Scalare unger... hva gjør jeg?

Oppdaget plutselig at to av scalarene mine har fått mange små babyer på ene roten i akvariet her. Hadde ikke fått med meg at det var egg eller noe, men nå er det plutselig unger altså.
De to unge foreldrene ser ut til å være veldig flinke. De jager vekk inntrengere og tar ungene om kommer vekk og flytter de på plass igjen. Begge foreldrene er jevnstore og ser ut til å ta like stor part i passingen av unger.
Men jeg har aldri hatt scalare unger her før så lurer på om det er noe spesielt jeg må gjøre?
Leste innpå her at ungene ikke spiser flakfôr og da må ha levendefôr i stede. Men når jeg ikke har det, er det da noe jeg må få tak i veldig fort eller er det andre ting de spiser? Og om jeg må få tak i dette fort, er det da noen sted i Bergen som dette er lett tilgjengelig for øyeblikket?

Og er det noen sjans for at disse ungene vokser opp i et selskaps akvariet med flere scalarer, sverddragere og guppyer? Er et 325L kar.
Det ligger en artikkel ang oppdrett av scalarer her
ceci-fisk
Leste innpå her at ungene ikke spiser flakfôr og da må ha levendefôr i stede.

Jeg har fostret opp hundrevis av scalareyngel, men har aldri fått dem til å ta "dødt fôr" som første mat. De gangene jeg har forsøkt, så dør yngelen i løpet av to - tre dager av sult. Levende, nyklekt artemia derimot, hogger de innpå og spiser som bare det.

De er flere uker gamle før jeg klarte å få dem til å spise noe annet enn levende mat. Som regel bør de være vokst til såpass at de tåler litt sulting før man prøver "å avvenne dem" og over på tørrfôr. Ofte blånekter de å røre flakfôret til å begynne med, og da er det viktig at de er store nok og gamle nok til å tåle og sulte et par dager før de gir etter og tar maten de blir tilbudt. Helt små eller veldig unge yngel tåler ikke det, og bukker fort under av sult.

Du bør kjøpe deg artemiaegg, klekke de og gi dem det som fôr.

Levende nyklekket artemia er perfekt, perfekt næringsinnhold og størrelse på maten. Yngelen vokser veldig bra på det og hogger det i seg som bare det. De skjønner instinktivt at det er spiselig når de ser at maten beveger seg i vannet. Det forstår de ikke med "dødt fôr".

ceci-fisk
Og er det noen sjans for at disse ungene vokser opp i et selskaps akvariet med flere scalarer, sverddragere og guppyer? Er et 325L kar.

Nei. Kort og greit. Som regel tar det noen få dager, maks en uke, så er de borte fra selskapskaret.
Det er mange som har håpet på noe lignende, men det går alltid dårlig. Scalareyngel skjønner ikke at de må passe seg for sultne fiskemunner, og svømmer gjerne gladelig rett i gapet på andre fisk. Andre scalarer spiser gjerne yngel, og sverddragere og guppyer også.

Les artikkelen om scalareoppdrett som det linkes til ovenfor (skrevet av meg, hehe)

Hvis du ikke får tid til å foreta deg noe med dette scalarekullet, vil du sannsynligvis få mange flere sjanser. Som regel, når et scalarepar først har begynt å leke og legge egg, så fortsetter de med det jevnlig. Mine etablerte scalarepar la alltid egg med to ukers mellomrom.
Jeg er i samme situasjon, men har ikke noe sted å gjøre av ungene. Dette har skjedd noen ganger før. Er det noen fare for at foreldrene sliter seg ut?
Trix
Er det noen fare for at foreldrene sliter seg ut?

Nja. Iallefall for hunnen, kanskje.
Som regel går det et par uker i mellom hver gang de legger egg, kanskje 10-12 dager og noen ganger 3 uker. De fleste av mine par var mer som ei klokke og hadde alltid 14 dager i mellom hver egglegging. De spiste imidlertid godt uansett om de hadde egg å passe eller ikke, så det var ikke sånn at de sultet selv om de hadde egg ofte. De var glupske som scalarer alltid er uansett, så næring fikk de i seg.

Det sies forresten at hunnen ikke vokser stort mer etter at hun først har begynt å legge egg. Produksjonen av egg i kroppen krever såpass med ressurser av henne, antar jeg, at det ikke blir noe energi igjen til andre ting som vekst. Så jeg går ut fra at det krever en del av hunnen ja, å hele tiden produsere opp nye egg (fordi hun legger dem jevnlig, fyller kroppen på med nye).

Jeg skilte ikke etablerte scalarepar under den tiden jeg hadde scalarer. Hadde vel ikke scalarer i mange nok år til at jeg fikk se om dette kunne medføre at de sleit seg ut og døde f.eks. Kan ikke si jeg husker å ha lest noen anbefalinger om å skille parene heller.

Tusen takk for svar og for linken. Nå her jeg litt å lese på.
Hadde jo vært utrolig gøy om jeg fikk noen til å vokse opp, men siden jeg ikke har fått tak i egnet mat ennå så får det vel bli neste gang.

Og ser det står at paret bør ha minst 150l kar. Jeg har jo dette store karet, men har ikke mulighet til å ta alle de andre fiskene over i de andre karene her. Men kunne klart å få tømt det nest største som er et lido 120. Men dette blir vel kanskje litt i minste laget til de da.
Ut ifra det jeg nå har lest, er det ikke noe problem å ha paret m/unger i et minde akvarium i en periode.
Er microorm et greit alternativ til mat for scalare babyer?
Dette har jeg hatt før nemlig, og synes det var enkelt og greit å få til.
ceci-fisk
Er microorm et greit alternativ til mat for scalare babyer? Dette har jeg hatt før nemlig, og synes det var enkelt og greit å få til.

Noen som vet?
ja, det fungerer godt.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap