Palettciklide som går bananas på andre fisk... igjen...

Hei igjen

mistet 2 endlers og 1 guppy i helga, kom hjem fra skolen idag og enda en endlers var død...
Samtlige av disse 4 fiskene var angrepet av hvitprikk, hvorav 3 hardt rammet, en av dem ble sporløst borte, mens jeg fant en annen død som blødde fra gjellene(?), dagen etter når jeg stod opp var en guppy død. halefinnen and andre deler var nappet av, hun var også rammet av hvitprikk, så jeg vet ikke om det var palettcikliden som hadde drept henne, eller om hun døde av sykdommen først, så ble spist av de andre fiskene... Idag når jeg kom hjem fra skolen, var nok en endlers død, det var rett og slett ekkelt å se på... den var totalt ødelagt

Men jeg vet at det ikke kun er hvitprikken som dreper dem, har nemlig en han guppy som har blitt nappet av 4/5 av halefinnen sin (om ikke mer)! Ancistrusen som palettciklidene er livredd av, har også blitt nappet av bittelitt... Hva skal jeg gjøre?
Hann-cikliden vil pare seg, mens hunnen ikke vil (vet ikke om hun ikke er klar, eller fordi hannen ikke har nok farger til å "imponere" henne, noe jeg har lest en plass før...). Så nå driver hannen å jager alt og alle som kommer i veien. Hunnen har fått et "hjørne", kommer hun ut av den, er han-cikliden etter henne igjen og jager henne tilbake dit...

Hannen er 8-9 mnd gammel, mens hunnen er 6-7. Hannen har vakre farger på finnene, kratig lyseblå på bukfinnen, men ryggfinnen starter med blå, og ender opp som rød. men den har ikke den røde fargen som går fra munnen og ned til magen eller hva det heter, han får det kun når han blir sur og starter å jage de andre fiskene.

Hunnen har heller ikke så mange farger, hun har nettopp fått gule farger på godet, men ikke noe rødt rundt magen, hun har fått det et par ganger før når hun får mygglarver eller artemia eller noe hun liker.

Er det noen som vet hva som foregår, og hva jeg ør gjøre?

Lagde et tråd for en stund siden, hvor jeg skrev at hunnen går til hannen, og "rister" en stund, og at hannen går til hunnen, så svømmer de sammen. Dette varte i en uke, så gikk hannen amok på hunnen og de andre fiskene.

(og ja, jeg holder på med medisinering ang. hvitprikk)
Om du ikke har lest svaret på den andre tråden din så skjønner jeg godt at du ikke er kommet lenger og fått rettet på hvitprikken..
Om fiskene går i feil og/eller dårlig vannverdi blir dem syke og dør.
Palettciklider er ciklider, og dem er og blir som ciklider, hissige og territoriale.
Sett deg inn i hva hver enkelt fisk krever av vannverdi, plass og legg til rette så dem får det de krever, og velg bort dem som ikke passer..
Og les svaret i den andre tråden din..
Vannverdiene er jo ikke problemet her.
Det jeg vil vite er hva jeg må gjøre for å roe ned hann cikliden, slik at den ikke angriper de andre fiskene, den var jo ikke slik før...

og btw, kommer esha exit til å endre vannverdiene? som pH eller gh eller noe annet?
Ciklider angriper de andre fiskene når dem roter seg inn på deres territorium, enkel løsning, gi bort eller selg ciklidene.
Annen løsning, gi bort eller selg de andre fiskene, da man ikke kan temme ciklider eller gi dem beskjed om og oppføre seg..
Huff... er jo glad i begge to
Enda ett alternativ, og kanskje ett av dem beste, skaff et til akvarium.
Tipper de har lekt og hannen vokter egg.. Flytte fiskene, de eller de andre, kan være en ide. Hadde tatt de andre fiskene så ciklidene får være for seg selv til evt. yngel er frittsvømmende. Vet ikke hvor lenge de må være evakuert, så blir kanskje litt jobbing med vannbytter med akvarievann..

Forslår du søker litt rundt på nettet og leser om fiskene dine. Egnede søkefraser kan kanskje være "oppdrett pallettciklide", "Palettciklidene krangler", "pallettciklide selskapsakvarium", o.s.v. Kanskje lese om ciklider generelt også?
--
Ja, det BlueWater sa Det kalles visst litersyken når du kombinerer det med din siste post...
mhm ok.

Takk til begge to skal se hva jeg får til
Du har mye å ta tak i i karet ditt selv om du ikke nevner hvor stort det er. En fordel når en spør om hjelp er å tilføre informasjon som er viktig i forbindelse med dine spørsmål. Til eksempel størrelse på karet, hvilke arter du har og hvor mange av dem og ikke minst vannverdier som blant annet pH. Hvitprikk som det meste av sykdommer kommer av for dårlig vannverdier, det er ikke å legge under en stol. (kan også komme av stress) Hvor stort er karet ditt og hvor ofte og hvor mye vann bytter du? Sammensetning av fisk er ikke bare bare når en er slik at den vil jeg ha og den vil jeg ha forde det og det. Fisk må en velge ut fra hvilke vannverdier en har i kranvannet eller hva en selv legger opp til det. Selv har jeg 40 akvarier og har en lav pH. Derfor holder jeg meg kun til sør Amerikanske arter. Flere av dine nevnte arter er fra forskjellige verdensdeler og deler ikke helt samme vannverdier noe som kan være årsaken til stress. Som tidligere nevnt ciklider er ciklider, og guppy er som regel mat for dem. Ancistrusen(e) din(e) vil når palett ciklidene har fått egg, gjøre alt de kan for å få tilgang til eggene og spise de opp. Jeg har vært igjennom alle "feilene" en kan gjøre i denne hobbyen, men med all hjelpen du kan få her kan du slippe å gå i alle fellene vi andre har gjort =)

Har kun to palettciklider, noen guppyer og 1 ancistrus i 60 liter karet.
pH ligger på ca 7.5
Har ikke målt NO2 på en stund nå, men bytter vann hver 6. Dag ca
Mitt råd til deg er at:
Ciklideparret burde så snart som mulig få et eget sted.
60l er minimumsplass egentlig til dette parret dersom dette blir en fast plass å bo på.
Ciklider er og blir ciklider helt klart. Hissige ved lek og egg/yngelpass

Tilleggsinfo:
Har nettopp hatt trøbbel selv med Paletter.
Gjorde alt jeg kunne for at det skulle gå bra, skaffet nye raske algespisere.
Hos meg gikk det meget dårlig til slutt for mine var overhissige.

Lykke til
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap