Prosjekt apistogramma borelllii

Har endelig hentet Borelliiene jeg bestilte, og med dette starter et nytt kapittell innen min akvaristtilværelse; Apistogramma. De små ciklidene jeg har hørt om i evigheter men aldri har eid selv. Borelliiene var langt mindre enn jeg hadde håpet, men det får så være. De vokser da til.

Det er 5 stk jeg har hentet. Jeg håper på at det vil vise seg å være 1 hann og fire hunner.
Så langt kan det nesten virke som om det er det det er også. Det er èn fisk som virker litt høyere i hatten enn de andre. Den er også større enn resten av gjengen, og har så og si mistet de svarte avtegnene som de andre har. Man kan også skimte gulskjær i ryggfinnen dens, og innimellom et blåskjær i kroppen.

Akvariet er en 50 liter innredet med sort rådasand, to små innvendige filtre + brusestein, og har masser av huler og kroker som de kan gjemme seg i. Tok høyde for at dette ville være ganske sky fisk, men så langt har de virket overraskende tøffe. Akvariet har stått i en mnd men plantene ble først plassert for noen dager siden, så de har ikke kommet helt til sin rett enda. Legger ved noen bilder uansett. Kunne helst tenkt meg å hatt dem i en 85 liter, men da det ikke er så lett å kvitte seg med Juvelciklidene for foreløpig okkuperer den så får det bare vente.

Håper på å få oppdrett på denne fine lille fisken etterhvert. Legger ved noen bilder av akvariet og fiskene.
Gratulerer med fin fisk
Borellii er regnet som en av de letteste og fredeligste artene av apistoer. De kan vise endel utrolig spennende sosial atferd.

Jeg bare lurer på om sneglehusene kanskje avgir litt kalk i vannet? Det er ikke sikkert det er kritisk da borellii ikke er spesielt fintfølende på det.
Med to innvendige pumper trenger du neppe brusestein om du ikke ønsker det til apistoer.

Lykke til hilsen Ola, som også ønsker seg denne lille juvelen.

Grattis med ny fisk. Du sier at dem er små, men dette er vel pga alder. Har selv en gruppe på 5 stk Borellii, med en hann og 4 huer. Dette er en forholdsvis liten apistogramma, selv som voksen. De jeg har er viltfanget og er i forhold til mine andre apistoer veldig skye av seg De trives best i bakgrunn og er stort sett bare fremme når jeg forer.

Det sies at de er enkle å få til, som Ola nevner. Men vet ikke om det er no vidre forskjell på oppdrettsvarianten og VF. Har kun hatt egg på mine 2 ganger og desverre ikke kommet videre med yngel. Men gir ikke opp av den grunn

Synes karet ditt var flott inredet og bilde av det meget bra.

Måtte fremtiden gi deg masse yngel. Lykke til
ohr
Borellii er regnet som en av de letteste og fredeligste artene av apistoer.

Hovedgrunnen til at jeg tenkte den ville være fin å starte med i første omgang.

Har tenkt på sneglehusene selv. Jeg satte dem nedi så de skulle ha muligheten for huler, men ser at de ikke bruker dem. De er nok for store. De utnytter seg av ugjevnhetene i bagrunnen og mindre huler i stedet, så det er meget mulig jeg tar dem ut.
Egg på apistogramma borellii
Da er nesten ett år gått, og av de fem fiskene sitter jeg nå igjen med 2 stk. En liten gul hunn og en fin blå/gul hann som har fått imponerende finner.
Og i dag oppdaget jeg egg i akvariet.
En liten seier dette, da det er en art jeg aldri har hatt egg på tidligere. Det var få egg som hang i taket på hulen, om dette skyldes at det er første gangen og at de enda er ganske små eller om det skyldes at de har spist mange selv vet jeg ikke, men Mor hauker over hula og jager far vekk straks han prøver å titte inn. Jeg har vel ikke all verdens forhåpninger om at det skal bli yngel denne gangen, men det er da ihvertfall ett steg nærmere!
Prøvde å ta noen bilder, men alle ble veldig dårligere. Akvariet er veldig dunkelt og mørkt innredet.
Dette er morsomt! Håper du får lagt ut noen bilder i uansett kvalitet og fortsetter tråden. Må jo få høre hvordan det går med Apistoene

Simen
Tilfeldig bekjentskap
© Liz H.
Reklame for plussmedlemskap