Sjakkbrettciklide-finnes det to slike arter?

Kjøpte en gruppe med sjakkbrettciklider i zoobutikk.
Skulle kjøpe til noen fler,og i denne andre zoobutikken fikk jeg vite at det finnes to ulike sjakkbrett-typer.
Noen som vet noe om dette? Finner bare en type sjakkbrett-ciklide når jeg søker på forumet her
Søk på artsnavnet i fiskebasen. Dicrossus filamentosa, filamentosus og maculatus er sjakkbrett. Vet ikke hva som er forskjellen da, men. Flotte fisk er de ihvertfall
Alle arter i slekten Dicrossus kalles mer eller mindre ofte for "Sjakkbrettcichlider".
Denne slekten omfatter:

Dicrossus filamentosus
Dicrossus maculatus
Dicrossus gladicauda
Dicrossus foirni
Dicrossus warzeli

De to siste står enda ikke i fiskebasen, men jeg rapporterte om beskrivelsen av dem i denne tråden.

Dicrossus-artene var tidligere plassert i slekten Crenicara, sammen med et par andre arter. Den gang ble alle arter i denne slekten mer eller mindre kalt "Sjakkbrettcichlider", selvsagt fordi de alle har mønster av et sjakkbrett på sidene.
I 1989/1990 poengterte Kullander at noen av artene i denne slekten, i løpet av sin utvikling, hadde mistet sin anguloarticulære kanal, mens to av artene fortsatt hadde en slik kanal.
Den anguloarticulære kanal er en ben-kanal som er en del av det sensoriske sidelinjesystemet, og denne kanalen finnes, hos de arter som fortsatt har den, bakerst og under på underkjeven.
Du ser denne kanalen på dette bildet (aa = anguloarticulære kanal):

[External Image]

Denne forskjellen gjorde det umulig å fortsatt plassere alle artene i Crenicara-slekten, i samme slekt.
De artene som hadde mistet den anguloarticulære kanalen, ble skilt ut fra Crenicara og plassert i slekten Dicrossus. To arter ble værende i Crenicara-slekten; Crenicara punctulatum og Crenicara latruncularium.

Gammel vane er vond å vende, og siden de to Crenicara-artene også har et mønster på kroppen som ikke er helt ulikt Dicrossus'ene, kalles også disse (fortsatt)
for "Sjakkbrettcichlide" av mange.

Det finnes derfor 7 kjente arter som mer eller mindre kalles "Sjakkbrettcichlide". Derfor er det (også i dette tilfellet) helt påkrevet å operere med det latinske navnet på fisken, om man ønsker at det ikke skal være tvil om hvilken art man snakker om.

Tusen takk for svar
Tror jeg må ta et bilde av sjakkbrettene,og se hva jeg egentlig har.Noterte selvsagt ikke opp latinsk navn når mine ble kjøpt.De ble solgt som sjakkbrettciklider enkelt og greit
frosken
Tusen takk for svar :-) Tror jeg må ta et bilde av sjakkbrettene,og se hva jeg egentlig har.Noterte selvsagt ikke opp latinsk navn når mine ble kjøpt.De ble solgt som sjakkbrettciklider enkelt og greit ;-)

Det skal ikke være lett Frosken. Om du ser bildene i min tråd av mine "sjakkbrettcichlider" er mine Dicrossus filamentosus. Disse er fra Colombia og erF1. Oppdretter Tom C. Disse ble kjøpt på Larvik auksjonen.

Flott og artig fisk. Lånte en bok på klubben hvor jeg ser det er en av disse som har et annet navn (fornavn) Den heter Crenicara filamentosa. Ligner iallefall på mine, men boken er fra 1989, så vet ikke om dette er navnendring eller om det er samme fisk.

Mulig om Tom C kommer innom igjen om han kunne si noe om dette
LOFFA
..... hvor jeg ser det er en av disse som har et annet navn (fornavn) Den heter Crenicara filamentosa. Ligner iallefall på mine, men boken er fra 1989, så vet ikke om dette er navnendring eller om det er samme fisk....

Det første navnet ("Crenicara" eller "Dicrossus") er slektsnavnet. Det andre ("filamentosus") er artsnavnet.
Når en fisk taksonomisk innordnes i en annen slekt, endres slektsnavnet, men ikke artsnavnet.
Dicrossus filamentosus er altså den samme fisken som tidligere
het Crenicara filamentosus. Det sees også på siden min, under "synonyms" litt nedover på denne siden.

Her dine mens de enda var små og avhengig av mamma, Loffa:

[External Image]

og slik er hannene nå:

[External Image]

Absolutt nydelige fisker på bildene over.
Tok noen bilder av de jeg har,skrapet ruta for noe grønt men glemte selvsagt å vaske ruta på yttersiden.Men,her kommer de(skal prøve å få tatt bedre bilder senere):

[External Image]

[External Image]

Ser ut til at disse har noe rødfarge på finnene,men det kan nok endre seg enda.Det er ungfisk dette her.
Store drømmen er et leksparr
Det er veldig vanskelig å skille ungfisk og hunner av Dicrossus filamentosus fra Dicrossus maculatus. Sistnevnte har som regel litt mer langstrakte sorte flekker i vertikal retning og er generelt mer hvitfarget enn førstnevnte.

Her er en ung hunn av Dicrossus filamentosus:

[External Image]

Og her en viltfanget ung hunn av Dicrossus maculatus:

[External Image]

Dine kan se mer ut som Dicrossus maculatus...........

Hvis du ser en eller flere som begynner å vise maskuline kjennetegn, er det lett å skille på artene.
Hannen av Dicrossus filamentosus ser du i mitt forrige innlegg; den har "lyrehale", dvs halefinnen har to langt utdratte øvre og nedre finnstråler.

Hanner av Dicrossus maculatus har helt annerledes halefinne; spadehale:

[External Image]

Dicrossus foirni
Dicrossus warzeli

Er dette 2 forholdvis nye oppdagede Tom C?
Kan ikke akkurat si dem var stygge, hehe. Ser i tråden du linker til at du iallefall har oppdrett på en av disse to. Kunne være artig å spørre deg om hvor mange forskjellige oppdrett av fisk du egentlig har, men antar du muligens selv ikke har oversikten?

Har vel ikke helt oversikt over mine egne heller for å være ærlig. Blir liksom før og etter at jeg ble medlem i Drammen akvarie klubb egentlig. Før medlemsskapet registrerte jeg ikke noe, men hadde en god del oppdrett på ciklider, corydoras og levendefødere. Siste 2,5 år har jeg vel hatt oppdrett på ca 25-30 typer fisk.

Diplom for bredde oppdrett (5 grupper fisk) og topp 3 dretter i klubben i 2010 gjør meg litt stolt, men overskygges egentlig LITT av gleden med alt jeg har rundt fiskehold. Synes det til tider tar en del tid, men synes tiden er vedifull for meg selv og avkobling fra ellers en stresset hverdag.
Takker for svar,da vet jeg hva jeg skal se etter
Blir spennende fremover å se hva jeg har,og ikke minst om gruppa er representert med begge kjønn...
LOFFA
Dicrossus foirni Dicrossus warzeli Er dette 2 forholdvis nye oppdagede Tom C?....

Det spørs hva du mener med ”forholdsvis nye” det.

Dicrossus foirni, som tidligere var kjent som Dicrossus sp. "Rio Negro", ble funnet første gang allerede i 1981, noen få eksemplarer ble importert av TOMEY og plassert i vitenskapelige samlinger, men uten bli særlig kjent da.
Den ble da kalt "Dicrossus sp. Peru" pga en misforståelse i forhold til hvor den var fanget.
Siden ble den sporadisk av andre også kalt Dicrossus sp. ”Red Fin” (Linke & Staeck 1992) og Dicrossus sp. ”Doble-dot” (Mayland 1995)

Så ble den ”gjenoppdaget” av Rømer, Schneider og Windish i 1991 og 1992.
Det ble etter dette (og fortsatt) sporadisk importert noen få eksemplarer av og til.
Jeg fikk tak i arten 2 ganger med et par års mellomrom for noen år siden, men begge gangene fikk jeg bare hunner.

Dicrossus warzeli, som tidligere var kjent som Dicrossus sp. "Tapajós" ble også importert under navnet Dicrossus sp. "Itaituba”. Itaituba er en liten by ved Rio Tapajós, der den ble funnet, og også samlet opp fra omkringliggende lokaliteter før eksport.
Den ble funnet første gang av Warsel i 1992, og etter det har den blitt importert sporadisk.
Den ble bare funnet i vann med Ph under 4!
Etter at Brasil nedla eksportforbud for mange arter fra bl.a. Rio Tapajós, dukker denne arten nå sjeldent opp.
Jeg fikk tak i den noen ganger for mange år siden. De lekte ”villig”, men den viltfangede fisken lekte kun og alltid den andre uka i mai, hvert år! Tydeligvis en meget sterk indre biologisk klokke….. F1 og F2 fisken lekte alltid og bare i oktober og i mai.

LOFFA
......Kunne være artig å spørre deg om hvor mange forskjellige oppdrett av fisk du egentlig har, men antar du muligens selv ikke har oversikten

Riktig, jeg talte over 100 for mange år siden, og siden har jeg aldri vært opptatt av å telle. Men det tallet dekker antakelig ikke engang Apistogramma-artene som har formert seg her.

frosken
...Blir spennende fremover å se hva jeg har,og ikke minst om gruppa [I]er[/I] representert med begge kjønn...

Jeg har flere D. filamentosus, og noen yngel av D. maculatus, så du får ta kontakt om du trenger noen når du ser hvilken art du har og om du mangler et kjønn.....
Er veldig intressert i Dicrossus filamentosus ,men ser ingen antydning til slik hale her på de jeg har..

Sier tusen takk for tilbudet, men er sjelden nedover på dine trakter.
Vet ikke om Loffa har tenkt seg en tur nedover igjen,kanskje han kunne tatt med en liten gruppe med hjem?
frosken
Er veldig intressert i Dicrossus filamentosus ,men ser ingen antydning til slik hale her på de jeg har.. Sier tusen takk for tilbudet, men er sjelden nedover på dine trakter. Vet ikke om Loffa har tenkt seg en tur nedover igjen,kanskje han kunne tatt med en liten gruppe med hjem?

Hadde vel tenkt å høre med Tom om han hadde noen godbiter for salg og om det var muligheter å komme en tur nedover etterhvert. Bitaeniata par er øverst på lista akkurat nå, men....

Dataen min tok kvelden i går kveld og må ut å shoppe en ny. Så denne mnd blir det iallefall ikke noe av, sikkert ikke neste heller. 2 veiavgifter denne mnd er det også, og ei lysregning som tydelig vis har sett "lyset", phuj. Alt på en gang liksom.

Har iallefall fått låne meg en pc noen dager så får jeg se om jeg kommer over en ny rimelig laptop for salg.

Trist å miste alt jeg hadde av bilder etc på den gamle maskinen min da, men ingen undergang av den grunn
Huff,kjedelig med datamaskinen din.
Kjipt det der når slike duppedingser tar kvelden..
frosken
Huff,kjedelig med datamaskinen din. Kjipt det der når slike duppedingser tar kvelden..

Ja det er kjedelig. Har sendt et par forespørsler på et par brukte maskiner (pruterunde, kalles det kanskje).... jegb fant på finn.no

Har ikke all verdens penger akkurat nå så det blir å prute som bare det... hehe
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap