- Hjem
- Forum
- Levendefødere
- Gravid guppy
Gravid guppy
Postet 01.12.08 kl 23:42
Postet 02.12.08 kl 00:08
Postet 02.12.08 kl 00:15
Postet 02.12.08 kl 00:20
Postet 02.12.08 kl 00:27
Postet 02.12.08 kl 00:32
Postet 02.12.08 kl 00:33
Endret: 02.12.08 kl 00:34
Postet 02.12.08 kl 00:38
Karet har vært i drift i to uker uten fisk? Er nok sannsynlig at det er nitritt i vannet da. Det bør måles med dråpetest. Har du ikke kan du ta med en vannprøve til din lokale dyrebutikk som sikkert sjekker det for deg.
Pumpa bør stå slik at det blir bevegelse i overflaten for og skape sirkulasjon på den som gjør at oksygenopptaket i vannet blir tilfredsstillende.
Pumpa bør stå slik at det blir bevegelse i overflaten for og skape sirkulasjon på den som gjør at oksygenopptaket i vannet blir tilfredsstillende.
Postet 02.12.08 kl 00:46
Da er det fare for nitritt hos deg...
Det er anbefalt en innkjøringsperiode på 3-4 uker på akvarium hvor du gir filteret litt å jobbe med etterhvert (fiskemat uten at du har fisker nedi). Slik får du bygd opp filterbakteriene som skal bryte ned avfallsstoffene til fisken du senere har oppi akvariet Det er riktig, man kan ikke vite alt som nybegynner. Jeg har gjort samme feil selv og fikk dermed et nitrittsjokk i akvariet mitt (for noen år tilbake).
Skaff deg noe å måle verdiene med du slik at du ser hvordan det ligger an med nitritt og diverse.
Tror jeg vil råde deg til hyppige vannbytter for å holde verdiene mest mulig nede. Det kan innebære daglig vannbytte til du får verdiene under kontroll.
Her er en tråd angående innkjøring, hvor Mona kommer med et godt innlegg:
Så lenge nitritt-verdien er over 0,3 mg/l må du skifte 20-30% vann daglig. Det er mitt råd til deg. Da kan du få fiskene gjennom dette.
søk litt inne her på forumet så finner du svar og info som kan hjelpe deg. Men det er nok bare å begynne med vannskifte med en gang
Det er anbefalt en innkjøringsperiode på 3-4 uker på akvarium hvor du gir filteret litt å jobbe med etterhvert (fiskemat uten at du har fisker nedi). Slik får du bygd opp filterbakteriene som skal bryte ned avfallsstoffene til fisken du senere har oppi akvariet Det er riktig, man kan ikke vite alt som nybegynner. Jeg har gjort samme feil selv og fikk dermed et nitrittsjokk i akvariet mitt (for noen år tilbake).
Skaff deg noe å måle verdiene med du slik at du ser hvordan det ligger an med nitritt og diverse.
Tror jeg vil råde deg til hyppige vannbytter for å holde verdiene mest mulig nede. Det kan innebære daglig vannbytte til du får verdiene under kontroll.
Her er en tråd angående innkjøring, hvor Mona kommer med et godt innlegg:
Så lenge nitritt-verdien er over 0,3 mg/l må du skifte 20-30% vann daglig. Det er mitt råd til deg. Da kan du få fiskene gjennom dette.
søk litt inne her på forumet så finner du svar og info som kan hjelpe deg. Men det er nok bare å begynne med vannskifte med en gang
Postet 02.12.08 kl 00:49
Postet 02.12.08 kl 00:51
Postet 02.12.08 kl 00:57
Postet 02.12.08 kl 00:58
Postet 02.12.08 kl 01:01
Postet 02.12.08 kl 01:01
Postet 02.12.08 kl 01:08
Ta et 50% vannbytte snarest. Fortsett med daglige vannbytter, frem til nitritten er på 0. Du vil muligens se bedring etter hvert vannbytte, men ikke la deg lure. Etter kort tid er nitritten tilbake. Kjøp nitritt-test, så vil du kjapt se når filteret er godt nok innkjørt til å håndtere avfallet fra fiskene
Postet 02.12.08 kl 01:14
Postet 02.12.08 kl 01:24
dette er klassisk nybegynnerfeil, som jeg gikk rett på når jeg starta også, til tross for at jeg hadde kjøpt testkit for nitritt og målte jevnlig. på dagen to uker etter starten kom plutselig en nitrittbombe og verdiene hoppa opp til mellom 5 og 10 mg/l, så det ble starta vannbytter. likevel rakk tre fisk å dø før jeg fikk ned nitritten på akseptabelt nivå igjen.
så det hjelper ikke alltid å være godt forberedt, om man får dårlige råd.
karen som solgte nitrittesten pekte på fargeskalaen og pekte på den sterkeste fargen og sa "hvis du får det opp hit så dør fiskene ihverfall" så jeg trodde jeg var innenfor safe-sonen enda når jeg var på 5 mg/l.
etter dødsfallene sjekka jeg naturlig nok igjen, og fant da ut at allerede andre hakk på skalaen var nær dødelig for fisken.
så som nevnt over her, start med 50% bytte med en gang, og bytt deretter hver dag til du ser verdiene er på tilnærmet null igjen.
og forresten: ser ut som at planten din ikke har fått sluppet ut av "krukka" si enda? fjern og kast krukka, plukk bort vatten som sitter rundt røttene uten å ødelegge det meste av røtter, klipp bort noe av rota og plant igjen, så lever planten lenger og fisken trives bedre også.
lykke til!
så det hjelper ikke alltid å være godt forberedt, om man får dårlige råd.
karen som solgte nitrittesten pekte på fargeskalaen og pekte på den sterkeste fargen og sa "hvis du får det opp hit så dør fiskene ihverfall" så jeg trodde jeg var innenfor safe-sonen enda når jeg var på 5 mg/l.
etter dødsfallene sjekka jeg naturlig nok igjen, og fant da ut at allerede andre hakk på skalaen var nær dødelig for fisken.
så som nevnt over her, start med 50% bytte med en gang, og bytt deretter hver dag til du ser verdiene er på tilnærmet null igjen.
og forresten: ser ut som at planten din ikke har fått sluppet ut av "krukka" si enda? fjern og kast krukka, plukk bort vatten som sitter rundt røttene uten å ødelegge det meste av røtter, klipp bort noe av rota og plant igjen, så lever planten lenger og fisken trives bedre også.
lykke til!
Postet 02.12.08 kl 02:22
TheStigser ut som at planten din ikke har fått sluppet ut av "krukka" si enda? fjern og kast krukka, plukk bort vatten som sitter rundt røttene uten å ødelegge det meste av røtter, klipp bort noe av rota og plant igjen, så lever planten lenger [B]og fisken trives bedre også.[/B] ;)
????? Bryr fisken seg om planten står i krukken eller i sanden?
Postet 02.12.08 kl 02:32
Endret: 02.12.08 kl 02:32