Scalarene har lagt egg :-)

Starta opp akvariet for 3 uker sia, og nå har de to store scalarene mine allerede lagt en haug med egg på et blad. Ble skikkelig overaska, og nesten litt hysterisk. Hva gjør jeg nå?
Er dette noe som mest sannsynlig kommer til å skje "titt og ofte" siden de allerede er i gang? Hadde jo vært veldig gøy å prøvd å få dette til. Har en 60 liter stående som jeg kan starte kjapt med vann fra hovedkaret. Bør jeg starte dette og flytte fisk og planter over der?
Blei litt vilt dette, er veldig opptatt med å følge med her. Bilder kommer. Hei å hå.

Har 2 Paletter, 2 sommerfugler, 2 Golden Nugget, 6 Coryer og 30 Cardinal i karet. 300 liter.
Har fått pusta ut nå, og fått lest litt

Prøver å sette opp 60 literen med vann fra hovedkaret til scalarene.
lykke til med oppdrett

regner med at du har lest denne her på akvaforum?
Teppemann og Avada
lykke til med oppdrett :) regner med at du har lest [URLBLOCK1] her på akvaforum?

Blant annet den ja
De koser seg i sitt nye hjem nå. Ser at ca. 25 av eggene er "døde" i løpet av natta. Skal ta litt vannverdier når jeg bare kommer til hektene her. Blei seint i natt
Yngel og foreldre har nå gått i et 60 liters BB kar i halvanne døgn. Ser at en god del av eggene mugner (30-40 stk). Ser også at far ikke er interesert i yngelen og jeg mistenker han for å spise litt egg.

Kan jeg ta ut hannen og bare la yngel og mor være i karet?

Skal jeg bytte mye vann de neste dagene?
Var vist blodig urettferdig mot hannen i forige innlegg. Eggene holder på å klekkes og flyttes til en annen plass nå

Men, skal jeg bytte vann de neste dagene?
Får stadig noen sjokk her. Eggene/wiggels var flyttet igjen i natt og på nytt når jeg var ute en time nå. Tar noen sekunder før en skjønner at de ikke er spist hver gang Men dette betyr vel bare at det er gode foreldre.
Hjelp
trenger hjelp med ett 63l akvarium skal ha ciklider i det men vet ikke hva som er smart og blande eller ha alene kan der komme med noen forslag det hadde vært fint. =)
HJELP FORT
I dag har scalarungene vært ute og svømt og spist godt med artemia. Nå klumper de seg sammen igjen slik som før de begynte å svømme. Har målt litt høy NO2 og skiftet ca. 30% av vannet i løpet av dagen.
Er det normalt at de "limer seg sammen" til natta, eller bør jeg få panikk?
Det er helt normal atferd på kvelden, som du forhåpentligvis allerede har funnet ut når du så inn til dem i morges..
Noen ganger kan overgangen når lyset slukkes forårsake panikk, om det er noe lys i rommet og det ser ut som det går greit hos deg er det ingen grunn til å bekymre seg om dette.

Jeg ville kuttet ut foring av foreldrene inntil videre, de får nok i seg litt artemia og kan klare seg lenge uten mat så unngår du forurensing på den måten i starten.
Om et par uker kan de sikkert begynne å spise seg opp igjen, om mulig prøver jeg å få hunnen mat i hunnen først sånn at hun er full av energi og egg til hannen begynner å bli klar for neste lek.

Flyteplanter spiser overskuddsenergi i vannet effektivt og yngelen beiter på de mellom foringene, så det kan bidra til bedre vannkvalitet. Det skader ikke hvertfall, og mine scalarer spiser periodevis noe flyteplanter.
Min mening er at skjulesteder bidrar til økt trivsel og friske fisk. Røtter eller lekskjegler som står vannrett vil nok gjøre foreldre og barn roligere. Snegler eller reker på bunnen til å spise opp matrester skader heller ikke.

Vannbytter hos yngel er litt tricky da de er særlig vare for endringer. Jeg bruker å bytte 10% og gjerne flere ganger daglig. Om du har mulighet til å mellomlagre vann så det får luftet seg og blir temperert er dette det beste. Jeg dretter scalarer i springvann uten problemer her oppe så jeg tilsetter ikke noe spesielt i vannet, men påser at det holder seg på ph mellom 6 og 7.
Jeg ville brukt to bøtter i ditt kar, en til å ha vann oppi som står på badegulvet og en til å tømme fra karet. to slike skift om dagen går fort og gjør underverker for vannkvaliteten.

Utfordringen din blir vel når de må opp i storkaret med de andre igjen? Det er mulig at det kan gå bra om det er nok skjulesteder for de andre ciklidene dine.
Men det er enda en stund til det blir aktuellt.

Lykke til hilsen Ola
Takker for et bra svar

Byttet 20 liter vann før jeg tok kvelden i går. Siden jeg allerede hadde skiftet en del vann, tok jeg vannet fra hovedkaret. Vet ikke om dette var lurt, men føltes sånn i går iallefall.
Har lest mye om skalarer siden jeg fikk se eggene, men ingenting som kunne forberede meg på at de plutselig skulle "klistre seg sammen igjen på kvelden".

Jeg duller mere med de ynglene enn jeg gjorde med ungene mine når de ble født tror æ hehe
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap