Jeg nhar lyst å skafe meg dvergtankarpe men så har jeg har endel spørsmål ?

Inaktiv bruker
hei jeg har lyst til og skafe meg dene
så jurer jeg på noen sørsmål jeg må få svar på før jeg skafer meg den.

spørsmål numer 1 er:kan jeg ha den i en 15 litter ?

spørsmål numer 2 er:er den vanskelig å få takki ?

spørsmål numer 3 er:er den vanskelig å holde i live ?

spørsmål numer 4 er:hvaslaks for spise den ?

spørsmål numer 5 er:hvor tetbeplantet må et akvarium som skal huse dvergtankarpe hvere ?

spørsmål numer 6 er:kan man ha en rekeart sammen med dvergtankarpe ?

med vennelig hilsen david g =

1. Fiskebasen anbefaler 30 L. Synes det er et greit utgangspunkt.
2. Vet at Dahls i Moss ofte har denne, og tror den er på div fiskelister. Spør din lokale butikk.
3. Men rette forhold er dette er grei fisk, enkel Ph bla.
4. Samme som andre fisker regner jeg med, står ingen steder at denne er spesiell i matveien.
5. Vet ikke.
6. Hvis de ikke passer i munnen. Og siden formosa er en relativt liten fisk burde de fleste arter gå bra. Men rekeyngel kan nok bli fristende.
Inaktiv bruker
tusen takk for svar MC Darup =
1: Dette er en jo bitteliten fisk, men kan du tilby større kar enn 15L tror jeg det er best. Jeg har mine i 250L... Veldig morsom fisk å se boltre seg på så pass stor plass.

2: Jeg vet ikke hvordan den er å få tak i i dine trakter, men i Oslo fins den av og til. Hør om en butikk hos deg kan ta inn eller følg med på rubrikk her inne.

3: Min erfaring er at denne fisken er en hardfør type. Første året hadde jeg mine ute i balje på balkongen. De klarte ganske lav temperatur. Når jeg reddet de inn på høsten og hadde dem i akvariet ble jeg så fasinert av denne fisken at jeg har beholdt den inne så jeg kan studere den skikkelig

4: De har en bitteliten munn, men gyver gjerne løs på store feite mygglarver. Da plages de lenge med å få av mindre biter. Jeg finhakker derfor frossenfor på forhånd. Tørrforet kan du jo lett knuse. Mine spiser absolutt alt mulig bare det er smått nok.

5: jeg vet egentlig ikke hva behovet deres er i forhold til gjemmeplasser osv. men der de går hos meg er det tett beplantet og masse gjemmesteder. Hos meg virker de uansett veldig trygge og er framme hele tiden. De liker seg veldig godt under flyteplantene mine. Kanskje de jakter på noen småreker..

6: Jeg tror nok disse fanger noen småreker, ja. De er hele tiden rundt og sjekker inn i mellom blader og flyteplanter. Tror nok alle fisk vil ta reker hvis de bare får tak i. Men har du masse planter, mose osv og feks kirsebærreker vil helt sikker mange leve opp. Kirsebærreker er veldig produktive og hardføre. Jeg har masse kirsebærreker selv om jeg har de sammen med flere fisk som garantert går på jakt.

Dvergtannkarpe er en fisk jeg absolutt kan anbefale. Den er ikke spesielt pen å se på, men tar igjen på masse sjarm og tøff rakker i bitteliten fiskekropp



Inaktiv bruker
det største akvariumet som er ledig til den er veld en 36 Litter som er hjemmelagd =
Inaktiv bruker
fant noen linker tild noen akvarium med dvergtankarpe
................................................................................................................


................................................................................................................

Det krever endel å ha fisk i små kar, at f. eks Håvard får dette til forundrer meg ikke
Inaktiv bruker
mye vannbytter i småe akvarium er det sikert vist man skal ha fisk i det =
Hei!

Skriv en e-post til Børge her på forumet, så har kanskje han noen til overs. Han bor i Søgne. Forøvrig en fantastisk fisk, formosaen!

Inaktiv bruker
det kan jo gjøres =
Ørjan
Forøvrig en fantastisk fisk, formosaen!

Ørjan liker best fisk som er små grå og brune

Det den mangler av utseende tar den igjen på sjarm. Den er dessuten usedvanlig lett å holde og drette over lang tid.
Inaktiv bruker
jep det har jeg forståt =

Vel Håvard, dette må nok sees på som en sannhet med modifikasjoner... Har du ikke fått med deg at min nye favoritt er Neoheterandria elegans; en juvel i miniformat! Miniformatet gjør selvfølgelig at du må nært inntil for å se de vakre detaljene, men som de fleste vet, så er det ikke størrelsen det kommer an på...
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap