Sommerfuglciklidene vil ikke spise ordentlig.
Som sagt i tittelen, har nå 2 hanner og 2 huer, der 1 par har vist seg. Men de spiser liksom ikke ordentlig. Har bare foret med flakfor hele tiden og visste ikke at det fantes annen mat engang men etter litt googling så har jeg funnet ut at det finnes andre typer for. Det de gjør er å ta flaket i munnen, tygge, spytte ut, så gjentar de dette til de er dritlei og svømmer bort igjen... de er liksom litt slappe og daffe og virker missfornøyde med maten :/ eneste gangen de får liv i seg er når de graver seg inn i de tettvokste plantene eller graver og koser seg rundt røttene til plantene, ellers så ligger de bare i ro på sanda og ser daffe ut...
Forslag til annen mat? Eller kan det være noe annet bak?
Forslag til annen mat? Eller kan det være noe annet bak?
Postet 19.12.12 kl 17:34
Postet 19.12.12 kl 23:14
Inaktiv bruker
Gi dem myglerver og artemia, dyrebutikken selger det frossent.
Postet 19.12.12 kl 23:19
Du kan også prøve med frysetørket Blackworms, dette får du fra engelske TA Aquaculture. Stor favoritt hos mine dvergciklider. Disse kommer som en terning som du kan klistre på innside av akvariet, i videosnutten under kan du se hvordan ap. Barlowi reagerte da hun smakte dette for første gangen...
<embed src="http://www.youtube.com/v/R9XP7V4_FeE?version=3&hl=en_US" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="281" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
<embed src="http://www.youtube.com/v/R9XP7V4_FeE?version=3&hl=en_US" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="281" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Postet 19.12.12 kl 23:25
Endret: 19.12.12 kl 23:26
Postet 20.12.12 kl 01:02
Inaktiv bruker
Da forer du for mye.
Postet 20.12.12 kl 01:07
Postet 20.12.12 kl 11:09
Postet 20.12.12 kl 18:20
Postet 20.12.12 kl 18:34
Postet 20.12.12 kl 19:17
Lars Jamne[QUOTE=Norski]Er egentlig lite begeistret for frossenfor…
Frysetørket Blackworms er ikke frossenfôr og kan ikke sammenlignes. Uansett, frossentfôr er i mine øyne et must for de fleste fisker innimellom tørrfôr/tabletter. Viktig med variert fôr for trivsel og vekst...
Nå har jeg pellets, frysetørket og frossent for, mygglarver og artemia og oksehjerte, 2 forskjellige pelets med forskjelig smak og blackworms. Får prøve forskjellig hver dag og se hva dem liker. Men ja har forstått at frossenfor egentlig er ett must, fiskene er mye mer begeistret for frossenfor enn flakfor ihvertfall. Kanskje prøve pellets i morgen tror ikke jeg kommer til å bruke flakfor, tilogmed de fiskene som var begeistret for flakfor før ble enda mer ville når de fikk frossenfor hehe ^^
Postet 20.12.12 kl 19:48
Endret: 20.12.12 kl 19:52
Postet 21.12.12 kl 19:22
Inaktiv bruker
Har du prøvd å lese om fisken i basen? Der står følgene.
Beskrivelse av alle fisker med genus 'Mikrogeophagus': Mikrogeophagus betyr liten (mikro) jordspiser (geophagus). Dette beskriver måten disse dvergciklidene leter etter mat på, ved å sile sand gjennom gjellene.
Fór og fóring: Omnivore
Egentlig kjøttetende som alle ciklider, men spiser også granulat/tørrfòr med høyt proteininnhold. Kan med fordel gis en liten godbit av grønt innimellom som fersk agurk eller litt grønne erter.
Beskrivelse av alle fisker med genus 'Mikrogeophagus': Mikrogeophagus betyr liten (mikro) jordspiser (geophagus). Dette beskriver måten disse dvergciklidene leter etter mat på, ved å sile sand gjennom gjellene.
Fór og fóring: Omnivore
Egentlig kjøttetende som alle ciklider, men spiser også granulat/tørrfòr med høyt proteininnhold. Kan med fordel gis en liten godbit av grønt innimellom som fersk agurk eller litt grønne erter.
Postet 21.12.12 kl 19:42
Postet 21.12.12 kl 20:48
Inaktiv bruker
Det ble vel nevnt før i tråden, men det er vel en mulighet at det er overforing, når fisken spytter maten ut igjen.
Jeg tolker det som at fisken liker å fange og smake på maten, men at den spytter det ut igjen, fordi den er mett, eller rett og slett ikke får til å spise mer mat.
Jeg tolker det som at fisken liker å fange og smake på maten, men at den spytter det ut igjen, fordi den er mett, eller rett og slett ikke får til å spise mer mat.
Postet 22.01.13 kl 15:28
Ja, men det handler om at de tar sand fra bunnen av akvariet og siler det for å finne mat i sanden, ikke at siler selve maten i gjellene.SpockHar du prøvd å lese om fisken i basen? Der står følgene. Beskrivelse av alle fisker med genus 'Mikrogeophagus': Mikrogeophagus betyr liten (mikro) jordspiser (geophagus). Dette beskriver måten disse dvergciklidene leter etter mat på, ved å sile sand gjennom gjellene. Fór og fóring: Omnivore Egentlig kjøttetende som alle ciklider, men spiser også granulat/tørrfòr med høyt proteininnhold. Kan med fordel gis en liten godbit av grønt innimellom som fersk agurk eller litt grønne erter. [URLBLOCK1]
Postet 22.01.13 kl 16:14
Glemte å sjekke tråden. Om dere leser dette så er 3 av ciklidene nå døde. Begge hannene av en eller annen sinsykt rasktdrepende soppinfeksjon. Ene hua slutta og spise, tok ikke til seg næring og sultet ihjel før jeg fikk til noe. Hun var tynn, men håpet i det lengste.
Har funnet ut at fisken generelt er ustabil.
Siden 2 hanner døde av en sykdom ingen andre fikk, og ene hua sulta seg selv ihjel. Mens den siste hua spiser og vokser som ett uvær O.o hun nærmer seg snart 6cm, dobbelt så stor som hun var når jeg henta henne i butikken.
Dyrebutikken vil ikke ta inn flere pga. mye klager på siste partiet dem tok inn. Mye død, sykdom og svakheter.
Den siste hua jeg har igjen spiser ALT untatt flakfor. Granulat, grønsaker, artemia, mygglarver etc.
Virker også som om dem fleste fiskene jeg har nå er glad i slikt for
Huff får finne en mer sterk fin fisk å ha i akvariumet mitt......
Har funnet ut at fisken generelt er ustabil.
Siden 2 hanner døde av en sykdom ingen andre fikk, og ene hua sulta seg selv ihjel. Mens den siste hua spiser og vokser som ett uvær O.o hun nærmer seg snart 6cm, dobbelt så stor som hun var når jeg henta henne i butikken.
Dyrebutikken vil ikke ta inn flere pga. mye klager på siste partiet dem tok inn. Mye død, sykdom og svakheter.
Den siste hua jeg har igjen spiser ALT untatt flakfor. Granulat, grønsaker, artemia, mygglarver etc.
Virker også som om dem fleste fiskene jeg har nå er glad i slikt for
Huff får finne en mer sterk fin fisk å ha i akvariumet mitt......
Postet 05.02.13 kl 00:50