Spyttendes dveggurami.

Flyttet ene dveggurami hannen over i eit 20liters kar i går.
Merket i dag at den driver å spytter vann opp i dekkglasset, er dette vanli? å hvorfor gjør han det?
Antar han lager skumrede? Luftbobler som han fester i planter eller noe?
Hei, jeg bor også sammen med den dvergguramien..:P

Han har laget skumrede, men det er ikke det han gjør nå tror jeg..han spytter vann i en liten fontene som rekker 2-3 cm opp over vannet og treffer dekkglasset. Av og til hopper han også, sånn at han kommer over vannet med hele hodet.
Hørtes ut som en underholdende fisk Aner ikke hva det kan være, så jeg følger med tråden om noen kloke hoder skulle vite hva dette er.
Er underholdendes så lenge det ikkje er noe gale med han
Men ha våre kjekt å vist hvorfor den gjør det.
Så håper noen her inne vet svaret.
Som du blant annet kan se her så er dette ikke så uvanlig hos guramier. Du finner flere filmer om du søker på gourami jump eller lignende.

I naturen så spytter den på insekter som sitter på greiner og blad over vannet slik at de faller ned og blir et lett bytte for fisken. Antagelig er det flekker på dekkglasset som trigger den til å tro at det er mat i sikte

Om du vil så kan du jo feste noe av maten oppunder dekkglasset slik at den må jobbe litt for å få tak i maten. Det meste av tørrmat fester seg bare det er litt fuktighet på glasset så det skulle ikke by på noen problemer. Fisker i akvarium lever ellers veldig kjedelige liv så litt ekstra stimuli er bare positivt.
Tante Astrid
I naturen så spytter den på insekter som sitter på greiner og blad over vannet slik at de faller ned og blir et lett bytte for fisken. Antagelig er det flekker på dekkglasset som trigger den til å tro at det er mat i sikte ;)


Jeg tenkte på at det var nettopp jakting den drev på med, men trodde ikke gurami jaktet utenfor vannet slik skytterfisken feks gjør. Stilig da


Rian: For enda mere stimuli kan du jo skaffe deg en kultur med bananfluer som du kan slippe oppi. Da skal det bli liv lover jeg deg!

Jeg prøvde det til mine fisk og spesielt da jeg hadde øksefisk som bare spiste fra vannskorpa. Fiskene var helt ville. Men jeg syns bananfluene var litt ville også, de minte meg om maur og jeg KLARER ikke maur Så gleden ble ganske kortvarig for fiskene...
Skytterfisken er vel den mest kjente av fiskene som bruker denne metoden. Hos guramiene så kan det nesten virke som om det er individuelle forskjeller. Det er på langt nær alle som bruker metoden i akvarier ihvertfall, muligens heller ikke i naturen. Mener at jeg har vært borti et par andre arter hvor enkeltindivider gjør det samme selv om det aller vanligste er hopping og ikke spytting for å fange byttet. Interessant oppførsel ihvertfall
Ja det er interessant
En litt rar ting er at han aldri har gjort dette i det akvariet han går i til vanlig, han begynte med det etter at vi flytta han til et kar vi skal prøve å få oppdrett i..
Men i det bare jakter og spytter han istedetfor å lage skumrede, som han var så flink til i det vanlige akvariet. Sukk. Tror han må på dressurkurs:p
Har noen Knurreguramier som drev og spyttet en tynn stråle når de fikk en ny type flakfor. Eg trodde rett og slett de ikke klarte å spise ordentlig. Sluttet etter en stund...så vidt eg vet...
Kanskje bananfluer kunne vært noe for meg? Eller...øh.. jeg mente for noen av fiskene mine da, hehe.
Men jeg har aldri sett bananfluer, så jeg vet ikke størrelsen på dem. Er de temmelig små? De bør helst være det, for jeg tenkte på tetramunner og venusfisk for eksempel.
Jeg tror jeg takler bananfluer bedre enn f.eks. diverse microorm... for jeg takler ikke helt marklignende kryp!

Hva slags kultur dyrker man bananfluer på? Til microorm brukes grøt for eksempel. Bananfluer... bananer kanskje?

Og de kan IKKE fly, stemmer ikke det ang. bananfluer?

Lro
For enda mere stimuli kan du jo skaffe deg en kultur med bananfluer som du kan slippe oppi. Da skal det bli liv lover jeg deg! Jeg prøvde det til mine fisk og spesielt da jeg hadde øksefisk som bare spiste fra vannskorpa. Fiskene var helt ville. Men jeg syns bananfluene var litt ville også, de minte meg om maur og jeg KLARER ikke maur :( Så gleden ble ganske kortvarig for fiskene...
mona o
Kanskje bananfluer kunne vært noe for meg? Eller...øh.. jeg mente for noen av fiskene mine da, hehe. Men jeg har aldri [I]sett[/I] bananfluer, så jeg vet ikke størrelsen på dem. Er de temmelig små? De bør helst være det, for jeg tenkte på tetramunner og venusfisk for eksempel. Jeg tror jeg takler bananfluer bedre enn f.eks. diverse microorm... for jeg takler ikke helt marklignende kryp! :) Hva slags kultur dyrker man bananfluer på? Til microorm brukes grøt for eksempel. Bananfluer... bananer kanskje? :) Og de kan IKKE fly, stemmer ikke det ang. bananfluer? [QUOTE=Lro]For enda mere stimuli kan du jo skaffe deg en kultur med bananfluer som du kan slippe oppi. Da skal det bli liv lover jeg deg! Jeg prøvde det til mine fisk og spesielt da jeg hadde øksefisk som bare spiste fra vannskorpa. Fiskene var helt ville. Men jeg syns bananfluene var litt ville også, de minte meg om maur og jeg KLARER ikke maur :( Så gleden ble ganske kortvarig for fiskene...


Jo de er små runde feite fluer. Passet akkurat i munnen på mine øksefisk og de har jo ikke så stor munn. Vingene er forkrøplet, men det er jammen meg fart i bena deres! Med en gang jeg letta på stofflokket og prøvde lirke ut noen få, MYLDRET de ut av koppen som MAUR! Samboeren min måtte mate resten av fluene til det var tomt.. Jeg fikk tak i en kultur hos han hyggelige med aksang på Oslo city. Det var bare en saftkopp med noe gjær, sukker og noe. Det skal stå en artikkel om det her.

Fiskene var helt ville etter fluene, så hvis du ikke er ei sånn pyse som meg vil jeg absolutt anbefale det
Tilfeldig bekjentskap
© Silje Oksavik
Reklame for plussmedlemskap