Crowntail lager ikke skumrede

Madammen har kjøpt seg ett crowntail par for en stund siden.
Og til hennes fortvilelse lager hannen ikke skumrede...

Han går nå alene i ett 40 liters kar. Av filter blir det brukt ett luftdrevet svampefilter. "Utblåset" er rettet mot veggen og dette lager nærmest null krusninger på vannspeilet, og like lite sirkulasjon i vannet.

Madammen har prøvd nå i over 2 uker å "trigge" hannen med å presentere hunnen for ham. Da blir hunnen plassert i ett lite fødekar i hannens kar, slik at han kan se og evt. lukte henne.

Den reaksjonen vi får av dette er som vi forventer. Hannen bruser seg opp og viser seg frem. Viser ikke tegn til aggressivitet og svømmer frem og tilbake, så svømmer han til det hjørnet hvor madammen har plassert en isoporkopp som hannen forhåpentligvis skal lage skumrede i. Her "ligger" han og venter til hunnen skal komme, omtrent som han tror at det er ett skumrede der allerede, men i virkeligheten er det ikke så mye som en eneste boble.

Hva kan være årsaken til dette?
Kanskje han er ung og urutinert? De fleste fisk som bedriver yngelpleie trenger tid og øvelse for å skjønne hvordan ting skal gjøres.
Mulig at den er ung.
Det dumme er at jeg ikke kan se hvor gammel den er, sendte nettopp en mail til han vi kjøpte fiskene av og spurte om ca alder.

Er det en måte å anslå alder på kampfisk?

Har vært innom en dyrebutikk hvor de oppbevarer kampfiskhanner i små plastikkar, ca halv - 1 liter store. I disse står det oftest små puslinger av noen hanner. Men skumrede lager de, alle sammen. Og de redene er som oftest nokså store.

Vår blå crowntail er, etter hva jeg vet, fullt utviklet. Blir neppe større...
Har nettopp kjøpt en crowntail hann selv jeg og presentert til mine hunner. Han viser ganske lite interesse for de og bygger ikke noe reir. Han viser mer interesse i sverddragene.

Det samme gjelder crowntailen i et annet kar jeg har, han lager heller ikke rede.
Hehe.
Vår viser stor interesse for hunnen. "Flagrer" flott med sine slør og ser riktig staselig ut, men der slutter alt på en måte... hehe.

Har også en langsløret kampfisk (VT) som jeg antar er rundt samme alder.
Han viste også stor interesse for hunnen og lagde skumrede, men når vi tok henne ut, glemte han å vedlikeholde redet sitt...

Etter ett par uker ble han flinkere og flinkere med redebygging og vedlikehold, og hunnen aksepterte redet til slutt. Nå går han sammen med yngel som er frittsvømmende på sin tredje dag. (Karet er delt, hannen er på den andre siden av yngelet)

MEN, der er forskjellen også. VT lagde, eller prøvde å lage skumrede når hunnen ble presentert. CT gjør ikke annet enn å trekke etter luft i ny og ne for så å vise seg frem og stille seg opp ved ett rede som ikke eksisterer.
Bilder av den uerfarne
tok ett par bilder i farten for å vise størrelsen på krabaten.
Alle bildene er nå tatt når han står og venter ved sitt ikke eksisterende skumrede. En ting er jo litt rart, for han har tydelig skjønt hvor det skal være da dette er den eneste plassen han går for å "vente/lokke".

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Noen er flinke på skumreder, andre er det ikke.

Kanskje koppen er så fin og hvit at den er skumrede nok for ham? Dere kan jo prøve å fjerne den noen dager, og se om det har noen innvirkning.

Hvilket fôr får han?
Ta ut isoporkoppen, legg noen tørre bøkeløv oppi, skru av pumpa, slipp damen løs, det burde fikse saken. Jeg har aldri brukt isoporkopp, men jeg trudde det var meningen å bruke bunnen av koppen, slik at den lager rede på isopor, ikke inni en kopp...???
var det der crowntailhannen din?

Synes ikke den lignet på CT jeg.

Var en fin kampfisk du hadde der
Inaktiv bruker
hei Alexus har du prøvd å sete tempratuen til melom 29 og 30 grader det hjalp jafal os meg =
Alexus
Den reaksjonen vi får av dette er som vi forventer. Hannen bruser seg opp og viser seg frem. Viser ikke tegn til aggressivitet og svømmer frem og tilbake, så svømmer han til det hjørnet hvor madammen har plassert en isoporkopp som hannen forhåpentligvis skal lage skumrede i. Her "ligger" han og venter til hunnen skal komme, omtrent som han tror at det er ett skumrede der allerede, men i virkeligheten er det ikke så mye som en eneste boble.

Dette høres ut som om du beskriver oppførselen til min crowntail-hann. Han går sammen med hunnen hele tiden, men hun er overhode ikke interessert når hun ser at det ikke er en eneste boble der ;D

Han laget derimot masse skumreir når jeg hadde flyteblader av lotus i karet. Erstattet disse med isoporkopp da jeg klippte ned lotusen, men han bygger ikke reir der. Lurer litt på å la isoporen ligge mer som et flak på vannet slik plantebladene ligger og se om det hjelper på byggeaktiviteten. Nå har jeg ikke tenkt å bedrive avl, men liker at fiskene mine får lov til å leve så naturlig som mulig så da hører reirbygging med. Kanskje du også kan prøve noe lignende og se om det hjelper?
Kan begynne med å si at jeg skrev feil. Dette er selvfølgelig en Halfmoon, ikke CT.

Forer den jevnt med røde mygglarver og granulatfor fra elos.
Hopper av og til over foring.

Ang. alder er denne ca 10 mnd gammel. Så det er ikke alder som er problemet.

Skal prøve å få tak i tørre blader. Kan man bruke eikeblader eller må det være bøk? (Så var det bare å finne trærne)

Isoporkoppen er kopiert etter [External Image].

Brukte også samme metode på vårt VT par, med suksess
Da forstår jeg Var en fin halfmoon )

Lykke til da.
Jeg har hørt at vannet kan være feil, så boblene kan sprekke, men husker ikke helt hva det var.
nydelig HM du har, så egentlig litt klipt ut på finnene :S
mustard gas farga


uansett..
plasser hannen i et lite kar, uten filtrering eller noe.
mat ham med røde mygglarver i 14 dager.

han klarer nok ikke lage skumrede om det er bevegelse i vannet.
så en liten 2 liters boks hadde vært greit for ham.
en sunn kampfisk lager skumrede når han er sunn og trives.
Jeg er sikker på at hannen deres trives kjempe bra men har ikke mulighet til å lage skumrede. bare litt gjennomstrømning i vannet vil få hannen til å *stresse* med balansen. redebygning er ikke aktuelt da nei..

jeg har slitt kjempelenge med min eldre cambodia hann.
det eneste som funka for ham var catappa blader og et oppdrettskar i eget rom.
han skulle ikke forstyrres!
og nå har jeg fått 50 kampbebisser fra han.


Hvordan går det?
Hvordan går det? Det må ikke være bøkeløv, men jeg har erfart at min foretrekker noe annet enn isopor, kanskje det er fargen. Ikke sikkert det spiller noen rolle.
Men dersom det går flere dager uten at det skjer noe kan det være en fordel å skille de igjen, gjerne med dama i en ynglekasse, slik at de ser hverandre. Jeg har et kar der jeg skiller de med ei glassplate, når begge er klar så tar jeg vekk glasset.
Jeg holder på selv med et kull i disse dager, jeg trudde jeg hadde begynt å få dreisen på dette, men denne gangen var det vist vanskelig, kanskje det er julestresset. Hannen jager vekk hunnen, og vokter et tomt rede.
Nickname
Hvordan går det? Det må ikke være bøkeløv, men jeg har erfart at min foretrekker noe annet enn isopor, kanskje det er fargen. Ikke sikkert det spiller noen rolle. Men dersom det går flere dager uten at det skjer noe kan det være en fordel å skille de igjen, gjerne med dama i en ynglekasse, slik at de ser hverandre. Jeg har et kar der jeg skiller de med ei glassplate, når begge er klar så tar jeg vekk glasset. Jeg holder på selv med et kull i disse dager, jeg trudde jeg hadde begynt å få dreisen på dette, men denne gangen var det vist vanskelig, kanskje det er julestresset. Hannen jager vekk hunnen, og vokter et tomt rede.


da er han muligens ikke ferdig med redebygginga.
hannen vil jage hunnen helt til redet er klart.
og jaginga er jo en del av 'flørtinga' deres :P
men du har sikkert peiling på detta

kampfisk oppdrett er vanskelig!
alt må være etter boka!
I går plasserte jeg bunnen av en isoporkopp slik at den fløt på vannet slik som et lotusblad gjør og i dag var det faktisk bobler der Selv om det er langt igjen før det kan kalles et reir så har han ikke laget såpass siden jeg fjernet lotusbladene. Det virker derfor som om kampfisken jeg har foretrekker noe som dekker en del av vannflaten helt og at stille vann i et avgrenset område med isoporkanter rundt ikke er bra nok.
Lovesoul: Takker for alle råd. Skal nå prøve å "optimalisere" alle forholdene for kampfisken nå.

Men kampfiskoppdrett er ikke så fryktelig vanskelig, men det er nok litt tidkrevende.
:d
jeg har bare en bolle med en varme kolbe oppi har temperaturem mellom 25 og 28 en stein som er lagt som ei hule og en plante og han skummer som bare det hos meg
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap