Guppy hannen har mistet en del av halen, hva skal jeg gjøre?

NEIII.....
plutselig så jeg at den ene guppy hannen min hadde mistet masse av halefinnen, som om noen hadde nappet det av.:s

hva skal jeg gjøre???

gror det etter hvert eller burde jeg avlive ham?

oog, jeg aner ikke hvem som kan ha gjort dette med ham...


håper på gode svar fort
Hvilke andre fisker i karet har du? Ellers er guppyer fæle til å krangle seg i mellom. Men slapp av, halen gror ut igjen så lenge de vitale finnestrålene ikke er skadet=)
det er neontetra, svart neontetra, en fisk jeg ikke vet navnet på og palett ciklider
Maretard
Men slapp av, halen gror ut igjen så lenge de vitale finnestrålene ikke er skadet=)




hva er vitale finnestråler??
Tetraer kan også nappe finner, og palettene er vel også kjent for å være hissige.

de vitale finnestrålene er vel "hovedbeinene" i halefinnen.
ja....
det ser ganske stygt ut syntes jeg.... det er en del som er nappet helt inn der hvor halefinnen begynner, men det vokser ut ighen altså?
hvor lang tid tar det?
Det tar nok en liten stund før den er helt utvokst, og det er ikke sikkert at halen blir like fin i fargene. De har heller ikke følelse i finnene, så den lider ikke med mindre den klarer å bevege seg skikkelig samt spise.

Bytt litt ekstra vann i dagene fremover slik at sjansen for å få sopp i såret (små, hvite dotter) blir mindre.
den er helt i overflaten og står helt stille og beveger halen frem og tilbake...
Etter bildene å dømme er den siste fisken du ikke vet navnet på en blågurami.
ok

men det er kun to fisker og begge er helt like.
Etter å ha sett på bildene i profilen din, ser guramien din ut til å være marmorgurami, som er en oppdrettsvariant av blå gurami. Jeg har blå gurami sammen med guppy, og har aldri sett dem nappe halene på friske guppyer.
Jeg tør nesten vedde på at det er palettciklidene dine som har nappet halen. Disse er hissige og territoriale, og går ikke godt sammen med "treg" fisk som guppy. guppyene er ganske sakte av seg på grunn av halefinnen (spesielt hannene), og da kommer de seg ikke unna i tide.

Jeg prøvde en gang å ha guppyer sammen med paletter, og det funket rett og slett ikke hos meg.

finner pleier å vokse ut igjen, men ikke dersom den fortsetter å bli nappet, noe den mest sannsynlig vil. Da vil det nok heller ende i døden, enten pga stress, eller fordi den blir for skadet eller det går infeksjon i sårkantene.

Du bør nok finne ut 100% sikkert hvem som napper, og fjerne enten guppyene eller den som napper (som sagt - mitt stalltips basert på egne erfaringer er palettene)
ElinH
Jeg tør nesten vedde på at det er palettciklidene dine som har nappet halen. Disse er hissige og territoriale, og går ikke godt sammen med "treg" fisk som guppy. guppyene er ganske sakte av seg på grunn av halefinnen (spesielt hannene), og da kommer de seg ikke unna i tide. Jeg prøvde en gang å ha guppyer sammen med paletter, og det funket rett og slett ikke hos meg. finner pleier å vokse ut igjen, men ikke dersom den fortsetter å bli nappet, noe den mest sannsynlig vil. Da vil det nok heller ende i døden, enten pga stress, eller fordi den blir for skadet eller det går infeksjon i sårkantene. Du bør nok finne ut 100% sikkert hvem som napper, og fjerne enten guppyene eller den som napper (som sagt - mitt stalltips basert på egne erfaringer er palettene)


takk for gode tips

skal prøve å finne ut hvem det er som har nappet
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap