Gravid guppy

Er rimelig fersk på dette med akvarium.
Har ett 70l med 3 hunnguppyer og 1 hanguppy og en sverddrager.
Lurer på om 1 av hunnene er klar til å føde snart, er stor kul på magen
Hvordan er sjangsene til ynglene med tanke på sverddrageren?
Syns ikke den guppyhunnen såg ut til å være sprekkfærdig enda nei... Slik jeg såg det Men garantert at hunnene dine kommer til å bli gravide

Har du nok planter spesiellt flyteplanter for at yngelen skal overleve Guppyyngel trekker opp mot overflaten og gjemmer seg i flyteplantene.
Tror nesten aldri jeg har sett en så tynn dameguppy før
Hehe, med det mener jeg at det nok er en stund før den får unger..
Har 3-4 små flyteplanter og ett par i bunn.
Vet ikke hva ellers jeg skal kjøpe for at de skal trives.
Kjøpte fiskene idag og stusser litt på at etter 8-10 timer så ligger sverddrageren og 2 guppyer mye i overflaten og drar luft.
Er det normalt?
Tommy Hansen
Kjøpte fiskene idag og stusser litt på at etter 8-10 timer så ligger sverddrageren og 2 guppyer mye i overflaten og drar luft.


Hvor lenge har karet vært i drift, og hva slags filter har du?
Akvariummet har stått i nesten 2 uker, pumpen heter AM TOP pro AT-800F, montert inne på veggen.

Men skal utblås på pumpen stå helt under vann?
Blir det ikke lite luft i vannet da?
Og de første fiskene ble satt inn idag?
Har du målt vannverdiene? (spesiellt nitritt)
Har ikke målt noe, da jeg ikke har noe å måle med.
Kan ikke vite alt som nybegynner

De var veldig ivrige i starten, men det roet seg ned etter hvert, nå ligger de i overflaten nesten hele tiden
Karet har vært i drift i to uker uten fisk? Er nok sannsynlig at det er nitritt i vannet da. Det bør måles med dråpetest. Har du ikke kan du ta med en vannprøve til din lokale dyrebutikk som sikkert sjekker det for deg.

Pumpa bør stå slik at det blir bevegelse i overflaten for og skape sirkulasjon på den som gjør at oksygenopptaket i vannet blir tilfredsstillende.
Da er det fare for nitritt hos deg...

Det er anbefalt en innkjøringsperiode på 3-4 uker på akvarium hvor du gir filteret litt å jobbe med etterhvert (fiskemat uten at du har fisker nedi). Slik får du bygd opp filterbakteriene som skal bryte ned avfallsstoffene til fisken du senere har oppi akvariet Det er riktig, man kan ikke vite alt som nybegynner. Jeg har gjort samme feil selv og fikk dermed et nitrittsjokk i akvariet mitt (for noen år tilbake).

Skaff deg noe å måle verdiene med du slik at du ser hvordan det ligger an med nitritt og diverse.

Tror jeg vil råde deg til hyppige vannbytter for å holde verdiene mest mulig nede. Det kan innebære daglig vannbytte til du får verdiene under kontroll.

Her er en tråd angående innkjøring, hvor Mona kommer med et godt innlegg:


Så lenge nitritt-verdien er over 0,3 mg/l må du skifte 20-30% vann daglig. Det er mitt råd til deg. Da kan du få fiskene gjennom dette.

søk litt inne her på forumet så finner du svar og info som kan hjelpe deg. Men det er nok bare å begynne med vannskifte med en gang
Ja, glemte og nevne vannbytter
Jeg er villig til å vedde svigermor og en kasse pils på at Nitritt er synderen her. Bytt vann daglig, og kjøp dråpetester for No2. (ikke dyrt). Nitritt skal være på 0,0 til enhver tid
Da er det bare å begynne med vannbæring igjen

De snakket om en algespiser på dyrebutikken som også spiste avføring etter fiskene, ville denne gjøre situasjonen bedre kanskje?

Skal sjekke verdiene imorgen
ja du e flenk tel nybynnar å vær, husk nu bære å bær det vanne sjøl :P æ gjør ikke det :P hehe
Tommy Hansen
De snakket om en algespiser på dyrebutikken som også spiste avføring etter fiskene


Tull og tøys! Algespisere spiser alger, ikke bæsj! Det eneste som hjelper mot nitritt - uansett hva dyrebutikken prøver å selge deg - er vannbytter
Skal prøve med hyppige vannbytter, kanskje de overlever.

Virker ikke så de har det så bra siden de ligger i overflaten og drar luft
Ta et 50% vannbytte snarest. Fortsett med daglige vannbytter, frem til nitritten er på 0. Du vil muligens se bedring etter hvert vannbytte, men ikke la deg lure. Etter kort tid er nitritten tilbake. Kjøp nitritt-test, så vil du kjapt se når filteret er godt nok innkjørt til å håndtere avfallet fra fiskene
Skal kjøpe test imorgen tidlig.

Satser på at det ordner seg

Hjertelig takk for svar
dette er klassisk nybegynnerfeil, som jeg gikk rett på når jeg starta også, til tross for at jeg hadde kjøpt testkit for nitritt og målte jevnlig. på dagen to uker etter starten kom plutselig en nitrittbombe og verdiene hoppa opp til mellom 5 og 10 mg/l, så det ble starta vannbytter. likevel rakk tre fisk å dø før jeg fikk ned nitritten på akseptabelt nivå igjen.
så det hjelper ikke alltid å være godt forberedt, om man får dårlige råd.
karen som solgte nitrittesten pekte på fargeskalaen og pekte på den sterkeste fargen og sa "hvis du får det opp hit så dør fiskene ihverfall" så jeg trodde jeg var innenfor safe-sonen enda når jeg var på 5 mg/l.

etter dødsfallene sjekka jeg naturlig nok igjen, og fant da ut at allerede andre hakk på skalaen var nær dødelig for fisken.

så som nevnt over her, start med 50% bytte med en gang, og bytt deretter hver dag til du ser verdiene er på tilnærmet null igjen.

og forresten: ser ut som at planten din ikke har fått sluppet ut av "krukka" si enda? fjern og kast krukka, plukk bort vatten som sitter rundt røttene uten å ødelegge det meste av røtter, klipp bort noe av rota og plant igjen, så lever planten lenger og fisken trives bedre også.

lykke til!
TheStig
ser ut som at planten din ikke har fått sluppet ut av "krukka" si enda? fjern og kast krukka, plukk bort vatten som sitter rundt røttene uten å ødelegge det meste av røtter, klipp bort noe av rota og plant igjen, så lever planten lenger [B]og fisken trives bedre også.[/B] ;)


????? Bryr fisken seg om planten står i krukken eller i sanden?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap