Passer dvergtannkarper inn her, og hvor mange i såfall?

Har en 28l med en stor eplesnegle som nå har fått unger.
Ikke noe annet i karet.

Temp: ca 25
ph: ca 7,5 til 8

Leste i fiskebasen om fisker som kunne passe inn i et så lite kar, og falt for dvergtannkarper.
Tror dere disse kan passe sammen med eplesnegler i 28l?
Hvor mange i såfall?
Ja, de passer fint inn de. Ville hatt 5-10 stk. Det dukker nok opp yngel ganske raskt også.
Takk for svar!
Da satser jeg på det.
Håper bare det ikke blir vanskelig å få tak i
Tror også dvergtannkarpe kan passe inn i ditt akvarium, men ville muligens senket temperaturen om du har mulighet til det. Dvargtannkarpe kan godt gå i akvarium med 15-20 grader C.
Ligger annonnse her på dvergtannkarpe. Jeg har kjøpt av han et par ganger og da har han møtt meg på jernbanetorget. Han selger fine fisk.
hmm.. Blir litt vanskelig å få det kaldere..
Er ikke lysrør i karet, men ei lyspære. Og når lyset står på så blir det varmt uavhengig av varmekolben.
Varmekolben skrur seg bare på etter at lyset er skrudd av. Tenke det var best for å unngå alt for store svingninger i temp.

Men det finnes kanskje lyspærer som omtrent ikke avgir varme?



Dvergtannkarpa kan gå i kaldere vann enn 25. Det betyr ikke at den ikke vil trives hos deg siden du har 25. Mine går stort sett i 25-26 grader og jeg syns det ser ut som de trives veldig godt. Yngler og farter rundt

Uansett, i basen anbefales det å holde dvergtannkarpa mellom 20-25 grader, så jeg tror du kan berolige deg med at tempen du har er helt ok
Det var betryggende å høre Lro!

Har liksom forelska meg i den fisken, så hadde blitt skuffa om den ikke passet inn likevel..

Vært gøy å ha dem ute på sommeren da.. Får tenke litt på den.

Mulig dem skal få bo i en 60l istedet når jeg får satt på en 325l.
Men da må klorekene bort. er lisom en kabal som må gå opp slik at alle blir fornøyde.

Regner med at klorekene fort får tak i dvergtannkarpene..? Har sett dem tatt noeontatra før så..
Er nok tryggere å ha dem med eplesneglene da, selv om er mindre plass..
Dvergtannkarpene tror jeg er litt lurere enn neontetra, he he, men jeg kjenner ikke til kloreke så vet ikke om det går bra.

Jeg hadde mine dvergtannkarper ute forrige sommer. Kjøpte de kun for å ha ute på balkongen. Men de har jo en farge som ikke gjør at de syns så godt akkurat og de er små og kjappe. Jeg måtte konse veldig for å få øye på dem i det hele tatt. Men når jeg reddet dem inn på høsten og puttet dem i et akvarie oppdaget jeg jo hvor kule de var! Morsom fisk å følge med på, de driver med et eller annet hele tida I sommer satte jeg dem ikke ut igjen, de får bli inne slik at jeg har mulighet til å se dem hele tiden!
Jeg tviler uansett på at eplesneglen ville trives ved så lav temperatur som 15 grader.
hehe..
Hva var det du hadde dem oppi da? Da du hadde dem ute på balkongen?
Må vel ha pumpe når de er ute også regner jeg med.. Høres litt komplisert ut å sette igang med det til sommeren; )
Kjøpte ei blomsterkrukke på 30L på IKEA og limte igjen hullet i bunnen. Planta div akvarieplanter oppi, de overlevde men vokste ikke mye. litt kald sommer. I år har jeg bare hatt ei vannlilje og den trivdes bedre der ute

Forresten, jeg hadde ikke pumpe. Var få fisk og det regna veldig mye den sommeren så friskt vann hele tiden...
Fikk ikke lagt til bildet når jeg gikk tilbake, men her er det
Oi!
Det så jo slikkelig fint ut! Koselig med en liten oase på balkongen. Det der fikk jeg lyst til å prøve..
Også så mye enklere og billgere enn stor hagedam.
Lenge til sommeren da. Men skader jo ikke å drømme og planelgge litt

Takk for ideen!
Kampfisk
Jeg tviler uansett på at eplesneglen ville trives ved så lav temperatur som 15 grader.


Det tviler jeg også på.
krem
Oi! Det så jo slikkelig fint ut! Koselig med en liten oase på balkongen. Det der fikk jeg lyst til å prøve.. Også så mye enklere og billgere enn stor hagedam. Lenge til sommeren da. Men skader jo ikke å drømme og planelgge litt :) Takk for ideen!


Ja utrolig hyggelig med litt vann på balkongen
Hei igjen!

Fiskene vil sikkert trives under de temperaturene du har, bare så det er sagt!!! Når det gjelder temperatursvingninger, så tror jeg ikke du trenger bekymre deg for det. Leste en artikkel i Poecilia-bladet for en tid tilbake, og der var det en som hadde dvergtannkarpe i et lite akvarium i vinduskarmen. Temp kunne være nærmere 30 grader C når solen stod på om dagen, og nede i 5 grader C om natten...
Ørjan
Hei igjen! Fiskene vil sikkert trives under de temperaturene du har, bare så det er sagt!!! Når det gjelder temperatursvingninger, så tror jeg ikke du trenger bekymre deg for det. Leste en artikkel i Poecilia-bladet for en tid tilbake, og der var det en som hadde dvergtannkarpe i et lite akvarium i vinduskarmen. Temp kunne være nærmere 30 grader C når solen stod på om dagen, og nede i 5 grader C om natten...


Ja nettopp, den kan gå i kaldere og helt sikkert varmere også. men det er jo ingen grunn for å gjøre det vanskelig for han og be han om å prøve å få ned temperaturen når den ligger på 25. Det hadde ikke vært noe problem for han og fått opp varmen hvis det var nødvendig, men derimot å få ned varmen er vanskelig, og etter mitt synspunkt helt unødvendig!
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap