Veldig stolt førstegangs fiskemamma!!!

Enderlig har det kommet babyer!!! I går fant jeg en liten guppyyngel i 150 literen Jeg klarte å fange den og puttet den i Yngelkaret (som har stått klart å ventet en stund...).

I dag hadde jeg slamsuging og vannbyttedag og fant 5 bittesmå Mollyer i 275 literen, disse ble også plassert i yngelkaret.

Jeg så ista att det er minst 1 gyppybaby til i 150 literen, men den gjemte seg under en rot.

Babyene har sikkert hatt/har flere søsken, som enten er spist eller klarer å gjemme seg ved steiner, planter og røtter.

Morro gitt
Ja det er kjempemorro.. fant en yngel for noen dager siden og har kikket spent etter fler, men ikke sett noen... men så plutselig i dag har de bare poppet opp fra ingensteds fra.. ... og ikke klarer jeg å se hvilken fisk som har ynglet.. Klarer bare å ta de ynglene som har kommet opp til overflaten og gjemmer seg blant flyteplantene.. de som er på bunnen når jeg ikke tak i.

Men dette er veldig morro!
Ja visst er det gøy med yngel. Selv har jeg akkurat nå både corydoras albino og aeneus egg til klekking, ei O. Mossambicus ciklide som tygger på egg og en albino ancistrus liggende på egg i hula si. Har også en del nyklekket sebra ciklide yngel. Samme hvilken fisk som popper opp med yngel og/eller egg spiller ingen rolle. Det er like gøy hver gang. Håper du finner flere yngel i dine karr ;- =)
Ja det er kjempe gøy med yngel, jeg har selv nettopp fått yngel ifra en Seilfinne molly, og jeg satt spent å så på hele fødselen... var utrolig spennende, men fy for ett stress og få alle de yngelene oppi yngelkaret. Var minst 50 stk.
Oj, så flinke dere er! og ikke minst fiskemammaene da Det er jammen hverken lett å få øye på, eller fange de små nyfødte. De er flinke til å gjemme seg, men det er noen luringer i mitt kar som gjør sitt beste for ett "herremåltid". Nemlig de små sebrafiskene mine, de bukter seg over og under flyteplantene på jakt etter yngel. Jeg prøver å redde så mange jeg kan over i yngelkaret, men sliter litt. I dag har jeg "fanget" 7 Mollyer, og håper på fler

Jeg sitter stadig å observerer de "høygravide", men har ennå ikke klart å fange fødselsøyeblikket. Det må ha vært ganske gøy FiskeAlex!
Hva med å flytte de som snart skal føde over i fødekar slik at du slipper å fange de etterpå? Bare ta ut hunnen.
MarenB
Hva med å flytte de som snart skal føde over i fødekar slik at du slipper å fange de etterpå? Bare ta ut hunnen.


Hei!
Jeg har tenkt på det, men har ikke erfaring nok til å se/vite når det er "like før". Jeg har lest litt om det og forstått att de gravide fiskene lett blir stresset, både av flytting og det å være i fødekar. Jeg har pørvd å se om noen av den ikke spiser, og plasserer seg bortgjemt i karet, men har enda vært usikker. Guppyene mine ser f.eks ikke "høygravide ut" i det hele tatt, de er alle ganske unge og muligens førstegangsfødende. Ingen av dem er "firkantet" i magen, men jeg ser "drektighetsflekken" hos nesten alle hunnene. Jeg har imidlertid sett 3 og fanget ett guppyyngel (Platy og Guppy går i samme kar, men de jeg har sett er prikk lik de store Guppyene, bortsett fra att de er fargeløse.

Noen av platyene mine ser ut som de har svelget en klinkelule, og en av de har oppført seg litt rart (gjemmer seg), men hun har vært slik i en uke....hmmm. Av mollyene tror jeg det er noen av de jeg kjøpte ganske store, som har fått yngel. Ingen av Mollyene er nemlig så store i magen, men jeg tenkte att de som var ca 7 cm hadde mer plass å "gjemme" graviditeten

Er det kanskje noen som har noen flere tips om når det kan lønne seg å sette de i fødekar? Det hadde jo vært mye enklere for meg, og større sjanse til å overleve for yngelen.
Min seilfinne molly er ganske stor så det blir veldig liten plass for den oppi det yngelkaret jeg har som jeg kjøpte på butikken, så jeg tok heller sjansen med å ta yngelen oppi karet etter de var født selv om det var litt av ett stress.. Det var utrolig gøy å se på, har gått å ventet i flere dager på at det skulle skje, hon har sett veldig klar ut lenge synes jeg, men så har ikkje jeg så veldig mye peiling. Men heldigvis fikk jeg det med meg en kveld, så at det plutselig var kommet en liten en som lå på bunnen og prøvde å svømme litt, så kom det bare flere og flere, utrolig mange kom det, jeg prøvde å være så forsiktig jeg kunne og ikkje stresse opp moren for mye når jeg tok de nyfødte oppi ynglekaret... Og det virket som det gikk helt fint, så no har jeg mange mange yngel som svømmer rundt og koser seg i ynglekaret mitt, det er fasinerende og se på de, håper bare mange av de overlever og kommer seg igjennom den kritiske tiden, og at de blir store og friske...
Hva gjør dere for å fange opp yngelen som er nede på bunnen? Jeg år det ikke til. Klarer bare de som har kommet seg opp til flyteplantene og det er til nå bare tre stk, som jeg har sett. Nå svømmer det tre stk (som jeg har sett) ned på bunnen som jeg ikke får tak i...
ål
Hva gjør dere for å fange opp yngelen som er nede på bunnen? Jeg år det ikke til. Klarer bare de som har kommet seg opp til flyteplantene og det er til nå bare tre stk, som jeg har sett. Nå svømmer det tre stk (som jeg har sett) ned på bunnen som jeg ikke får tak i...


Hei!
Jeg får heller ikke det til, kanske 5-10 % av de på bunnen har jeg fått opp med hov (sikkert hatt flaks). Jeg lagde derfor en enorm ball av vasspest og en annen flyteplante med nåler. Dene ballen er så stor att den når både til buns og til tops. I går så jeg ganske mange ynge helt nede på bånn, heldighvis var det hjørnet foran i akvariet. Jeg førte ballen med flyteplanter dit, og etterhvert kom det 11 yngel opppover i denne slik att jeg klarte å fange dem. Jeg har imidlertid noen sebrafisk, som er ganske små og smidige. Disse kom seg lett inn i ballen, muligens spiste de en del, men jeg fikk ihvertfall opp noen Resten (kanskje15-20 eller flere) ser jeg stadig etter, håper noen har klart å gjemme seg, men muligheten er stor for att flesteparten blir spist tror jeg.
Det var lurt! Må få meg litt vasspest da, kanskje, eller vente til de plantene jeg har har blitt så store/lange, at jeg kan ta noe av de å lage en slik ball av. Takk for tips!
Idag når jeg våknet og gikk inn for å se på yngelene mine ble jeg helt forskrekket, jeg så over 20 fiske hoder liggende på bunnen av yngelkaret. Alle de søte små fiskene var det bare hoder igjen. Men har fremdeles over 30 stk igjen då.
Huf da! Var de de som du ikke hadde fått i ynglekar det da?
Jeg har fortsatt bare tre i ynglekaret mitt og vertall en rittgående.. i går var det tre, men vet ikke hvordan de har klart seg.. mulig de gjemmer seg
Nei, alle var i yngelkaret.. Ser ut som det er de andre ynglene som har spist av de. Det kan nesten ikkje være noe andre i og med at det bare er yngel i yngelkaret liksom.
ål
Det var lurt! Må få meg litt vasspest da, kanskje, eller vente til de plantene jeg har har blitt så store/lange, at jeg kan ta noe av de å lage en slik ball av. Takk for tips!


Nå kom jeg på hva den andre flyteplanten jeg bruker het: hornblad. Det er den det er mest av i "ballen", men fant ut att vasspest fungerte fint i tilegg fordi den er litt kraftigere og dermed blir "buskaset" tettere
Tror jeg bare lar yngele blir hvor de er. De ser ikke ut til å bli spist og nå har jeg nettopp talt fem stk rittsvømmende og de ser ikke ut til å vær særlig interessante for de andre fiskene... så dette går vistt fint... mer nyskjerrik på hvordan det kommer til å gå med den første yngelen min som ser ut til å slite litt med svømmingen..
Nå har jeg funnet ut hva det er som gjorde at jeg fant så mange kroppløse yngel, det er faktisk de andre fiskene i karet som går å spiser av de halen så bare hodet ligger igjen, yngelen er i eget yngelkar men de andre fiskene svømmer rundt og venter til det kommer en liten uskyldig yngelhale ut av sprekkene i siden på yngelkaret og så spiser de bare av de kroppen med en gang, så det nå.. Så faktisk at det var en fisk som gjorde det, så var det et lite hodet som bevegde seg uten kropp rundt i yngelkaret.
Det hørtes makabert ut
FiskeAlex
Idag når jeg våknet og gikk inn for å se på yngelene mine ble jeg helt forskrekket, jeg så over 20 fiske hoder liggende på bunnen av yngelkaret. Alle de søte små fiskene var det bare hoder igjen. Men har fremdeles over 30 stk igjen då.



Anbefaler deg å kjøpe et fødenett. Det er som en fødekasse bare i stoff med plastikk ramme. Bruker det samme til yngel så jeg slipper det samme problemet du har. Det henges på kanten av karret i to metall hemper som du kan bøye slik du ønsker. Anbefales når en ØNSKER å beholde sin yngel ;- =)

LOFFA
Hei ! SÅÅÅ morsomt å høre at det er fler som blir litt tussete når det kommer yngel ,hos oss har vi fått endel guppy ,og er veldig stolte av de ! nydelig fargevarianter som vi har gitt bort til familje og venner .De som blir født i akvariet blir fort mat til andre fisk så de rekker vi skjelden å redde ,så jeg har valgt et fødekar som jeg har oppi et annet plastkar med luftesten.Problemet er bare at de føder ikke når de går i karet alene, jeg må rett å slett ha flaks å se at den har begynt å føde,for så å ta den over i fødekaret , da spretter det frem søte små.Har nå en platymamma som jeg har tatt ut i fødekaret og lurer på om det blir samme problem ? Vi har så lyst på små orange platybebier , er det noen av dere som kan gi meg et råd?
Hilsen en som har blitt litt hekta
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap