Kampfisk som jakter snegler.

Trodde ikke denne fiskesorten drev med slik jakt,men nå har jeg sett på denne jakta!

Vet at de spiser yngel,men denne her jakter på damsnegler og sandsnegler.Er de notoriske sneglejegere eller er dette bare sånnt som enkelte bedriver?

Har ikke sett at den har prøvd seg på sulawesiene eller tiger og sebra,ser jeg det så åker den ut av dette karet (200L).Det er en så bevisst handling at det er litt fasinerende og se på.Smyger seg frem og står helt stille ved sneglen før den lynraskt biter i sneglen.Vet ikke om den får fatt i noen bløtdeler,men det er altså bare dam og sandsnegler jeg har sett den prøve seg på.

Er veldig usikker på hva jeg risikerer,kan det være noen som har erfaring på dette?

mvh

Bilda viser jegeren.
Ewi
Det er en så bevisst handling at det er litt fasinerende og se på.Smyger seg frem og står helt stille ved sneglen før den lynraskt biter i sneglen.


Det høres jo ut som om du har fått en kampfisk som tror han er en kulefisk. :p Smyger seg fram, betrakter byttet og er lynrask med å snappe tak i sneglen, det er typisk kuleadferd.
Er nok ikke bare kulefisk som jakter snegler. Min kampfiskhunn forsynte seg med leveriktesnegler innimellom, nøkkelhullciklidene tar rotta på sandsnegler fra tid til annen og til og med mine pyttesmå Dario dario går etter små sandsnegler når de finner det for godt.

Metoden er den samme. Sniker seg langsomt fremover, hugger til mot kroppen til sneglen og rister aggresivt slik at sneglen slipper taket i skallet, eller deler av den blir bitt av. Vanskelig å se om det er det ene eller andre som skjer. I motsetning til kulefiskene så ser det derimot ikke ut til at snegler er favorittmaten hos disse fiskene mine. Snarere noe de gjør for morro skyld og for å få litt variasjon i kosten antar jeg.
Har ikke sett dem jakte snegler selv, men har flere kampfisker som er fascinerte av snegler; følger etter dem og stirrer på dem, eller blåser seg opp for dem...
Mine Knurregurami som jo også er en labyrint, jakter sandsneglene mine. Har ikke skjønt hvorfor ikke sandsneglene øker i antall i dette karet, men etter å ha fersket guramiene et par ganger på kort tid med en snegle i kjeften gikk det jo opp et lys for meg

Syns det er kjekt at de selv sørger for litt avveksling i kosten.
Helt greit å jakte dessa snegla selv,bare han ikke går løs på sulawesiene

Viser to bilder der han har sett seg ut en snegle på temp-stripsen.Like før han slår til,så reiser han ryggfinnen som et ladegrep,og så høgger han til.
Tilfeldig bekjentskap
© Eivind Louis Helset
Reklame for plussmedlemskap