Alle guppyene mine er døde :(

Jeg kjøpte 15 guppyer for nesten tre uker siden. For nesten en uke siden, fikk de hvite prikker og finnene begynte å "smuldre". Jeg begynte mesisinering som jeg ble anbefalt i en dyrebutikk med en gang. Men nå er alle døde. Noen som kan skjønne hva som har skjedd med de? De 4 små sugefiskene jeg har, ser ut til å ha det bra. Hva må jeg gjøre før jeg kan ha nye Guppyer oppi karet?
Hvor lenge har karet vært oppe og gått? og når hadde du oppi fisk?
Karet hadde vel gått i to tre dager før jeg kjøpte fisken. Ikke noe problem fikk jeg beskjed om.
Så fikk du som mange andre erfare at man bør lære seg litt om skapningene som kjøpes inn. Fiskene dine ble syke og døde på grunn av din uvitenhet. Synd, men sant.


Gå inn på artikler og lese artiklene under akvarieskolen. Når du har lest litt om oppstart av akvarium, innkjøring og nitrogensyklus, så skjønner du hvorfor fiskene dine døde.

ta daglige delvannsbytter for å berge fiskene du har igjen. Ikke kjøp mer fisk før det har gått minst 4 uker.

Hvor stort er karet ditt?
da er det nitritt som har drept fisken din. etter ca 2 uker er nitritten på topp, et akvarie er ikke ferdig innkjørt før etter 4-5 uker.
desverre er dette noe dyrebutikker ikke opplyser om eller vet. og om fisken dauer kommer jo folk tilbake og kjøper nye... eller slutter med akvarie.
Cara79 Ålreit du er da!

Karet mitt er 38 liter. Takk for godt råd Har byttet vann hver dag i noen dager nå, men da fortsetter jeg med det.

Sanne: Ok Da venter jeg en stund før jeg putter oppi ny fisk evt. Men pleier finnene å bli grå og taggete når det er nitritt?
Unnskylder ikke min skarphet, du har valget nå og lære nok til å ta vare på fiskene dine, eller fortsette å ta livet av de på grunn av uvitenhet.

38 liter er for lite til 4 "sugefisk" og 15 guppyer. 3-5 guppy samt de 4 andre fiskene dine holder i grunnen til karet ditt. Men vent en måneds tid før du kjøper mer fisk. Skaff deg en nitrittest, karet er fiskeklart når nitritt er 0.
og når du først skal kjøpe mer fisk, ikke kjøp alle på en gang, del opp kjøpet litt. Belaster du filteret med for mye fisk på en gang går det til helvete igjen. Filteret trenger gradvis belastning for og bygge seg opp så det er klart til og ta i mot alt avfall fra fiskene
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap