Hvor gamle er guppy yngel før..

de får farger i halen?? og jeg kan skille kjønn??
mine tok vel bortimot 5 til 6 uker før jeg så noen forsjell. Har hørt at noen som er skikkelig gode, ser forsjeller nesten rett etter fødsel.. :-P Er nok ikke noe fasit svar her..
NorthHawk
mine tok vel bortimot 5 til 6 uker før jeg så noen forsjell. Har hørt at noen som er skikkelig gode, ser forsjeller nesten rett etter fødsel.. :-P Er nok ikke noe fasit svar her..


Okey, da får jeg bare følge nøye med hver dag

Kanskje noen andre har inspill i dette med farger og kjønn?
Vokser halen på noen av dem større enn de andre i kullet, er det hanner Enkelt og greit. Forplantningsorganet får de ikke før de er 8 uker ca.
Du kan egentlig se forskjell med en gang de er født, ja... som regel har hunnene antydning til svart flekk bak med en gang, mens hannene ikke har antydning i det hele tatt.

Jeg sier som regel, fordi noen hunner ikke får den svarte flekken før de er kjønnsmodne, og noen ganger kan det være vanskelig å se også.

Har du planer om å skille hanner og hunner slik at du selv kan bestemme hvem som skal parre seg, så tar du alle du er i tvil om sammen med hannene. Det er "værre" at en hanne kommer sammen med alle hunnene enn at et par hunner havner sammen med hannene

Tror jammen mine var en 10-11 uker før hannene utviklet gonopodium, men slikt varierer veldig (tror det har noe med forskjellige stammer å gjøre; noen er tidligere enn andre)
Den egentlige grunnen for at jeg spurte var pga jeg har en kjempe nydelig hvit guppy hann som jeg har puttet i eget karr sammen med ei veldig lyserosa hu. Jeg vil prøve å få fargene til og bli hvit og rosa, og da må jeg jo plukke ut de som får feil farger. Så vil jeg jo ha mer hunner enn hanner sånn at hunnene slipper og bli jaget rundt av hannene hele tiden..

Legger ved 2 bilder av en annen hvit hann jeg hadde, har ikke av den nye, men de er så og si helt like=)
Dersom den hunnen har vært sammen med andre hanner er det forholdsvis lenge til du kan være sikker på at det er de flotte, hvite hannen som er faren til kullene hun føder... de kan jo få flere kull på rad uten å parre seg på nytt.

Kanskje en idé å isolere noen hunner som hun føder langt unna alt som heter hanner, og la han hvite parre seg med de når de blir gamle nok.. da er du hvert fall sikker på at han er faren hvis han er den eneste hannen de har vært sammen med

Den hannen var forresten veldig flott! Ikke rart du vil ha flere slike
Hun har vært sammen med andre hanner en stund ja, er vel 2-3 dager siden jeg flyttet de 2 i eget karr.. Er fullt klar over at hun kan få mange kull uten og parre seg på nytt, er derfor jeg spurte om d med farger for då kan jeg bare flytte yngelen når jeg ser at de ikke har rett farge
Fikk forresten denne ideen av Mona O, hun gjorde jo det samme med de blå guppyene hun hadde=)

Jeg må bare følge nøye med og luke ut de av ynglene som får feil farge og beholde de som får rett farge.. Bra jeg har 140 literen jeg kan flytte yngelen med feil farge over i

Takk for tips og svar fra dere alle=) Så må dere bare komme med fler råd og tips eller innspill hvis dere har=)
alle mine guppy yngel ser ut til å være jenter....går det an? alle ser så lyse ut, og de fa som er større enn de andre begynner å få en gul-farge på halen sin.
I en dyrebutikk påsto de at de fleste ble hunner. Men jeg har fått akkurat 50/50 av de som har vokst opp 7 hanner og 7 hunner. Men alle er ikke fra samme kull.
Jeg kunne allerede etter noen få dager se på mine hvilke som var hanner og hvilke som var hunner. Det hadde kanskje å gjøre med den spesielle fargestammen jeg hadde...? Hannene var mørkeblå, både kropp og hale. Hunnene svarte og grå på kroppen og med blå haler.

Hann-yngelen fikk en mørk blåaktig skygge over kroppen helt frem til og med hodet, allerede når de var bare et par dager gamle.
Hunn-ynglene fikk det ikke, de ble værende lysegrå og anonyme ganske lenge.

Jeg fikk alltid et stort flertall av hunner i mine kull med guppy. Det sies at ph og temperatur kan ha innvirkning. Jeg hadde mine stort sett i ph 6.8 og temperatur 25-26°C.

Slik så hannene ut:
[External Image]
mona o
Jeg kunne allerede etter noen få dager se på mine hvilke som var hanner og hvilke som var hunner. Det hadde kanskje å gjøre med den spesielle fargestammen jeg hadde...? Hannene var mørkeblå, både kropp og hale. Hunnene svarte og grå på kroppen og med blå haler. Hann-yngelen fikk en mørk blåaktig skygge over kroppen helt frem til og med hodet, allerede når de var bare et par dager gamle. Hunn-ynglene fikk det ikke, de ble værende lysegrå og anonyme ganske lenge. Jeg fikk alltid et stort flertall av hunner i mine kull med guppy. Det sies at ph og temperatur kan ha innvirkning. Jeg hadde mine stort sett i ph 6.8 og temperatur 25-26°C. Slik så hannene ut: [IMG]http://akvaforum.no/images/aquarium/11069_080814143810.jpg[/IMG]


Nyyydelig!!!
Kan man også se forskjell på kjønnenne ved å se på "buken" (?)? Jeg har 4stk i litt forskjellige størrelser, 3 stk med mørk hale og 1 stk med hvit. Jeg tror denne hvite kan være ei hue da hun har mye større buk?? Det kan se ut som at hun bruker halen på en annen måte enn de andre også, men mulig jeg bare har studert de i hjel De er nå ca 5 uker.
Jeg kan skille endlers allerede etter en uke (usikkert før det fordi de er så himla små), og det kunne jeg på guppy da jeg hadde de også.

Hunnene er født med den svarte flekken bak, den som de "får" når de er gravide. I realiteten har de den fra den dagen de er født, men klart - når de er gravide blir den større og langt mer synlig.

En hanne vil ikke ha noen som helst antydning til svart flekk, mens en hunne vil ha det (selv om den kanskje ikke er større enn et knappenålshode).
ElinH
Jeg kan skille endlers allerede etter en uke (usikkert før det fordi de er så himla små), og det kunne jeg på guppy da jeg hadde de også. Hunnene er født med den svarte flekken bak, den som de "får" når de er gravide. I realiteten har de den fra den dagen de er født, men klart - når de er gravide blir den større og langt mer synlig. En hanne vil ikke ha [I]noen som helst[/I] antydning til svart flekk, mens en hunne vil ha det (selv om den kanskje ikke er større enn et knappenålshode).


Jeg har ikke yngelen her jeg sitter nå, men lurer fælt på den flekken... Hvor er bak? *litt pinlig dette*
Bakerst på magen, ved analåpningen

Her er et bilde av en guppy hunne med svart flekk. Denne flekken har alle hunner, men selvfølgelig - på en yngel er den veldig mye mindre.
OK Da er jeg spent på å få skjekket de senere i dag! Takk for hjelpen!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap