Guppy - en spennende liten juvel av en fisk? :-)

For litt siden trodde jeg at jeg begynte å bli lei guppyer, men så satte jeg meg ned og kikket ekstra nøye på et kull jeg har nå som akkurat har begynt å farge ut for alvor. De individuelle særpregene som dukker opp er så spennende å studere nøyere

Egentlig er guppy en veldig spennende fisk. Det er enkelt og det er moro å drive selektiv avl på dem, for man ser resultater i løpet av uker og få måneder.

Jeg synes det alltid er like spennende når et kull med guppy-yngel begynner å farge ut for alvor. Jeg kan tidlig se farger, for siden min guppystamme er ensfarget mørkeblå så de blir født relativt mørke, men det dukker alltid opp små varianter her og der og i blant en ekstra fint farget en.

Nå har jeg 10-15 guppy-yngel i et Corydoras-kar som begynner å utvikle mer farger og bli små individer. I dette kullet så jeg to typer jeg aldri har sett blant alle de hundrevis av guppy-yngel som har blitt født her. Det er en som skiller seg ut for den har isblå ensfarget kropp, ikke mørkeblå. Men halen er mørkeblå Dette lover godt! Den kan bli skikkelig fin tror jeg Det var en til som skilte seg ut, den så jamen meg nesten gul ut. Jeg har aldri sett en eneste gul guppy blant mine, så hvor den kommer fra er en gåte. Vi får se... spennende og se hva det blir av den

Nå har jeg nettopp gitt vekk 8 voksne guppyer, fire av hvert kjønn, og har kun et voksent par igjen, men masse yngel i ulike aldere som er i oppveksten. Jeg vet ikke hvor mange yngel det er i 160 literen, men noen... Og det er i denne alderen de er morsomst å følge.

Bildene viser den ene voksne hannen jeg har igjen. Han hadde så fin og jevn blåfarge at denne beholdt jeg, og håper hans gener vil bli videreført i senere kull

Jeg skal prøve å få tatt bilde av den fine isblå yngelhannen også, men det er neimen ikke lett å fotografere guppy! Fikk ingen gode bilder av den i kveld.
[External Image]

Se på den flotte halen!
[External Image]

[External Image]
Så flotte!
Når jeg får 160-litern i drift skal jeg ha guppy først og fremst!
Da skal jeg ha noen blå. Så noen på Marits zoo her i Trondheim, hun hadde et kar med blanding av helt knall mørkblå, sånn som dine, og knall orange!
Jeg kjøpte to lys sitrongule guppyhanner i en annen butikk, men de levde ikke så lenge. De hadde forholdsvis liten halefinne i forhold til de blå du har bilde av, mer som hunner, men fine var de!
ÅÅ, såå vakker den var!
Syntes den hadde såå fine blåfarger!

Nydelig fisk ;D
Kjempe flott....

Hadde 2 helt makene hann guppy tidligere i år, før de, på mystisk vis forsvant. mest murlig spist, da de virket svake før de ble borte. Uansett nå har jeg i allefall fått en del yngel å håper disse er avkom av de 2 blå, da det bare var de blå hannene jeg hadde da 2 stk hun guppyer este utover, så bare krysse fingra.


Så får jeg nyte bildene av dine fine fisker så lenge
Gyppy
har selv kjøpt gyppy hos marit zoo, men de er ikke noe særlige på butikken sier de at fiskene er bra skal være slik,kommer hjem viser det seg de har både finråte og hvite prikker,ringer om dette nei vi har ikke noe sykdommer på vårres fisk det må være du selv som har HAllo helt nytt akvarie vann som ha stått ca ei uke uten fisk gyppyene var de første aldri vært noe sykdom oppi dær
lindis
har selv kjøpt gyppy hos marit zoo, men de er ikke noe særlige på butikken sier de at fiskene er bra skal være slik,kommer hjem viser det seg de har både finråte og hvite prikker,ringer om dette nei vi har ikke noe sykdommer på vårres fisk det må være du selv som har HAllo helt nytt akvarie vann som ha stått ca ei uke uten fisk gyppyene var de første aldri vært noe sykdom oppi dær
Er du sikker på at de har finneråte? Og ikke bare blitt nappet i finnene?

Hvite prikker kan komme som et resultat av stress, og det å flytte er stress for fisken. Det er derfor godt mulig at dine guppy har fått hvite prikker mens de i butikken ikke har det.

Ellers, er filteret ditt innkjørt eller kickstartet? Hvis ikke bør du følge nøye med på ammoniakk og nitritt de neste 3-4 ukene. Bare en ukes innkjøring er for lite til å være trygg på at filteret kan håndtere avfall fra mating og avføring. Har du sykdom kan dårlige vannverdier gjøre vondt værre for fisken. Du bør også være ytterst forsiktig med fóring de neste ukene, og ikke kjøpe flere fisk før filteret er skikkelig innkjørt
Det svarte gjør en vanvittig effekt mot det blå. Ja, denne var virkelig pen!
alt i akvariet er/var i orden,var innom butikken for ei stund siden etter dette, gybbyene på butikken hadde også prikker
Jeg tror min hann har ganske lik farge som den det er bilde av. Bortsett fra at han har hvit rygg med blåskjær i(det du kalles isblå?). Denne kombinert med min lyseblå hunn venter jeg spent på avkom etter. Det er gøy med guppyavl! Mine første fisk var guppy, men da i forskjellige farger. Flere av deres avkom ble pene, men så fikk vi liten plass og ble litt lei. Nå har jeg snevra inn antallet og fargevariasjonen. De tre guppyene jeg har nå er noen av de fiskene eg setter høyest hos meg. Fordi jeg synes de er så fine og holdbare og friske. Og fordi jeg synes det er så utrolig gøy å se yngelen vokse til å få farge. Jeg vil drive med selektiv avl fordi det er mer spennende enn å avle tilfeldig.
Planen videre er å overtale samboer til å gå med på å skaffe et til akvarium slik at jeg kan dele kjønnene når de blir kjønnsmodne og dermed hindrer overbefolkning og kan fortsette å avle selektivt.

Legger ved et (dårlig) bilde av mine håpefulle.
så fine farger på de guppyene dine!!! likte hannen der, vet ikke hvilke farger jeg skal avle frem så mange fine!!!
hvordan får man sløret til å vokse seg så stort som på utstillings guppyene? jeg vet at jeg har spurt før men er så nysjerig på dette!!
Denne tråden må jo vekkes til live igjen

Jeg har fremdeles et par guppyer igjen av min blå stamme. Men forrige måned ga jeg bort ca 150 guppyer, for jeg begynte å bli lei av dem. De blir jo fryktelig mange... Men jeg beholdt to, en hunn og en hann. Så renset jeg filteret i karet den store guppykolonien hadde gått i, og ut av filteret poppet en blå, bitteliten guppy-yngel. Han ble plassert i 31 literen sammen med de to halvvoksne som jeg beholdt.

Her er noen bilder fra pc'en.

[External Image]


[External Image]


[External Image]
den fargen inponerer meg og den hannen er såå fin!!!!


ps: er endlers guppy skjeldne?
Vekker denne til liv:-)
Tenkte bare jeg skulle vise frem en av mine unge guppyhanner!
jeg tror ikke endlers guppy er så sjeldene,jeg har kun vanlig guppy men de får masse endlers unger så ett eller annet sted før meg har det vært noen miks og det værste er at de har samme fargekombinasjon hele gjengen,men men morsom uansett da,har noen svarte jenter og lyse blå og gule gutter som jeg håpet kunne bli en fin miks men nei da kommer bare endlers,hehe.

ellers prøver vi oss nå på å lage en artig platy,jeg begynte med en gjeng med svarte som hadde en orange stripe på ryggen og nå har vi avlet litt selektivt og har da svart platy med kun en orange prikk på hodet,målet er å få helt svart platy da det faktisk ikke eksisterer.
det er gøy med levendefødere.
Fascinerende
Fantastiske guppyer Mona. Jeg er også veldig fascinert av guppyene. Kjøpte en utrolig herlig han og tre damer i farger jeg aldri har sett på disse fiskene før. Nå er alle damen runde og fine og jeg gleder meg til å se de ulike variantene som kommer av denne foreningen. Legger ved bilre av av hannen og damene i lek :-P utrolig fine.
Flotte guppier Martina Bra bilde-kvalitet også
Har lyst på guppier jeg også, folk sier jo man fort blir lei av levendefødere..men de 4-5 platy-ynglene som har overlevd kampfisk-damene mine er kjempe-flotte. Og er morsomt å se hvilke forskjellige fargesammen-settinger man kan få, og også hale-finner, da mine to damer har fine swordtails.

Prøvde guppier ikke lenge etter at jeg kjøpte mitt første akvarium(i høst), og mistenker dem for å ha startet sykdoms-utbrudet jeg hadde.. så er litt skeptisk da men.. Kanskje når jeg har plass til en passende 80-liter eller no, om et år eller to.. hehe
Takk Tin-Tin , bildene blir bra når man jobber litt med dem. Jeg synes faktisk at guppyene er de "vakreste" fiskene jeg har i akvariet nå, selv om resten er også spennende og fin. Men det er noe eget med guppyer, variasjonene og formerinsgegenskapene er jo uovertrufne. Jeg vurderer nå å få meg et eget guppyakvarium som jeg kan drive med selektiv avl i. Moro dette

legger ve enda et bilde av den vakre hannen min
Oi oi oi, dette var virkelig krem guppyer! Slike fine eksemplarer ønsker jeg meg når akvariet mitt bare er oppe og går, tenk så gøy og drive litt selektiv avl på disse. Men får man i det hele tatt tak i så fine på butikk? Har jo hatt guppy før og tittet innom jevnt og trutt i butikker i flere år og har kun en gang funnet en hann jeg virkelig likte.

Eneste dumme med guppyer er jo det at de fort blir litt mange, men bedre da og avle noen som virkelig er fine. (Mine skal inn i en 126l så håper det tar littegranne tid før den er smekkfull hehe).

For meg er i hvert fall guppy i akvariumet en selvfølge, så fine fisk og en farge for enhver smak!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap