Bleik endlers, så fargerik igjen?

Fant ingen bedre tittel.
Av tre Endlers gutter så har jeg en som plutselig kan være likbleik når jeg ser til dem, da oftest når jeg skrur på lyset om morgenen, eller når jeg har vært ute og kommer hjem igjen. Det er den samme fisken hver eneste gang (den med lengst hale/sverd). De vanligvis svarte markeringene blir helt grå, og de grønne og oransje partiene på kroppen synes ikke. Halen og de andre finnene er normale/orange.

Så går det kanskje 10 minutter, så titter jeg til dem igjen og da er den tilbake i fulle farger og svømmer aktivt rundt sammen med de to andre.
Normal fasong, normal oppførsel, normalt det meste utenom fargeendring. Jeg hadde en tråd her tidligere om at den ene fisken hadde noe "rart" ut av gattåpningen, men det var en av de to andre fiskene, og jeg har ikke sett noe til det senere.

De to andre har aldri mistet fargen.
Nitritt og amoniakk er på 0, GH på 10, PH på 7,5 temperaturen er ca 23 grader.

Den virker ikke syk eller utilpass. Den er kanskje noe roligere når den er bleik, men ligger aldri på bunnen eller vaker i toppen, bare svømmer rolig rundt, mens de andre kan være litt koko og manne seg opp for hverandre og "leke" rundt. Den er også med på å flashe seg rundt og vise seg, men aldri når den er bleik.

Noen som har peiling på hva som kan være greia?
(jeg har dessverre ingen bilder, de er litt for raske til å få et godt bilde med mobilen)
Hvor lenge har du hatt endlers?

Er ikke uvanlig at, hos meg ihvertfall, halefargene skifter. Mener å ha lest at det er når de er stresset, men mistenker også at det har noe med endlernes sosiale system og kurtisering å gjøre.

Jeg ville holdt øye med dem en stund (på grunn av det du så) og fulgt med på hvem blekingen omgås med, og hvordan. Om det ikke vises flere symptomer utover fargen hadde jeg tatt det med ro. Har knapt ett års erfaring med endlers, så godt mulig det fins bedre råd
Har hatt disse i en knapp mnd.
Det er bare disse tre guttene og to eplesnegler i karet da jeg er helt fersk, og ikke hadde lyst til å bekymre meg for yngel i tillegg til "alt annet" som kan bli litt overveldende i starten.

Det er kroppen, og ikke halen som skifter farge her, og med mindre fisken er mørkeredd så aner jeg liksom ikke hva det er som kan stresse den heller annet en de to andre fiskene, men de ser da ut til å omgås alle sammen og er aldri langt unna hverandre.
Det er helt normalt at fisk mister fargene sine og blir "grå mus" i mørket.
Jeg var litt upresis, mente hele halepartiet fra ca ryggfinne og bakover, og gjerne enda litt. Vanskelig å være helt preses, endlers har så mange fargefelt om hverandre

At den omgås andre trenger ikke utelukke at fargene spiller en sosial rolle, enten ved rang, kommunikasjon eller kombo. Om du finner ut mer om det hadde jeg satt pris på tilbakemelding, jeg har en del flere og dermed mer komplekst system å observere og forstå.

I mørket er alle fisker grå (ordspill for humorekstreme
--
Å neei! Bioluminescens :/ Det var den vitsen..
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap