Jeg mener at svart, hvit og gul molly er oppdrettsvarianter av arten, nemlig Poecilia sphenops.
Jeg har lett litt på nettet, og finner litt forskjellige anbefalinger på akvariestørrelse. 60 liter som det står i fiskebasen på AF synes jeg høres veldig lite ut, men det er jo ment som absolutt minimumsstørrelse. Et sted stod det at akvariets lengde måtte være minst 60 cm, (ex: 60x40x40=96 L) og helst 90 cm langt eller mer. Så akvariet ditt burde jo romme noen flere enn de tre du har.
Sitat fra basen:
Black Molly blir ofte forvekslet med Spenops Molly siden de er veldig like når det gjelder utseende. Spenops er enklere å holde og det er den typen som de vanligvis selger i de fleste dyrebutikkene nå, men det er likevel greit å spørre i dyrebutikken om det er Black eller Spenops Molly.
Dette avsnittet skjønner jeg ikke meningen med, siden det vitenskapelige navnet på Black molly, samme hvilken farge de har, er Poecilia sphenops. Jeg har forresten selv sett i butikker at de kaller de gule for "Molly 24 karat", men det er jo bare et populærnavn.
Det står alle steder jeg har sett at det er en fredelig fisk, men dess flere du skal ha, dess større må jo også akvariet være. Fisken er jo ikke av de aller minste, og de yngler villig.
PS: Jeg har aldri hatt Molly selv.