Beskrivelsene av apistogramma artene i fiskebasen

Hei!

Her kommer mitt første innlegg på akvaforum

Jeg har holdt på med et enkelt selskapsakvarie i noen år etter en lang pause borte fra akvariehobbyen og nå har jeg bestemt meg for å satse litt og sette opp en 128l med en eller annen Apistogramma art. Jeg har da brukt mye tid på forumet og i fiske- og plantebasen for å finne "min" Apistogramma art og dens samboere både fra dyre- og planteriket, i tillegg til hvordan akvariet ellers bør innredes med bunnlag huler, etc. Fantastisk mye bra informasjon som virkelig inspirerer!

I forbindelse med dette har jeg laget meg en oversikt over Apistogrammaene og krav til vankvalitet, akvarie og vanskelighetsgrad. Det som slår meg er at det er relativt store forskjeller, og jeg tenker: Kan dette stemme?

Synes også beskrivelsene av artene er ganske forskjellige med alt fra fredelige til aggressive og krevende og enkle.

I vedlagt snapshot av en tabell jeg har laget meg fins de tekniske dataene for de artene som har nok data til at de var interressante å sammenligne.

Spørsmålet mitt er altså: Stemmer dette? Kan såpass nært beslektede og tilsynelatende "like" fisk stille såpass forskjellige krav? Eksempel: Betyr dette at hvis jeg velger å sette opp akvariet med temperatur 26, PH 6 og GH
Hele teksten kom ikke med...
Fortsetter her:

...
Eksempel: Betyr dette at hvis jeg velger å sette opp akvariet med temperatur 26, PH 6 og GH 3 så er det 9 arter som ikke vil trives i akvariet?:
acrensis
cf. eunotus
eunotus
hoignei
meinkeni
sp. ´Abacaxis´
steindachneri
trifasciata
velifera

Synes at du tar skikkelig tak i tingene og setter deg inn i behovene før du velger fisk og det lover bra med tanke på å lykkes.

Husk på at ingenting er helt absolutt. Det du kan trekke ut av tabellen din er at Apistoer foretrekker surt vann og temperaturer rundt middels varmt vann.

Så legger du pH på 6.5 og temperatur på 26-28 grader treffer du de fleste hjemme. Det å legge pH ned mot 6 er alltid et risikomoment da du mest sannsynligvis må ha lav kH i vannet, noe som kan føre til ustabil pH. Det krever litt erfaring for å holde på med marginalverdier.

Velg en art som er klassifisert som enkel og sett opp et forsøkskar slik at du kan høste erfaring. Det å regulere pH ned mot 6 krever øvelse hvis dette skal gjøres kontrollert.

Du bør nok ta min og max verdiene med en klype salt. Det er jo også forskjell på om det er viltfanget fisk eller fisk som er avlet i generasjoner.
Forskjellene i data er jo heller ikke spesielt store. Men apistogrammas utbredelsesområde er stort. I noen elver høyere oppe i andes kan en finne langt hardere vann enn lenger nede. F.eks A. cacatuoides fra noen områder vil foretrekke GH verdier fra 10-12, mens andre, fanget i andre strøk, vil ha lavere.
Vet ikke helt, om det er ment til at verdiene skal tolkes som et generelt vanligste verdiområde for de fleste fisk av den arten, ikke som absolutte min og max verdier for trivsel.

Edit: Synes pH = 6 er en fin verdi, har også Gh på 3 i kran. Det er ikke vanskelig eller problematisk, litt tiltro til seg selv må en jo ha.
Innsnevring av utvalget og et spørsmål til om for
Takk for raske og gode svar Kommer da ikke til å bry meg altfor mye om detaljene men regne med at 26-27 grC, 6-6,5 PH og rundt 3 GH funker for de fleste.

Velger da ut de som klassifiseres som "Ganske lett". Utvalget er da tynnet ut til:
1. Apistogramma agassizii - Regnbueciklide - Agassiz's dwarf cichlid
2. Apistogramma borellii - Gul dvergciklide - Umbrella cichlid
3. Apistogramma trifasciata - Blue apistograma
4. Apistogramma cacatuoides - Kakadueciklide - Cockatoo cichlid
5. Apistogramma gibbiceps - Black-banded dwarf cichlid
6. Apistogramma hoignei
7. Apistogramma macmasteri - MacMasters dvergciklide
8. Apistogramma urteagai

Et spørsmål til: Av disse er 1, 2, 5 og 6 oppgitt å være omnivore og 3, 4, 7 og 8 er carnivore. Jeg ser for meg at jeg kan bruke en diett bestående av først og fremst tørrfor og frossenfor, og så bruke levendefor en gang i blant. Vil det fungere greit for artene ovenfor...?

Er det noen av artene som bør ut av lista av en eller annen annen grunn?
Det blir bra.

Det neste blir vel å fa tak i noen flotte eksemplarer? Kjøpe noen prakt eksemplarer og ikke noen veike og bleike, som påstås å bli flotte bare de får nok tid på seg.....
StigS
Det neste blir vel å fa tak i noen flotte eksemplarer? Kjøpe noen prakt eksemplarer og ikke noen veike og bleike, som påstås å bli flotte bare de får nok tid på seg.....

Ja, det blir nok det som styrer det endelige valget. Greit å ha med seg en shortlist når man drar ut på leting for å finne de flotte eksemplarene
StigS
Edit: Synes pH = 6 er en fin verdi, har også Gh på 3 i kran. Det er ikke vanskelig eller problematisk, litt tiltro til seg selv må en jo ha. :-)

Det du glemte å ta med er at du også har lav kH og det er denne som skaper problemene. Med kH 0-1 har vannet liten evne til å buffre pH og man kan risikere å få pH som svinger betydelig. Dette stresser fisken samt at man kan risikere å være uheldig å sette inn litt feil regulering av pH og dermed senke denne langt under 6. Filter som er innkjørt med pH verdier rundt 7 vil takle dette dårlig og du risikerer at filterbakteriene starter å dø.

pH 6 er ikke forenelig med regulering av kH. Den minste tilsettning av bikarbonat vil øke pH betydelig. Skal man holde pH rundt 6 skal dette skje gradvis over en god periode slik at alt klarer å henge med.

Skal man regulere vannverdier på ytterpunktene skal man være forsiktig slik at man kan klare å berge seg inn hvis uhellet skulle inntreffe.
Hvis det er noe du lurer på ang apisto, så er Tom C mannen du burde spørre
TomC er for tiden på sin årlige fangsttur til Peru, men du kan lese mere om apistogrammaer på hjemmesiden hans.

Når det kommer til kjøp av apistogrammaer i butikken, så er det etter min erfaring mye dårlig. Dvs at det florerer av oppdrettsvarianter, hybrider som blir solgt osv.

Aquamanias har VF apistogrammer til info. Galaxis er mest sansynelig Apistogramma Pebas, men blir ofte solgt under andre navn.

Noen arter av apistogramma trenger ikke veldig surt vann, men noen må man ned på 4-tallet for å få dem til å "leke", så om du legger deg rundt PH6 så går det bra med de fleste artene du får tak i Norge.
Galemor
Hvis det er noe du lurer på ang apisto, så er [URLBLOCK1] mannen du burde spørre :)

Har notert meg Tom C som en moderne superhelt på dette området etter en del surfing på forumet og på hjemmesiden hans. Han lever ut min guttedrøm og reiser til Amazonas for å fange og for å studere fisk. Jeg er helt vannvittig misunnelig!
Geir Kristiansen
[QUOTE=StigS] Edit: Synes pH = 6 er en fin verdi, har også Gh på 3 i kran. Det er ikke vanskelig eller problematisk, litt tiltro til seg selv må en jo ha. :-)

Det du glemte å ta med er at du også har lav kH og det er denne som skaper problemene. Med kH 0-1 har vannet liten evne til å buffre pH og man kan risikere å få pH som svinger betydelig. Dette stresser fisken samt at man kan risikere å være uheldig å sette inn litt feil regulering av pH og dermed senke denne langt under 6. Filter som er innkjørt med pH verdier rundt 7 vil takle dette dårlig og du risikerer at filterbakteriene starter å dø.

pH 6 er ikke forenelig med regulering av kH. Den minste tilsettning av bikarbonat vil øke pH betydelig. Skal man holde pH rundt 6 skal dette skje gradvis over en god periode slik at alt klarer å henge med.

Skal man regulere vannverdier på ytterpunktene skal man være forsiktig slik at man kan klare å berge seg inn hvis uhellet skulle inntreffe.

Må innrømme at jeg ikke har tenkt altfor mye på hvordan jeg skal oppnå de verdiene jeg sier at jeg vil ha i akvariet enda, så innspill som dette er jeg utrolig takknemmelig for. Dette er ting jeg kan altfor lite om. Men jeg skal ha kontroll på det i det øyeblikket vannet fylles i! Mulig jeg må justere målene mine noe og dermed kanskje valg av art. Vi får se.
Takk for god og nyttig info og forslag, Tom K!

Tom K
...Når det kommer til kjøp av apistogrammaer i butikken, så er det etter min erfaring mye dårlig. Dvs at det florerer av oppdrettsvarianter, hybrider som blir solgt osv...

Med oppdrettsvarianter og hybrider menes "blandingsraser" antar jeg? Med dårlig mener du at de er "svakelige", evt kanskje til og med innavl? Jeg ønsker meg helt klart rene raser og fisk som er sunne og friske. Jeg mener at jeg skal være relativt greit i stand til å se det siste. Så blant annet at de hadde Cacatuoides på Zoo1 i Asker som så bra ut. De var på ca 3-4cm, hadde bra farger som lignet veldig på bildene i basen, hannene spente ut finnene og "viste seg fram" og det var ingen døde eller tydelig syke fisk i akvariet. Andre steder har jeg sett f.eks. sommerfuglciklider som er helt fargeløse og hvor opptil flere døde eksemplarer flyter rundt. Ikke noe særlig.

Ellers synes jeg det virker som om Akvariemagasinet på Løren i Oslo har sunn og fin fisk! Mener jeg så noe Apistogramma når jeg var der sist. Har forsåvidt erfaring med dem fra før når de holdt til nede på Bjølsen og oppfatter folka der som genuint interresserte, seriøse og kunnskapsrike. Eneste aberet er at prisene er relativt høye, men jeg er villig til å betale for kvalitet!

Tom K
...Aquamanias har [URLBLOCK2] til info. Galaxis er mest sansynelig Apistogramma Pebas, men blir ofte solgt under andre navn...

Ser at Aquamanias ikke sender fisk. Fra hjemmesiden deres:
"Fisk og planter Vi har sluttet å sende fisk, all fisk må hentes hos oss. Planter sendes normalt ikke i vinter halvåret. De kan sendes på kjøpers risiko."
Betyr i såfall en tur til Kløfta for min del. Jeg jobber i Nydalen, Oslo så det er forsåvidt mulig å få til
De fleste cacatuoider i butikk er oppdrettsvarianter, dvs i red, dobbel red, Trippelred og i oransje utgave. Huene er også ofte konstant gule, noe de ikke skal være og de er til tider også ganske maskuline.

Aquamanias sine skal være viltfanget, altså cacatuoider som de skal være

Og hvis du ser på siden til TomC, så vil du se at fargen er helt anderledes i Viltform, og i mine øyne 10 ganger penere:P Men nå er det en smakssak da.

Jeg har selv oppdrett på cacatuoider som er F2 fra Bretana i Peru, men desverre er de litt små ennå.
Lachris
[QUOTE=Tom K]...Aquamanias har [URLBLOCK1] til info. Galaxis er mest sansynelig Apistogramma Pebas, men blir ofte solgt under andre navn...

Ser at Aquamanias ikke sender fisk. Fra hjemmesiden deres:
"Fisk og planter Vi har sluttet å sende fisk, all fisk må hentes hos oss. Planter sendes normalt ikke i vinter halvåret. De kan sendes på kjøpers risiko."
Betyr i såfall en tur til Kløfta for min del. Jeg jobber i Nydalen, Oslo så det er forsåvidt mulig å få til

Du kommer ikke til å angre på en tur til Kløfta, hvis du tar turen blir det garantert flere Vil også nevne at disse A. galaxis er rålekre!

Dersom du vurderer A. borellii vil jeg anbefale deg å lese denne tråden som jeg lagde når jeg startet opp med akvarier igjen i januar. Tom C gir utrolig mye informasjon i denne tråden, og jeg går stadig tilbake for å lese det han har skrevet der. Jeg endte opp med et nydelig par med A. borellii selv, og til tross for alt som svømmer rundt i andre kar her i huset er de mine absolutte favoritter
Tom K
De fleste cacatuoider i butikk er oppdrettsvarianter, dvs i red, dobbel red, Trippelred og i oransje utgave. Huene er også ofte konstant gule, noe de ikke skal være og de er til tider også ganske maskuline. Aquamanias sine skal være viltfanget, altså cacatuoider som de skal være;) Og hvis du ser på siden til TomC, så vil du se at fargen er helt anderledes i Viltform, og i mine øyne 10 ganger penere:P Men nå er det en smakssak da. Jeg har selv oppdrett på cacatuoider som er F2 fra Bretana i Peru, men desverre er de litt små ennå.

Høres nok mer og mer ut som om jeg skal prøve å få tak i noe viltfanget ja.

Det blir nok noen uker enda til jeg har fått alt utstyr på plass og er klar til å begynne oppsett og innredning. (Venter på en ordre med div lysarmaturer/rør, testutstyr, røtter, etc fra Cichlide centeret (DK). Driver også med å tilpasse et Ikea Effektiv skap som jeg skal ha min Akvastabil 128 l på. Må støttes opp med et par stendere innendørs før jeg tør å bruke det.) Venter vel også litt for å være sikker på stabile vannforhold. (Akvariet er aktivt i dag med greie forhold så filteret er der det skal være, men substratet har jeg tenkt til å bytte helt ut. Blir JBL Aquabasis med biltema sand oppå for min del.)

Når alt er klart får vi se hva som finnes tilgjengelig på markedet.
Stine Sofie
...Du kommer ikke til å angre på en tur til Kløfta, hvis du tar turen blir det garantert flere ;-) Vil også nevne at disse A. galaxis er rålekre! Dersom du vurderer A. borellii vil jeg anbefale deg å lese [URLBLOCK1] tråden som jeg lagde når jeg startet opp med akvarier igjen i januar. Tom C gir utrolig mye informasjon i denne tråden, og jeg går stadig tilbake for å lese det han har skrevet der. Jeg endte opp med et nydelig par med A. borellii selv, og til tross for alt som svømmer rundt i andre kar her i huset er de mine absolutte favoritter :-) ...

Dette er en av trådene jeg har lest fra start til mål og en av årsakene til at det er Apistogramma jeg har "falt for" Borelli er fortsatt på lista over aktuelle kandidater!
Tilfeldig bekjentskap
© K. S. Cummings
Reklame for plussmedlemskap