- Hjem
- Forum
- Labyrintfisk
- Ctenopoma ansorgii
Ctenopoma ansorgii
Hejsan
Har tänkt att starta med något realivit nytt för mig och det är labyrintfisk.
Behöver lite nya utmaningar så jag har startat upp ett akvarium på 375 liter som jag skall ha labyrint fisk i.
Har ju bara malawi och Viktoriaciklider sedan tidigare.
Har fastnat för Ctenopoma ansorgii och har läst lite om de.
Men tänkte kanske någon här på forumet har lite kunskap och erfarenheter om de.
mvh Kjell
Har tänkt att starta med något realivit nytt för mig och det är labyrintfisk.
Behöver lite nya utmaningar så jag har startat upp ett akvarium på 375 liter som jag skall ha labyrint fisk i.
Har ju bara malawi och Viktoriaciklider sedan tidigare.
Har fastnat för Ctenopoma ansorgii och har läst lite om de.
Men tänkte kanske någon här på forumet har lite kunskap och erfarenheter om de.
mvh Kjell
Postet 31.03.09 kl 09:45
Postet 31.03.09 kl 12:27
Postet 31.03.09 kl 12:45
Postet 31.03.09 kl 12:50
AnitarusHar prøvd to ganger før men det blir ikke godkjent pga. kvaliteten tror jeg. Litt dumt for bildene i basen er jo så missvisende fargemessig. Bildene er forøvrig papirbilder som ble scannet, derav all korningen.
Å søren heller, der dukker den problematikken opp igjen! Jeg vil heller se på det kornete bildet ditt enn det klare bildet av en blek fisk som allerede ligger der. pga bildet ditt fikk jeg faktisk lyst på denne fisken. Du får ikke til å ta noen klarere bilder å sende inn?
Postet 31.03.09 kl 13:00
Har ikke disse fiskene lenger, men planlegger å skaffe de. Må nok bestilles, for de er ikke akurat vanlig butikk fisk. Ikke alltid de står på "lista" til butikkene heller.
Den problematikken er litt kip ja. Har og et superfint bilde av badis ruber i lekre farger som og ble avvist. Beklager til trådstarter at det ble litt off-topic her.
M. ansorgii er en kul labyrint fisk. Sjekk også Microctenopoma congicum (google bilde søk)
Har også lest om M. ansorgii at hannene oppfører seg noe som kampfisk på en mindre ekstrem måte riktignok. Hannene mine var ofte hissig på hverandre men overhode ikke like ekstremt som hos kampfisken. De bodde i en 222 liter. I en 60-liter blir det kanskje litt annerledes?
Klatrefisk og buskfisk kalles denne slekten (ctenopoma) fordi det sies de kan vandre over korte landstrekninger for å vinne nye dammer. Typen Ctenopoma kingsleyae blir for eksempel solgt som matfisk der den kommer fra og ligger levende i opptil 3 dager i kurver med fuktig gress. Ctenopomaer er og blitt funnet oppe i trær, derav navnet igjen (klatrefisk/buskfisk), noen mener at de kom seg dit selv, andre at fugler har lagt dem der.
For å trives best mulig bør du ha tett beplantning og dempet belysning til M. ansorgii
Den problematikken er litt kip ja. Har og et superfint bilde av badis ruber i lekre farger som og ble avvist. Beklager til trådstarter at det ble litt off-topic her.
M. ansorgii er en kul labyrint fisk. Sjekk også Microctenopoma congicum (google bilde søk)
Har også lest om M. ansorgii at hannene oppfører seg noe som kampfisk på en mindre ekstrem måte riktignok. Hannene mine var ofte hissig på hverandre men overhode ikke like ekstremt som hos kampfisken. De bodde i en 222 liter. I en 60-liter blir det kanskje litt annerledes?
Klatrefisk og buskfisk kalles denne slekten (ctenopoma) fordi det sies de kan vandre over korte landstrekninger for å vinne nye dammer. Typen Ctenopoma kingsleyae blir for eksempel solgt som matfisk der den kommer fra og ligger levende i opptil 3 dager i kurver med fuktig gress. Ctenopomaer er og blitt funnet oppe i trær, derav navnet igjen (klatrefisk/buskfisk), noen mener at de kom seg dit selv, andre at fugler har lagt dem der.
For å trives best mulig bør du ha tett beplantning og dempet belysning til M. ansorgii
Postet 31.03.09 kl 13:15
Slik stod mine fisk et par ganger om dagen. Veldig kult atferds-bilde:
http://www.akva.sk/phpBB2/showpage.php?pic_id=11407&sid=0930dcb821bd876da93d81367afa2c84
http://www.akva.sk/phpBB2/showpage.php?pic_id=11407&sid=0930dcb821bd876da93d81367afa2c84
Postet 31.03.09 kl 13:27
Endret: 31.03.09 kl 13:29
AnitarusDen problematikken er litt kip ja. Har og et superfint bilde av badis ruber i lekre farger som og ble avvist. Beklager til trådstarter at det ble litt off-topic her.
Jeg beklager også avsporing og er ikke meninga å fyre opp til diskusjon om bilder som ikke blir godkjent. Den har vi gående i denne tråden
Postet 31.03.09 kl 14:50
Postet 31.03.09 kl 14:53
Postet 31.03.09 kl 15:11
...Og når den er avslappet så ser den ca. slik ut:
http://www.igl-home.de/09/arbeitsgruppen/busch.html
...eller som på bildene i basen om miljøet er upassende, eks. i butikk, så det er nok ingen som kjøper dem spontant. Sikkert derfor en må gjøre en liten insats for å få tak i noen. I butikken er de også bortgjemt i dekorasjoner, for de er så sky.
http://www.igl-home.de/09/arbeitsgruppen/busch.html
...eller som på bildene i basen om miljøet er upassende, eks. i butikk, så det er nok ingen som kjøper dem spontant. Sikkert derfor en må gjøre en liten insats for å få tak i noen. I butikken er de også bortgjemt i dekorasjoner, for de er så sky.
Postet 31.03.09 kl 17:28
Må jo ramle inn i denne tråden jeg også. Jeg er også på jakt etter Microctenopomaer, men skulle gjerne hatt en av de artene som blir mindre enn fasciolatum og ansorgii (alfabetisk fom. intermediatum i AF-lista).
Har spurt noen steder, men mange har ikke engang hørt om afrikanske labyrinter så det er ikke lett å få fatt på, bortsett fra acutirostre som jeg har sett flere steder i det siste. Så hvis noen finner en kilde.
Har spurt noen steder, men mange har ikke engang hørt om afrikanske labyrinter så det er ikke lett å få fatt på, bortsett fra acutirostre som jeg har sett flere steder i det siste. Så hvis noen finner en kilde.
Postet 31.03.09 kl 20:22
Postet 31.03.09 kl 23:56