Hvilken fisk?

Jeg er fersk i gamet og har allerede en del fisk men jeg vil gjerne ha fler !
Er det noen som har noen tips til hva ?
Karet er på 180 L

Det jeg har foreløpig er :
14 guppy
10 Kardinaltetra
10 Neontetra
1 Gibbizebs
1 Kobbermansermalle
2 Dvergurami
2 Kyssegurami
3 Platy
2 Apistogramma cactudies ( Vet ikke det norske navnet)

Vil gjerne ha noe med farger som synes i karet og som det er litt str. på.

Anita Heni
Jeg er fersk i gamet og har allerede en del fisk men jeg vil gjerne ha fler ! Er det noen som har noen tips til hva ? Karet er på 180 L Det jeg har foreløpig er : 14 guppy 10 Kardinaltetra 10 Neontetra 1 Gibbizebs 1 Kobbermansermalle 2 Dvergurami 2 Kyssegurami 3 Platy 2 Apistogramma cactudies ( Vet ikke det norske navnet) Vil gjerne ha noe med farger som synes i karet og som det er litt str. på.

ville fylt på med noen planter i stedet
etter min smak er det karet fult nok
Det er fullt med planter. Jeg har plante dilla :o)
Finnes det noen info om hvor mange fisk man kan ha i et kar etter hvor stort det er ?
var er en tommelfinger regel før som sa :

1 cm fisk per liter vann

Pansermaller er stimfisk og skal være minst 5-6 av hver art.
oeb
var er en tommelfinger regel før som sa : 1 cm fisk per liter vann

Og denne tommelfingerregelen er vanligvis ikke i bruk / forsøkt avskaffet fordi den er riv ruskende gal.

Man kan for eksempel ikke ha to 25cm store fisker i en 50 liter!
Pansermaller/corydoras trives best i grupper, du bør ha minst 5-6 stk av samme sort og gjerne flere.

Ellers synes jeg at karet ditt er fullt. Du har Platy og Guppy som er levendefødere, de yngler lett og blir fort litt for mange. Gibbiceps kan bli svære rugger og trenger langt mer enn 180 liter når den blir voksen. Den må nok adopteres bort når den blir for stor.
Liz H
[QUOTE=oeb]var er en tommelfinger regel før som sa : 1 cm fisk per liter vann

Og denne tommelfingerregelen er vanligvis ikke i bruk / forsøkt avskaffet fordi den er riv ruskende gal.

Man kan for eksempel ikke ha to 25cm store fisker i en 50 liter!

hun har da heller ikke digre fisker, bortsett fra en gibbi
Hei alle sammen :o)

Takker for svar.
Når det gjeller mine fisker er de ikke så store. Jeg har nesten ikke stor fisk i det hele tatt derfor synes jeg akvareit mitt blir litt "sturselig"
Når det gjelder mallen fikk jeg beskjed om at hvis/når den ble for stor kunne jeg komme tilbake å bytte den i en mindre en.
Det kommer ikke bare an på størrelsen, men på behovet for bevegelsesfrihet, på avfallet fisken avgir, på sensitiviteten til fisken osv.
F. eks. trenger denisonibarber stor plass, fordi de har stort behov for plass å bevege seg på. De er utrolig raske fisk, og er sjelden i ro. Hver fisk er ikke så veldig stor, men de krever likevel store akvarier.
Enkelte kulefisk trenger stor plass pga. avfallet de avgir, kombinert med deres sensitivitet på vannkvaliteten. De er også svært intelligente fisker, og krever et variert miljø for å trives. Og flere av kulefiskene er også aktive fisker, og det krever også større plass enn mindre aktive kuler.
Det kommer også an på aggresjonsnivået hos fiskene, og på behovet for territorer, osv. osv. Det er så mange ulike faktorer som spiller inn på hvor mange og hvor store fisk man kan ha, så en slik regel som 1 cm fisk pr. liter vann, blir helt meningsløs.
sommerfugl ciklider er fine men er ikke sikker på om e passer med resten av oppsettet fitt.. det vet andre mere om enn meg.

nil apistogramma er veldig fargerike
Kunne et par forskjellige varianter av Mollyer eller sverdfisk passet med det andre jeg har ?
Jeg antar at de fleste fiskene du har er ganske nyinnkjøpte. Det vil si at de mest sannsynlig er ungfisk og derfor ikke utvokst enda. Det er allerede nevnt at Gibbien blir stor, men også kysseguramiene vil raskt vokse ut av karet ditt. Vil anbefale deg å sjekke i fiskebasen hvor store de fiskene du har vil bli og hvilke forhold de skal holdes under før du kjøper inn noen flere. Du har også et par ciklider som, hvis de finner på å gå i lek, vil kreve en del av akvariet som sitt territorium. Jeg synes karet er fullt nok.
Takker for alle svar. Fint med hjelp når man ikke kan så mye selv :o)
Anita Heni
Finnes det noen info om hvor mange fisk man kan ha i et kar etter hvor stort det er ?

Det er ikke mulig å gi info om maks antall fisk siden størrelsen på fisk varierer. Kvitt deg uansett med gibbien fortest mulig. Den vokser styggfort og blir virkelig diger. Det finnes 100vis av flotte mallearter som ikke blir mer enn 10-15 cm.

Bruk noen timer på denne lista, så er jeg sikker på at du får mindre lyst til å beholde gibbien
Ja jeg hører fler som sier det. Hun i butikken sa den ble stor men da kunne jeg ta den med tilbake og få en annen når den tid kom.
Alle de fiskene jeg har er ikke store så karet mitt ser litt ynkelig ut. Når de blir for stor så får jeg bare bytte de eller gi de bort. Er jo ikke noe værre enn det.....
Kjøp deg flere pansermaller )
Det skal jeg :o) De sa ikke noe om i butikken om at jeg måtte ha mange av denne for at de skal trives, men det er flere her på forumet som har opplyst meg om dette.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap