Slør spist opp av reker?

Guppy hannene har mistet slørene sine... Slørene på bildet er som de var, store fine slør, men de har gradvis blitt borte, nå de ser ut som hunner.

Når jeg skrudde på lyset nå i dag så var det en kirsebærreke som begynnte å "spise" på slørene til den ene hannen mens han lå på bunnen å duppet. Han likte visst ikke det noe særlig så han begynnte å svømme bort fra reka, men reka hang på. Har ikke sett at de har gjort dette før, så vet ikke om det er rekene som har gjort dette med dem, trodde kanskje det var guppyene som nappet litt i hverandre. Hunnene ser forresten helt normale ut, ikke noe opprevne haler.

Har noen peiling eller erfaring om dette?

Vokser slørene egentlig noen gang ut igjen?
Carro1987
Når jeg skrudde på lyset nå i dag så var det en kirsebærreke som begynnte å "spise" på slørene til den ene hannen mens han lå på bunnen å duppet.


Er det normalt at guppyer ligger på bunnen og dupper? Eneste fiskene jeg har vært borti som gjør det uten å være syk, er kampfisk?

Reker er åtseletere. Merker de at en fisk er i ferd med å dø kan de nok finne på å begynne måltidet litt tidlig...
Guppyer "sover" også nær bunnen.

Slørene vokser sakte men sikkert ut igjen, hvis ikke finneroten er skadet.
Hmm... Kanskje ikke? Vet ikke jeg altså. Men de gjør det hver gang etter at lyset har vært av. Kanskje mine som er rare? :P Hehe.
Æsj.. Får håpe de ikke er syke da! Det hadde ikke vært så gøy.. Men er jo bare hannene som er "spist" opp på halen, ikke hunnene.

Kanskje best å ta ut rekene da eller? Ha de i et annet akvarie?
Om guppyene nå ikke er syke, spiser da ikke rekene på de heller? Huff... Dette var da leit!
Kampfisk
Guppyer "sover" også nær bunnen. Slørene vokser sakte men sikkert ut igjen, hvis ikke finneroten er skadet.


Aha =) Så de gjør det ja, da er det ikke mine som er rare heldigvis.

Haleroten er ikke skadet, tror jeg ikke da. Er bare endene som er skadet =)
Blir litt spaming her nå..
Leste litt på sykdommer, og kom over hvitprikk. Så at de kunne gni seg mot planter osv, noe mine gjør. Dette har de holdt på med siden de kom, har vel hatt dem i ca 1 og en halv uke. Trodde det bare var noe de gjorde, så har ikke tenkt så veldig mye over det. Problemet er at jeg ikke kan se noen hvite prikker på dem!
Skal sies at jeg er ganske så fersk innen akvarie, og har ikke opplevd så mye enda.

Har også noen rare kryp i akvariet, tenkte kanskje at dette var noen sneglebarn, men når jeg har sett nermere etter, så ser de veldig merkelige ut. Noen få millimeter store, hvite/gråaktige som sitter på plantene og glasset. Har bare sett de på glasset tidligere og da har jeg bare sett at de har vært ovale, når jeg nå så de på plantene så så jeg at de har en buende rygg, men er utrolig vanskelig å se siden de er så små. Må nesten sette meg ned med lupe for å se.

Gaah... Ble veldig vanskelig til meg dette nå...
Kampfisk
Guppyer "sover" også nær bunnen.


Akkorat
Det er ikke normalt at guppyer ligger og sover når lystet er på... Her er nok noe galt. Kanskje du har finnråte eller parasitter? Hvitprikk er nok ikke, det er lett å se. Du bør nok lese igjennom sykdomsguiden.
Doktor Dyregod
Det er ikke normalt at guppyer ligger og sover når lystet er på... Her er nok noe galt. Kanskje du har finnråte eller parasitter? Hvitprikk er nok ikke, det er lett å se. Du bør nok lese igjennom sykdomsguiden.


De ligger ikke å sover når lyset er på Det ligger på bunnen når jeg slår det på, og er oppe å svømmer etter noen sekunder =)
Fant en hvit prikk på den ene, så de blir behandlet for det nå. De har også symptomene til hvitprikk. Så håper det ikke er noe annet..
Mistet en i dag tidlig desverre... Vet ikke om det ble for mye med øking av varme og medisin, var også den jeg fant den hvite prikken på.
Carro1987
Problemet er at jeg ikke kan se noen hvite prikker på dem!

Vet ikke om jeg ville kalt det et problem, akkurat.

Carro1987
Fant en hvit prikk på den ene, så de blir behandlet for det nå. De har også symptomene til hvitprikk. Så håper det ikke er noe annet.. Mistet en i dag tidlig desverre... Vet ikke om det ble for mye med øking av varme og medisin, var også den jeg fant den hvite prikken på.


Hvis de var angrepet av hvitprikk, ville du ikke funnet én hvit prikk, du ville ha funnet hundre- eller tusenvis av hvite prikker. At en fisk får en hvit prikk i ny og ne, er helt normalt i min verden i hvert fall.

Når man behandler for hvitprikk, skal man normalt bruke enten varmekur eller medisin. Både varmekur og medisin er hver for seg en belastning for fiskene, og når du kjører begge deler samtidig kan det bli for mye for enkelte.

Det er en vanlig nybegynnerfeil at man får panikk over alt mulig, og så setter man igang med tilfeldige kurer, og ender dermed med å dreper flere fisk enn man ville mistet hvis man ikke gjorde noe som helst.

Første bud er å finne ut hva som feiler fisken (hvis det er noe i det hele tatt). Deretter må man dobbeltsjekke at det faktisk er det som feiler fisken. Så trippeltsjekker man, og så sjekker man kanskje enda en gang.

Når man er ørten tusen prosent sikker på hvilken sykdom det er (og at det er en sykdom i det hele tatt), kan man begynne å finne ut av hvilken kur man skal velge.

Da velger man den kuren som er mest effektiv og/eller skånsom for ens egen situasjon (og ikke to eller tre kurer samtidig). Og så følger man det kuren fra A til Å. Selv om man begynner å tvile underveis.

Etterpå når kuren er gjennomført til punkt og prikke, så blir fisken enten frisk, eller så skifter man vann, venter litt, og så kan man prøve en annen kur (hvis man fortsatt har fisk igjen da).

Men det kan fortsatt lønne seg å vurdere om man kan ha funnet feil diagnose, før man begynner med en ny kur. Med feil kur kommer man ingen vei, man bare utsetter fisken for unødig belastning.

Det viktigste er å gå rolig, systematisk og metodisk til verks. Men det lærer du nok fort.

Det er enorme mengder informasjon å finne på Internett, og i akvariebøker som du kan låne på biblioteket eller kjøpe. Så det er bare å begynne å lese.
slitet med samme prob! ELSKER guppy men de er utavlet og svake..mine døde SOM BAAARE det.. så har GITT de opp...skulle aldri trodd JEG skulle si at jeggir de opp,,men jja..går over til nemo jeg
Kampfisk
[QUOTE=Carro1987]Problemet er at jeg ikke kan se noen hvite prikker på dem!

Vet ikke om jeg ville kalt det et problem, akkurat.

Carro1987
Fant en hvit prikk på den ene, så de blir behandlet for det nå. De har også symptomene til hvitprikk. Så håper det ikke er noe annet.. Mistet en i dag tidlig desverre... Vet ikke om det ble for mye med øking av varme og medisin, var også den jeg fant den hvite prikken på.


Hvis de var angrepet av hvitprikk, ville du ikke funnet én hvit prikk, du ville ha funnet hundre- eller tusenvis av hvite prikker. At en fisk får en hvit prikk i ny og ne, er helt normalt i min verden i hvert fall.

Når man behandler for hvitprikk, skal man normalt bruke enten varmekur eller medisin. Både varmekur og medisin er hver for seg en belastning for fiskene, og når du kjører begge deler samtidig kan det bli for mye for enkelte.

Det er en vanlig nybegynnerfeil at man får panikk over alt mulig, og så setter man igang med tilfeldige kurer, og ender dermed med å dreper flere fisk enn man ville mistet hvis man ikke gjorde noe som helst.

Første bud er å finne ut hva som feiler fisken (hvis det er noe i det hele tatt). Deretter må man dobbeltsjekke at det faktisk er det som feiler fisken. Så trippeltsjekker man, og så sjekker man kanskje enda en gang.

Når man er ørten tusen prosent sikker på hvilken sykdom det er (og at det er en sykdom i det hele tatt), kan man begynne å finne ut av hvilken kur man skal velge.

Da velger man den kuren som er mest effektiv og/eller skånsom for ens egen situasjon (og ikke to eller tre kurer samtidig). Og så følger man det kuren fra A til Å. Selv om man begynner å tvile underveis.

Etterpå når kuren er gjennomført til punkt og prikke, så blir fisken enten frisk, eller så skifter man vann, venter litt, og så kan man prøve en annen kur (hvis man fortsatt har fisk igjen da).

Men det kan fortsatt lønne seg å vurdere om man kan ha funnet feil diagnose, før man begynner med en ny kur. Med feil kur kommer man ingen vei, man bare utsetter fisken for unødig belastning.

Det viktigste er å gå rolig, systematisk og metodisk til verks. Men det lærer du nok fort.

Det er enorme mengder informasjon å finne på Internett, og i akvariebøker som du kan låne på biblioteket eller kjøpe. Så det er bare å begynne å lese.

Hmm.. Nei, jeg har aldri vært bort i det før, så jeg vet ikke gitt.. Kan ikke se prikker på dem. Leste ang hvitprikk, og der sto det at de gnir seg i sand, på planter osv, og det gjør de støtt og stadig. Er det noe annet som gjør at de gnir seg?
Mener du da at jeg skal slutte på kuren?

Det sto i pakningsvedlegget at jeg skulle opp i 29-30 grader og gi kuren, så tenker jo det er best å gjøre som det står?


Bah... Hva annet kan det være? Dere som sikkert er litt mer erfaren enn meg, vet sikkert litt om sykdommer også?
Som er det står i sykdomsguiden tar Esha 2000 mange bakterielle sykdommer og Esha Exit tar flere typer parasitter. Ingen av medisinene skader filterbakteriene, det er viktig! Hvis du er usikker på hva kan være er det mulig kombinere disse to medisinene.
Carro1987
Mener du da at jeg skal slutte på kuren?


Kampfisk
Og så følger man det kuren fra A til Å. Selv om man begynner å tvile underveis.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap