Mange døde fisker i akvariet

Inaktiv bruker
Idag døde den 5 guppien min.
Den har noe til felles med de andre døde guppiene, den sprelte i noen minutter, og så døde den.
Jeg skjønner ikke hva jeg gjør galt? nitritt og ammoniakk er stabile, og lave.
GH er 12, PH er 7-8, temp er 26-28.
Hvorfor dør de?
her er bilder av den døde fisken --->
Har du testet for nitrat? Det er også dødlig i høye doser!
Inaktiv bruker
nei, men har mange planter og skifter vann ofte
Da skal det ikke være noe problem.. Er temperaturen stabil?
Inaktiv bruker
Tja, det har jo vert mye sol de siste dagene, så jeg har vært nødt til å ta kaldt vann oppi, men ellers er det stabil temperatur, har varmekolbe.
Er det bare guppyer som dør? Er de fra butikk? Mange butikkguppyer har dårlig helse og dør lett, dessverre.
Inaktiv bruker
Bare guppier ja, har ancistrus men det er ingen problemer med dem. Jeg byttet 90% av vannet, hvis det er sykdom, hvordan kan jeg få den vekk?
Ser du noen rar oppførsel på guppyene før de dør?
Inaktiv bruker
Ja, det er det jeg gjør, de svømmer opp ned og raskt rundt i akvariet i noen minutter, så dør dem
Inaktiv bruker
Men kan jeg kjøpe flere fisker nå som fiskene oppfører seg slik eller bør jeg vente?
Jeg har tenkt til å kjøpe black molly& platy, kanskje noen ancistrus eller maller.
Jeg ville ikke kjøpt nye fisker nå når de du har fra før dør en etter en.
Inaktiv bruker
Okei, men hvor lenge må jeg vente, og hva feiler fisken(e) mine?
er det sykdom? isåfall hvordan får jeg det vekk?
Skiftet du 90% av vannet, med kaldt vann? da er vel temperatursjokk ganske sannsynlig.
Første jeg tenkte på var tempen i vannet, siden det har vært mye sol de siste dagene
Om du har tatt kaldt vann rett fra springen og hatt det rett i karet
uten å hverken lufte det 24 H eller la vannet i det minste få romstemperatur
før du hade det nedi og det er null nitritt i karet ditt

Så er det nok desverre du/det som tok knekken på fiskene.

Inaktiv bruker
NEI. jeg skiftet ikke 90% kaldt vann.
Jeg skiftet 90% ETTER at fiskene døde siden jeg var redd for sykdom, og det var vanlig fisketemp vann.
når jeg tar kaldt vann oppi er det bare 5-10 liter.
Og fiskene begynte å dø FØR det ble så varmt at jeg ble nødt til å ta kaldt vann oppi.
Jeg har lagt merke til at det kun er dame-guppier som dør. Idag døde enda en, (en dame) jeg kunne ikke se om den hadde noe uvanlig oppførsel før den døde akkuratt som de andre, siden jeg fant fisken død da jeg våknet. Har tatt noen bilder:
Du skriver i det første innlegget ditt at nitritt og ammoniakkverdiene er stabile og lave.
Disse målingene skal ikke gi noe utslag i det hele tatt. Selv lave verdier av disse kan ta livet av fiskene, men det går ikke så fort som du beskriver.

En ting jeg tenker på er det vannet du får ut av krana. Kan vannverket ha tilsatt klor?
Som ekstra sikkerhet mot klortilsetning, er det mange som bruker Aquasafe eller lignende i akvarievannet.

Jeg må nesten spørre hvordan du gjør når du skifter vann, om du lar det stå og temperere seg i bøtter, eller om du blander varmt og kaldt vann fra springen. Vann som kommer fra en varmtvannsbeholder kan inneholde mer kobber enn det helt kalde vannet. Folk har litt forskjellige rutiner når det gjelder dette, mange tapper ferdig temperert vann og det går gjerne bra, når man har moderne moderne bereder og røropplegg i huset. Vær oppmerksom på at kobber fra røropplegg og gammeldagse beredere er giftig for fisken.

Uansett er det kjedelig når fisk dør uten at man skjønner hvorfor, derfor håper jeg du finner årsaken.
Inaktiv bruker
Jeg tar vann fra springen og tar aquasana i, jeg tar samme temperatur som i vannet(måler)
Har gjort dette i årevis uten problemer.
Men det er kun dameguppier som dør, og de svømmer altid oppned før de dør.
Hvordan får du det temperert til akvariet ditt? Kaldvann fra springen er jo ikke 24 grader. Vi har en ny varmvannstank så jeg bruker å jevne ut tempen med varmvann til mine fisk, men ettersom jeg har lest at reker er veldig ømfintlig for kobber og slikt så bruker jeg vannkoker til å koke opp vann som jeg blander ut med kaldvann.

Kanskje dette er noe du kan prøve om du har vannkoker?

Merkelig at det er damene som bare stryker med..se om du finner noe fysisk feil (utseendemessig) når de blir syke, om mulig. Er de blasse i fargen, merker, synlige blodutredelser osv. Kanskje du kan filme hvordan de oppfører seg før de dør? Under artikler skal det være noe om sykdom på fisk, kanskje du finner noe du syns høres kjent ut der?
Inaktiv bruker
Jeg holder en knapp på nitritt. Dårlig innkjørt filter med alt for mange fisker på kort tid. Overbelastning av filter eller lignende.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap