Div spørsmål ang guppy (kjønnsforskjell/ yngel)

hei!
nå trenger jeg i grunn litt hjelp her!

først litt om mine kar!

jeg kjøpte et 37l kar til min sønn for ca 2 mnd siden!
da startet jeg med
6 neon tetra
2 guppyer


så ventet vi en stund for å se hvordan detta gikk, for de i buttikken sa at det var helt normalt å ha litt start problemer! åltså de kunne dø!!
men ingen døde å alt gikk kjempe fint, så etter en stund kjøpte vi:-
1 gyppy
2 platyer
1 algespiser vet ikke hva mere den heter
1 restespiser, ( det var det de kaldte den i butikken) en kjempe artig liten sak "spretter" rund! ser ut som en albino! morsom å fin er det i hvertfall
å vi kjøpte
2 fisker til som jeg ikke vet hva heter
de kan for meg kanskje ligne litt på de neon fisken bare at denne er orange på halen, litt blå midt i nesten jennomsiktig å orange forran! ikke store fisken ca 2 cm tenker jeg!

så for ca en uke siden oppdagen jeg at : JIPPI VI HAR FÅTT BEBYER!!

det var jo utrolig morsomt! men.... av fire som jeg fant har vi igjen en, desverre har de nokk blitt spist av de andre fiskene!
jeg vet ikke hvordan jeg skal se etter de som er med yngel, jeg vet ikke engang hvordan jeg skal se forskjell på hu og hann!
de i buttikken forklarte meg om farger å den bakerste finnen men her er det mye fisk som " bytter" kjønn etter som jeg ser på de ....haha uff!!!!

så hvis noen kan forklare meg hvordan se at guppyene mine og platyene mine er med yngel er det fint, er kjempe fint også hvis noen kan forklare meg forskjell på kjønn

eller enda bedre kanskje vise med noen bilder!!
jeg blir utrolig glad hvis noen kan hjelpe meg!
Det finnes masse informasjon i fiskebase
Det finnes opp til venstre dar det står kunnskap.første linken der inne igjen heter fskebasen.der etter kan du søke etter den erte du leter etter også gå inn på oppdrett,der finer du alt forklaring du leter etter.Jeg er helt nyt i dette også men den informasjon har vart til stor hjelp.
Om du bruker kunnskapsbasen her, kan du lære utrolig mye ved å søke opp de forskjellige fiskene.
Du kan også søke opp eldre tråder ved å søke etter eks. gravid platy, platy yngel etc.
Ligger bilder i noen av disse trådene også, pluss de bildene som ligger i fiskebasen
Du milde moses! Her kommer det til å bli trangt om plassen!!! Spesiellt når du har levendefødende som Platy og Guppy i karet.

Men over til spørsmålet ditt: Hannguppyen har gonopodium (et fint latinsk ord ord for mannlig kjønnsorgan) under buken. I tillegg er hannen langt mer fargerik over hele kroppen, og gjerne litt mindre av vekst. Platy har jeg aldri hatt, så der må noen andre hjelpe deg

Måten du ser at f.eks Guppy er gravid er at hun blir stor, så litt større, og deretter dobbelt så stor som det (ganske likt oss mennesker). I tillegg får hun en markant stor svart flekk i buken. Dette er ofte øynene på yngelen...

Ellers vil du antagelig oppleve at du får endel råd om at karet ditt er altfor lite. Og i dette tilfellet vil jeg si meg enig

PS: Restespisende fisk finnes det nær sagt ingen av. Om noen....
hei takk for tipset!!

ja jeg ser jo at dette er alt for lite kjøpe meg som sakt ett kar til på 54l i helgen i tilleg jobber jeg veldig med å få ta i meg ett lite kar til så jeg kan ha yngel der!!

jeg har fått veldig blod på tann å kommer til å kjøpe meg et kar på ca 100-150 liter!!

jeg kommer nokk ikke til å ha større fisker men er veldig opptatt av at det ikke skal være for mange i karet, de skal ha god plass å ha det så bra!!!!!
så der er vi nokk veldig enige!!

jeg viste ikke helt hva jeg gikk til med en gang men studerer som en gal nå er derfor jeg spør om div ting så jeg er sikker på at jeg gjør det rette her!!

men akvarie er utrolig gøy å jeg kommer ikke til å slutte med det første!
må derfor invistere i noe større!!

kommer hvert æyeblikk to kar til!

men til det skjer så har jeg delt av fiskene mine i de to karene jeg nå har!!
( ett 37l og ett på 54l)

TENKER Å SKAFFE MEG ETT LITE KAR PÅ 20-22 L TIL YNGEL Å DA ER TANKEN Å KUNNE FLYTTE DE OVER ETTER HVERT SOM DE BLIR STØRRE!!

blir vel umulig for trangt da med de to karene jeg har å ett på 100-150 l

skal ikke se bort i fra at jeg skaffer enda ett!! er en fin å morsom hobby!
å for meg er det viktig at fisken har det bra!!!!
jeanne
TENKER Å SKAFFE MEG ETT LITE KAR PÅ 20-22 L TIL YNGEL Å DA ER TANKEN Å KUNNE FLYTTE DE OVER ETTER HVERT SOM DE BLIR STØRRE!! blir vel umulig for trangt da med de to karene jeg har å ett på 100-150 l


Nei da høres det langt bedre ut Beklager... så ikke noe sted i innlegget ditt at du hadde flere kar
tusen takk for tipsene skal lese litt der!!

ønsker å få til detta å kose meg med den nye hobbyen min!
hihi skrev en hel avhandling jeg å da ble det glemt! haha
Her er en fin artikkel om guppy. Platy har omtrent lik forplantning og krav. Ellers så ser det ut til at du har fått mange gode tips allerede. Lykke til med en fascinerende hobby
kan restefisken (som dyrebutikken kalte det) være en albino pansermalle??

Hvis du vil se kjønn på guppy, platy osv. er det bare å se på finnene på buken. begge kjønn har to finner ved siden av hverandre på buken. men bak disse har hannen en "finne" som ligger bakover og hunnen har en finne som står ut. se på bildene i fiskebasen så kjønner du hva jeg mener

Mvh: PK
Per Kristian Pettersen
Hvis du vil se kjønn på guppy, platy osv. er det bare å se på finnene på buken. begge kjønn har to finner ved siden av hverandre på buken. men bak disse har hannen en "finne" som ligger bakover og hunnen har en finne som står ut. se på bildene i fiskebasen så kjønner du hva jeg mener ;) Mvh: PK


Finnen står ikke alltid utover.

Hunnen har vifte-formet finne. Og hannen har en spiss "pigg".

Her er et av de beste bildene jeg har funnet. Sammenligning av hunn og hann. er ikke til å ta feil av her:


Her er likens bilde med sammenligning av hann/hunn-platy: Samme måte som på guppy
ja det er helt riktig tusen takk!!
tusen takk for linkene du sendte meg og!!

Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap