Er apistogramma cf. eunotus 'babyface' en sortvannsapisto?
Har nettopp startet opp et sortvannskar på akvarieklubben som jeg ønsker å ha Apistogramma i. Har endel yngel av Apistogramma cf. eunotus 'babyface' gående her hjemme som kunne flyttet dit, men er disse egentlig fra sortvannsområder?
Har prøvd å søke litt, men alt jeg finner er at A. eunotus finnes både i sortvann og klartvann, men det står lite spesifikt om akkurat min sort.
Noen som kan hjelpe meg?
Vet det kommer en god del Apistogramma på storauksjonen i Larvik førstkommende søndag, så karet får nok sine beboere uansett, men
Har prøvd å søke litt, men alt jeg finner er at A. eunotus finnes både i sortvann og klartvann, men det står lite spesifikt om akkurat min sort.
Noen som kan hjelpe meg?
Vet det kommer en god del Apistogramma på storauksjonen i Larvik førstkommende søndag, så karet får nok sine beboere uansett, men
Postet 17.11.11 kl 11:11
Omeråde...
Kommer opprinnelig fra Ucayali-Peru
google elva-Stor elv der hvitvann møter sortvann
men egen erfaring apistos:tefarget surt vann får frem knalle farger og øker trivsel
google elva-Stor elv der hvitvann møter sortvann
men egen erfaring apistos:tefarget surt vann får frem knalle farger og øker trivsel
Postet 17.11.11 kl 12:52
Endret: 17.11.11 kl 13:08
Hei
Fin apisto .
For å finne ut hvilke forhold din A. cf. eunotus holder til i må du få identifisert hvilken
A. eunotus du har. Her er Mike Wise's oppdaterte liste fra april i år hentet fra Tom C sin web side.
Scroll ned til
A.-regani-Group
eunotus-Complex
eunotus-Subcomplex
Så står det hvor de forskjellige A. eunotus er funnet.
Jeg klarer ikke å she hvilken A. eunotus du har ut i fra det vedlagte bilde.
Kanskje noen andre klarer det ?
Har du bilder av hunnen (gjerne i leksfarger), og noen bilder der hannen viser litt andre markeringer (mørke)?
Så kanskje det blir lettere å finne ID på din A. eunotus, og derretter forholdene der den kommer fra.
Hilsen
RHD
Fin apisto .
For å finne ut hvilke forhold din A. cf. eunotus holder til i må du få identifisert hvilken
A. eunotus du har. Her er Mike Wise's oppdaterte liste fra april i år hentet fra Tom C sin web side.
Scroll ned til
A.-regani-Group
eunotus-Complex
eunotus-Subcomplex
Så står det hvor de forskjellige A. eunotus er funnet.
Jeg klarer ikke å she hvilken A. eunotus du har ut i fra det vedlagte bilde.
Kanskje noen andre klarer det ?
Har du bilder av hunnen (gjerne i leksfarger), og noen bilder der hannen viser litt andre markeringer (mørke)?
Så kanskje det blir lettere å finne ID på din A. eunotus, og derretter forholdene der den kommer fra.
Hilsen
RHD
Postet 17.11.11 kl 14:09
Postet 17.11.11 kl 20:19
Takk for at du har undersøkt litt for meg Har prøvd å ta bilder av hannene, men sorte farger er de dårlige på å vise frem. Bildene under er fra tråden min, vet ikke om de hjelper så mye..
Det kan vel uansett tyde på at de ikke er sortvannsfisk da, hvis arten generelt foretrekker whitewater. Burde vel egentlig laget til litt sølevann til dem da, for her går de jo i klart vann..
Men- hvis noen klarer å få noe ut av bildene må de gjerne kommentere uansett
Det kan vel uansett tyde på at de ikke er sortvannsfisk da, hvis arten generelt foretrekker whitewater. Burde vel egentlig laget til litt sølevann til dem da, for her går de jo i klart vann..
Men- hvis noen klarer å få noe ut av bildene må de gjerne kommentere uansett
Postet 17.11.11 kl 23:02
Endret: 17.11.11 kl 23:22
Jeg synes det er artig å prøve å finne ut hvilke apistogramma som dukker opp.
Har nå sjekket de nye bildene dine og jeg vil gjette på at det er en
Apistogramma cf. eunotus (tail-stipes/schwanzstreifen) (A77)
Baserer dette på beskrivelsen i Die Buntabarsche Amerikas band 2 av Ingo Koslowski og bilder i Datz Sydamerikanische zwergcichliden. Der det står at halefinnen har striper som går opp mot rød kant i overkant og underkant av halen. Den ligner også på bildet av A77 i Dazt.
Jeg synes mange av A. eunotus er veldig like så jeg er langt ifra sikker, litt av usikkerheten er at det også står at hunnen skal ha disse stripene på halefinnen, det kan jeg ikke se på bildet her.
Noen andre som har forslag til hva det kan være?
Hilsen
RHD
Har nå sjekket de nye bildene dine og jeg vil gjette på at det er en
Apistogramma cf. eunotus (tail-stipes/schwanzstreifen) (A77)
Baserer dette på beskrivelsen i Die Buntabarsche Amerikas band 2 av Ingo Koslowski og bilder i Datz Sydamerikanische zwergcichliden. Der det står at halefinnen har striper som går opp mot rød kant i overkant og underkant av halen. Den ligner også på bildet av A77 i Dazt.
Jeg synes mange av A. eunotus er veldig like så jeg er langt ifra sikker, litt av usikkerheten er at det også står at hunnen skal ha disse stripene på halefinnen, det kan jeg ikke se på bildet her.
Noen andre som har forslag til hva det kan være?
Hilsen
RHD
Postet 18.11.11 kl 20:13
Nei det er korrekt. Kan ikke se at noen av hunnene har disse stripene i halen. De er ensfargede i oransjetone. Den voksne hannen har tydelige striper i midten og rødoransje over og under som du sa.
Jeg har også den Buntbarsche-boken, men har visst glemt det meste av tysken jeg engang kunne.. Men er masse fine bilder da ihvertfall.
Jeg har også den Buntbarsche-boken, men har visst glemt det meste av tysken jeg engang kunne.. Men er masse fine bilder da ihvertfall.
Postet 18.11.11 kl 21:08