Unaturlig stort "slør" på betta?

kjøpte meg to kjempe flotte kampfiskhanner igår.
Disse gikk under navnet longtail. varianten ligger ikke under kampfisk i fiskebasen.

disse har jeg nå lagt merke til at ser ut som de sliter litt med å svømme.
de bruker forrfinnene (?) så mye at det ser ut som små propeller, smyger seg mellom plantene og står ofte stille og hvilker sløret sitt på dem, sløret henger ofte enten sidelengst eller nedover og innimellom ser det ut som fisken er på vei til å tippe over bare den tar en "pust" og glemmer seg litt.

er dette en eller annen form for kampfisk variant av "golfballgullfisk" eller hva de heter, eller har fisken det greit?

jeg har hatt kampfisk før og den var ganske aktiv og så veldig "grasiøs og stolt" ut.
så ikke ut som den var redd for å tippe over
Jeg har aldri hørt om denne finnevarianten, derfor jeg ikke skrev noe om den på kampfiskprofilen, men du kan sikkert rette på det=) Er dette en relativt ny type? Kan du ikke legge ut bilder?

Kanskje det kan hjelpe med mye planter som demper strøm i karet?
Plussmedlem
Longtail - er ikke det bare en betegnelse på en langfinnet kampfisk? Altså vanlig VT - Veil Tail.
Loomis, h*n sier jo de er lengre enn det:P
Det avles stadig på kampfisker for å få frem lengre og penere haletyper, så det er nok en slik du har.

Hvis den ser ut som den har problemer med å bære sløret kan du oppmuntre til litt muskeltrening 3 ganger om dagen med et speil
Det er nok en Veil Tail.
En som har blitt godt behandla og ikke blitt bitt på finner/hale.
det finnes typer som superdelta (på HM og CT) og King betta som er to-tre ganger større enn vanlig betta.

http://www.timsalphabettas.com/fish/petstoreveiltail.jpg
og grunnen til at de "tipper nesten over" :
kampfiskene skal ikke være så aktive .
de trives rett og slett ikke i akvarie med mye bevegelse i vannet.
da vil de som oftest finne seg et hjørne i akvariet og 'slappe av'.
en vill kampfisk lever i små kulper ute på risåkrer i thailand eller malaysia.
her bygger de skumrede og venter på ei hunn.
derfor liker de rolige omgivelser.
de SKAL være kjedelige (ligge på bunnen og nesten tippe over)
er slik de slapper av..

du trenger ikke å bekymre seg =)
de er sikkert litt skeptiske på det nye hjemmet sitt og!
"Små kulper" er vel strengt tatt en underdrivelse. De lever i risåkre ja, men risåkre er jo faktisk både digre og dype. Bettaens naturlige miljø er faktisk små elver og sumper.

De skal ikke ligge på bunnen, det gjør de som regel bare dersom de er syke, eller karet er for lite eller for kjedelig. En frisk betta i et bra kar skal være aktiv.

Naturlige kampfisker har heller ikke de lange finnene som man ser i butikker. Så at de skal ha problemer med å bevege seg, er jeg ikke enig i.
disse går i to forskjellige akvarium.
Ene går i en 30 liter (jeg skal ikke beholde den, bare ha den en stund) og den andre går i en 112 liter.
begge oppfører seg likt. det er litt feil at hele kampfisken "tipper" over, det er bare haledelen som liksom vrir seg sidelengst (forestill en vridd kampfisk)
det er ikke mye strømm i akvariet bortsett fra rett ved pumpen i det store akvariet. det står mye store planter rundt som gir mye ly.

Disse er ganske aktive de også, men siden det virker som de sliter litt med å svømme så forflytter de seg fra sted til sted for så å ta "pauser" hvor de legger sløret på planter eller noe i nærheten.

Kan jo være de fortsatt er litt nye og skeptiske.
Skal få tatt bilde ikveld eller i morgen.
Hvis de er nye, kan det også være fordi de har levd hele livet sitt i en liter og aldri lært å svømme.

Det tar dem en ukes tid å få teken på teknikken og trene opp musklene.
de gikk begge to i store akvarium i butikken.
Jeg kjøper ikke kampfisk som jeg ikke vet kan gå i store akvarium og sammen med små fisk. jeg hadde en kampfisk før som bodde i et lite akvarium og som ble flyttet over i et stor og da døde den en uke etterpå etter å ha bare gjemt seg bak pumpen og røtter. det funker tydeligvis ikke med alle kampfisk at de plutselig går til stort akvarium etter å ha bodd hele livet i lite.
stakkaren var jo så skrevetten at han var redd sitt eget slør etter at den ble flyttet.

en skal følge litt med på dem, og eventuelt sette opp et speil for litt trimm
Mvjnz
"Små kulper" er vel strengt tatt en underdrivelse. De lever i risåkre ja, men risåkre er jo faktisk både digre og dype. Bettaens naturlige miljø er faktisk små elver og sumper. De skal ikke ligge på bunnen, det gjør de som regel bare dersom de er syke, eller karet er for lite eller for kjedelig. En frisk betta i et bra kar skal være aktiv.


dette er ingen vits i å diskutere.
jeg ville bare gi opplysninger til TS.
og har selv vært i thailand og sett åssen bettaen lever.
10 år med oppdrett.
en frisk betta skal ikke svømme hele dagen.
en kampfisk skal ha rolige omgivelser om han skal ha det bra.

ligger en platy på bunnen med halen samlet, ja da er den syk!
ikke en kampfisk.
Kampfisken min også har sine raid rundt om kring. Men han er ikke akkurat overaktiv nei. Flere ganger han ligger å hviler seg på et blad eller noe slikt. Han ser ikke syk ut heller... Men som sagt. Han ligger å hviles seg litt å så svømmer han seg en tur en stund før han hviler seg igjen. Ligger bare å ser på meg ut glasset :p

Kanskje kamfiskene dine får bedre og bedre musklatur etterhvert? )

*gleder meg litt på bilde også jeg da* :p
Mine kampfisker er veldig aktive. Ikke slik at de stresser rundt om kring, men de svømmer rolig rundt på matjakt, og utforsker hulene i røttene. Med gjevne mellomrom legger de seg på bunnen eller under skumredet. Jeg vil ikke si at det betyr sykdom, men de skal være litt aktive og. Etter at jeg hadde en i 64-literen har jeg blitt overrasket over hvor stor plass den faktisk tar.

Jeg husker min første kampfisk som hadde gått i en liten boks, han var veldig "dizzy" og falt over på siden de første dagene, så det kan være noe i det med at de har dårlig muskulatur=)
Plussmedlem
lovesoul
10 år med oppdrett.

Du bør oppdatere profilen din
åneij ånej så grusomt. når jeg kom hjem så hadde den ene kampfisken mistet neste hele sløret den går sammen med neontetra, kardinaltetra, rødmunnstetra og sort neontetra så her mistenker jeg pumpa som er synderen.
så utrolig trist

men når det er sagt (fortsatt veldig trist) så er det en vesentlig forskjell i måten den svømmer på nå. nå ligger han rolig på et blad uten at halen tipper over, forfinnene går sakte nok til at jeg nå kan se at det er farge på dem også , og han klarer å holde seg stille i vannet uten at han blir dratt nedover av halen.
bilde av an fikk jeg desverre ikke for han svømmer bare bak planter
menjeg fikk bilde av den andre da. han her hadde litt mindre slør en den andre som nå har mistet sitt, men jeg synes fortsatt det er veldig stort da.
han klarer ihvertfall å brette ut sløret for amatørfotografen
Jeg mistenker tetraene! De kan være finnenappere! Du bør ikke holde fisk med slør med tetraarter du ikke er sikker på om de napper (Jeg vet ikke hvilke av dine det kan være, da)

Pumpa KAN det selvsagt være, men tviler.
hadde guppy sammen med disse før som hadde ganske lange slør og det var ikke noen problemer det. men det er tatt en stor "jafs" av halen bak og ikke bare litt her og der så det er nok pumpa
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap