Hjelp til ciklide!!

Hei, jeg har planer om et mellomstort akvarium (120-150l) med bare et par med fisk i tilegg til algespisere. Har tenkt på Ciklider, men finnes det noen arter som er monogame? Som er liksom bare to hele tiden, uten å krangle og sånt?

De fineste ciklidene jeg har funnet her på forumet er:
Regnbueciklide
Tostripet Dvergciklide
Kakadueciklide

Kunne gjerne tenkt meg noe lignende.
Takk for alle svar og innvendelser!
Mine regnbueciklider oppførte seg som et "monogamt" par. Men jeg hadde bare to da. De kom godt overens, og samarbeidet bra om pass og beskyttelse av yngel uten å "krangle". Aner ikke hvordan det hadde vært med flere hunner da.

Men jeg vet ikke om alle regnbueciklider er slik, men slik var mine hvertfall De bodde i en 60-liter for seg selv.

Ellers så sies det at dvergciklider kan leve "polygamt", med en hann og 2-3 hunner hvis plassen tillater det. Noe jeg vil tro et akvarium på 120-150 liter tillater
Rutta89
Mine regnbueciklider oppførte seg som et "monogamt" par. Men jeg hadde bare to da. De kom godt overens, og samarbeidet bra om pass og beskyttelse av yngel uten å "krangle". Aner ikke hvordan det hadde vært med flere hunner da. Men jeg vet ikke om alle regnbueciklider er slik, men slik var mine hvertfall :) De bodde i en 60-liter for seg selv. Ellers så sies det at dvergciklider kan leve "polygamt", med en hann og 2-3 hunner hvis plassen tillater det. Noe jeg vil tro et akvarium på 120-150 liter tillater :)

Han skriver at han skal ha algespisere.... Antar han da mener ancistrus. Eggleggende fisk og ancistrus er ikke det jeg vil anbefale om du vil ha eggene i fred og ha oppdrett på ciklider.

Ancistrus er en av de værste eggtyvene som finnes.

Kan anbefale deg kakadueciklide. En lett og grei fisk å starte med om du ikke tidligere har hatt ciklider. Har selv 5 typer apistogramma, og kakaduene var de jeg startet med
(apistogramma cacatuoides) 1 han og to huer, samt et par kokkosnøtt huler med små hull, slik at kun hua kommer inn, så tar det som regel ikke lange tiden før det kommer egg. Lykke til

ps. siste bildet er av apistogramma hongsloi hue med egg
Skal ha 5 ottocinclus som algespiser.
Takker for raske og flotte svar )

Det kunne vært gøy å prøve med Regnbue.... Har noen erfaring med Tostripet Dvergcilkide? Står i basen at den kan holdes i par...

Takk
Karlfr
Skal ha 5 ottocinclus som algespiser. Takker for raske og flotte svar [I]:-))[/I] Det kunne vært gøy å prøve med Regnbue.... Har noen erfaring med [URLBLOCK1]? Står i basen at den kan holdes i par... [I]:-)[/I] Takk [I];-)[/I]

Har ingen erfaring med akkurat denne apistogrammaen, men har selv 5 andre typer. De fleste apistoer kan holdes med en hann og to huer om karet er stort nok.

Om du tenker på oppdrett på apistogramma er nok ikke denne den letteste. Ingen på AF har registrert oppdrett på denne og ser den har GULL i oppdrett. Vanskelig

Om du ønsker oppdrett på apistogramma, er macmasteri, cacatuoides og hongsloi av de lettere, og som, som regel er greie å få tak i. Dette er min erfaring.

Men det er vanskelig å plukke ut en apistogramma.... det finnes så mange vakre typer. Spørsmålet er om du ønsker oppdrett på disse, eller om du kun skal ha de som prydfisk i karet ditt.

Anbefaler deg å lese noe, gjerne alt (da trenger du god tid) av det Tom C har skrevet om apistogramma og turer han har hatt. Han er for meg og veldig mange andre en GURU på Apistogramma. Ingen over og ingen ved siden av, spør du meg

bildene er i den rekkefølgen jeg nevnte dem over
Hm, tenkte ikke over at algespisere er eggtyver, siden jeg ikke har noen

Men for nysgjerrighets skyld Loffa:

Er ottocinclus fæle eggtyver også?

Ellers: Jeg ville kjøpt regnbueciklide, de er utrolig vakre!

Men hør på dem som har peiling likevel, hehe...
Rutta89
Hm, tenkte ikke over at algespisere er eggtyver, siden jeg ikke har noen :) Men for nysgjerrighets skyld Loffa: Er ottocinclus fæle eggtyver også? Ellers: Jeg ville kjøpt regnbueciklide, de er utrolig vakre! :) Men hør på dem som har peiling likevel, hehe...

Hei Rutta
Jeg har ingen erfaring med ottoer og kan ikke svare på det spørsmålet. Men antar disse er rimlig greie på den måten. De er også små og munnen deretter antar jeg
Går fint å bruke ottoer i kar hvor man dretter ciklider, har dette selv i flere kar og det går uten problemer.
Skal lese litt av han Tom nå.. Ja, tviler på at Otto'er spiser egg, ettersom de er Herbivore. Har ikke tenkt noe spesielt på oppdrett, men vil jo selvfølgelig at fisken skal ha det så bra som mulig (det er jo da de yngler :P).
Tusen takk for alle svar )
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap