Kjønn på min kampfisk (?)dame?

Kjøpte meg en kjempefin kampfiskdame her om dagen Hun var kjempelekker, knallrød. Men dyrebutikken sa det at de ikke kunne garantere at det var hunn. Men hadde fått den som hunn fra oppdretter ) Men litt skeptisk siden hunn er knall knall rød ) Vurderer å kjøpe en hunn til. Vil gå bra(?)

Legger ved bilde. Det er ikke lange finner på henne, hun hadde blitt litt nappet på burikken. Men dette går jo over igjen.

Jeg kan med 80% sikkerhet si at dette er en dame. Dumt at bildene var noe uklare, dumme blits :p
Det beste tegnet for å bestemme kjønn på kampfisk er "saltkornet"/egglederen.

Men jeg er nokså sikker på at dette er en standard veiltail hunn.

Det at kampfiskhunner har klare sterke farger er nokså vanlig.
Supert ) he heh... Er skikkelig fornøyd med henne vertfall. Syntes hun var så fin

Litt vanskelig å ta bilde av henne, hun svømmer heftig rundt og er ikke i ro et minutt Å blitsen gjør det ikke lettere nei Takk for at jeg fikk det bekreftet.
Nytt bilde. nytt spørsmål. hunn/hann? hvilken type?
Jeg greide ikke å dy meg så kjøpte meg noen hunner til. En likens rød kampfisk hunn som den første. Sikkert i typen VT? (bilde 1)

Og en blå kampfisk hunn(?) i type? (CT?) (bilde 2)

Takker for hjelp

Samtidig fikk jeg ha det litt gøy på dyrebutikken. Ved faktisk å kunne forklare å gi info om forskjellige fisker til en nyansatt på butikken Jeg synes det er morsomt å lærebort ting til andre, så hvorfor ikke. Hun sa det selv, at hun var nyansatt og tok imot all hjelp hun kunne få )
Lekre fisker Den blå ligner min halfmoon hunn, men kan nok ikke si om det er en slik... Er for ueffen med variantene...
Aggi
Lekre fisker Den blå ligner min halfmoon hunn, men kan nok ikke si om det er en slik... Er for ueffen med variantene...


Hadde håpet på CT-hunn :p he heh... Hadde et lite håp, siden det er litt tagger på finnene hennes liksom Men er selv for uerfaren på dette området, enklere å se forskjell på hannene med store slør. Men tror det er hunn vertfall. Enten halfmoon eller CT )

Noen flere som vil prøve?
Det er tagger på min også. Men kanskje taggene er mindre på min?
Vet ikke jeg Aggi Har ikke sett din :p Var inne å lette i sted, men fant ut at jeg ikke giddet å se inne på alle akvariene dine midt på natten :p

Kanskje noen andre kan gi oss svaret iløpet av natten. Så kan jeg prøve å ta flere bilder av denne hunnen i morgen. Skikkelig vanskelig kamfisk shø, den er jo overalt på en tid :p
Har ct hanne da :p derfor jeg håper på ct hunn

Bilde: CT-hannen min )

Bilde 2?? hunn :p
Den blå har jeg tro på er en HM.
Den røde tror jeg er en vanlig VT, hun ser ung ut. Og halefinnen er "splittet". Er dette en skade fra karet i butikken?

Det du kan prøve på er å sette hunnen i ett fødekar oppi hos hannen. Da får man en ide om hvordan hannen oppfører seg. Av det jeg har opplevd er de aggressive fly forbanna. Disse spiler gjellene opp og prøver besatt å ta hunnen.

En annen jeg har er en "show off". Han svømmer fram og tilbake forran fødekassen og viser seg frem i all sin prakt. Men han er en elendig skumrede bygger. (Han er ung og uerfaren) Han blir så opptatt av å vise seg frem at han ødelegger som oftest det lille skumredet som han har laget med ryggfinnen sin.

Den tredje jeg har er en luring. Han "leker" mer dyrbar og viser seg litt frem for så å stille seg opp lengre vekke for å lokke på hunnen. Han her er også uerfaren og har ikke laget noe skumrede å skryte av, ennå.

Det som kunne vært morsomt er å krysse din Blå CT hann med den røde VT hunnen. Da får man en fargekombinasjon av blått og rødt og Combtail avkom.
Hei hei. Takker ) Halen er splittet og er nok ikke en skade Synes alle hunnene er fine jeg. Hadde håpet litt på CT-hunn også da. Men at de er forskjellige (2 forskjellige typer) er jo også supert ) De er heller ikke så store at det gjør noe, så er nok unge ja

Hannen min er CT og har bare sett et lite skumrede han har laget. Virker ikke som om han vil lage noe særlig skumrede. Han ble kjøpt i april i år. Men tror han er året kanskje. Men hvordan trigge han til å bygge? Vise han en hunn?? :p

Jeg tenkte selv at jeg kunne stå klar med hoven å hove han opp igjen hvis han klikket. Altså å slippe han nedi storkaret til hunnene mine :p Men fraråder dere dette?

Tror også selv det kunne blitt en stilig kombinasjon med blå hann og rød hunn )

Får vente å se...
Om halen ikke er splittet pga. skade er det sjans for at det er en double split tail hunn.

Når det gjelder hann kampfisker sier bl.a. Svein fra sveins dyreverden at hannens "storhetstid" er når de er noe over 5 mnd gamle.

Du kan friste hannen med å introdusere han for hunnen en liten stund hver dag over en periode. Dette gjør jeg i håp om å trigge hannene til "leksmodus" for å bygge store skumreder.
Splittails har dobbelt antall finnestråler i ryggfinnen, hvis jeg husker rett. Det ser ikke ut som fisken på bildet har det.
oki, skal prøve på de)
Deter nok en VT den andre røde hunnen. Noen har bare tatt seg ett jafs av halen hennes.
Double tails ser helt anderledes ut.
Alexus
Deter nok en VT den andre røde hunnen. Noen har bare tatt seg ett jafs av halen hennes. Double tails ser helt anderledes ut.


Ingen tegn til at noen har tatt jafs av henne. Kanskje det forandrer seg når hun blir større?

Er alle tre garantert hunner?
Se etter egglegingsrøret under buken. Er det en liten hvit tut som stikker ut, så er det definitivt en hunn. Ikke alle hunner lar dette røret stikke ut, altså, så om du ikke ser det, så kan de jo være hunner likevel.
Såg en slik "tut" hos de to røde damene mine Og muligens på den blå, men den er jo så hyperaktiv denne blå at det er umulig å se :p )
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap