Guppymor med prolaps?

Min eldste guppyhunn som er ca. 2 år gammel, en grå hunn med grønn hale, har nettopp fått 30-40 yngel (det vrimler) i mitt oppdretts-/karanteneakvarium på 25 liter, der hun har vært i 3 uker sammen med en yngre gul guppyhunn som har fått omtrent 10 gule yngel samtidig. Jeg plasserte dem tidlig i oppdrettsakvariet fordi den eldste ble så diger. Hun har hatt mange fødsler i sitt liv og er fullvoksen med normal størrelse.

De siste dagene før fødselen var hun enormt rund rundt magen og skjellene sto ut på henne, og nå etter fødselen ser hun ut som om hun har fått en prolaps ut av fødekanalen - en 5 mm stor gjennomsiktig pose henger ut, og det virker som om noe som kan ligne rosa og hvte innvoller har begynt å tyte ut inni posen. Jeg har bare et elendig mobilkamera, så bildet er nok ganske utydelig. Hun hadde en stund avføring hengende, men den datt av rett etter at bildet ble tatt (rød "tråd").

Kan det være bukvannsott, eller et prolaps etter en så stor fødsel? Kan jeg hjelpe henne på noe vis, eller bør hun avlives? Kan man stikke hull på boblen eller på annet vis få en prolaps inn igjen på en fisk? Man gjør jo sånt på dyr...

Hun hadde vanlig god appetitt ved begge foringer i dag, men avføringen hang lenger enn vanlig etter siste foring. Hun har ellers svømt rundt som vanlig overalt i akvariet og lett etter mat, men i kveld virker hun passiv. Den andre hunnen svømmer uvanlig tett inntil henne i kveld, men den virker helt frisk.

Vannverdiene er helt normale og har hele tiden vært midt på alle verdier i hurtigtest-stripsen, det har vært jevn temperatur og de har mange røtter som gjemmesteder, en del planter og noen små snegler (jeg prøver å ale opp snacks til Botiaene, men det går sakte). Alt i akvariet er kjøpt i spesialforretning, og er gammelt. Jeg har ikke tilført noe nytt til akvariet. Jeg forer med TetraPro flakfor 2 ganger daglig. Pleier å variere litt på type for gjennom året, men kjøper da små bokser så de ikke går ut på dato. Av vannmidler bruker jeg Aqua Safe, Aqua Life, Easy Balance og akvariesalt ved 1/4-del vannskifte og filter-rensing ca. hver 4. uke. Iblant må jeg justere med litt Kh/Ph fordi disse verdiene er litt lave i vannet der jeg bor.

I det store akvariet på 70 liter der guppyene normalt bor sammen med flere guppyer, to gamle Praktbotiaer (8 og 10 år), 6 pansermaller, et par dverggurami og en 5 år gammel ancistrus, har jeg hatt litt høy Nitritt og lav Ph/Kh i perioder av deres liv - men der har de jo ikke vært de siste 3 ukene, og det er normale verdier og friske fisker der nå. Har ikke hatt sykdom på noen av mine fisker siden jeg kjøpte noen nye guppyer for 1,5 år siden som hadde hvitprikksyke, og jeg var dum nok til å ikke ha dem i karantene fordi jeg hadde så mye yngel akkurat da.
Plussmedlem
Om dette er prolapsus uteri eller prolapsus rectum skal jeg ikke uttale meg om
Men jeg tror neppe guppyen din overlever dette.
Takk for svar! Tror ikke den overlever, jeg heller, og det er tydelig prolapsus uteri - rectum ser normal ut. Ikke lett å se på bildet, så klart!

Den virket stressa, lå i overflaten med anstrengte bevegelser og gned jevnlig buken mot luftfilteret da jeg sendte innlegget. Den andre svinset rundt den som de ofte gjør når en er syk. Jeg har alltid hatt en liten veterinær i magen, og klarte ikke la være å prøve å stikke hull på boblen for en times tid siden med en tynn nål. Da kom det ut en dråpe klart vann, og så forsvant alt inn igjen! Da jeg slapp den ned i akvariet igjen (tenkte at en isolasjonsboks ville stresse den unødig), virket den sprekere enn før og svømte normalt og svinset rundt i akvariet til jeg slukket lyset. Nå ligger den i sin vanlige sovegrop lavt i akvariet med normale bevegelser, og den andre har lagt seg der den pleier å sove. Jeg vil ikke stresse dem mer nå - så lenge den ikke virker plaget, lar jeg den få leve videre til i morgen. Spent på å se da!

Så var det å gjøre noe med sengevegringen - har egentlig sovende bakvakt, men sove... hva er det?
Ja, den døde - virket litt bedre i ett døgn, så lå den plutselig død. Jaja. Et fiskeliv er ofte kort, men den har masse yngel igjen etter seg...
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap