Hvor mange dverggurami i mitt 110liters kar?

Jeg har endelig bestemt meg for å ha dverggurami (tror jeg..) og lurer derfor på hvor mange jeg skal ha..? Jeg vil etter hvert ha ca 15Corydoras i det samme karet og kanskje 1 ancistrus. Jeg har også 2 sjokoladegurami, men jeg vet ikke hvordan det går med disse enda.
Hovedkaret er 110Liter

Det hadde også vært fint om jeg kunne ha flyttet de eller noen over i 62Litern, som for øyeblikket brukes som karantenekar, når det ikke er i bruk.

Har også vært innom pygmegurami, men vannverdiene til dverggurami passer mitt vann best

Håper på hjelp!
Ombestemmer meg?
Nå har jeg mer eller mindre gått tilbake til pygmegurami

Som sagt, mulig 15Coryer (C. sterbai og C. duplicareus) mulig 1 ancistrus og foreløbig 2 sjokogurami i en 110Liter.

Det vil si at det er mest bunnfisk blandt de nevnte.

Ingen som kan hjelpe? Det er jo så mange som har den arten på forumet!
Jeg ser at du er litt i tvil om hva som passer sammen. Å "komponere" et harmonisk selskapsakvarium med fisk fra her og der kan ofte være en utfordring, noen mener på grensen til alkymi, og krever ofte at "noen" må leve med kompromisser. Og "noen" blir ofte fiskene. Hvor mange individer som er det rette antallet avhenger av antall individer av de andre artene du holder etc.

Jeg holder ganske enkelt fisk fra forskjellige strøk og steder i forskjellige kar. Afrikanere i afrika-kar, Corydoras og tetra i Sør-Amerika-kar og Asiatene i Asia-kar. Jeg har også flere artskar der de eneste kompromisser er av teknisk og etisk karakter, og for meg er det først da at det er mulig å forholde seg til informasjon om adferd og passende størrelser på grupper etc.

Det er mange fine labyrinter, og jeg liker selv T. pumilus godt og de kan sikkert gå med corydoras, men jeg ville ikke blandet inn flere labyrinther.

Og sjokoladeguramiene dine fortjener å få gå i sort/bruntvann, selv om de overlever i "vanlig" vann. Da vil du se at de virkelig trives og farger ut for fult.
Kjøp catappa blader og prøv.

Så ingen fasit fra meg, men kanskje noe å tenke på nå som du enda ikke har blandet alt for mange ingredienser i fiskesuppa di.
Humunukuapuaa
Jeg ser at du er litt i tvil om hva som passer sammen. Å "komponere" et harmonisk selskapsakvarium med fisk fra her og der kan ofte være en utfordring, noen mener på grensen til alkymi, og krever ofte at "noen" må leve med kompromisser. Og "noen" blir ofte fiskene. Hvor mange individer som er det rette antallet avhenger av antall individer av de andre artene du holder etc. Jeg holder ganske enkelt fisk fra forskjellige strøk og steder i forskjellige kar. Afrikanere i afrika-kar, Corydoras og tetra i Sør-Amerika-kar og Asiatene i Asia-kar. Jeg har også flere artskar der de eneste kompromisser er av teknisk og etisk karakter, og for meg er det først da at det er mulig å forholde seg til informasjon om adferd og passende størrelser på grupper etc. Det er mange fine labyrinter, og jeg liker selv T. pumilus godt og de kan sikkert gå med corydoras, men jeg ville ikke blandet inn flere labyrinther. Og sjokoladeguramiene dine fortjener å få gå i sort/bruntvann, selv om de overlever i "vanlig" vann. Da vil du se at de virkelig trives og farger ut for fult. Kjøp catappa blader og prøv. :-) Så ingen fasit fra meg, men kanskje noe å tenke på nå som du enda ikke har blandet alt for mange ingredienser i fiskesuppa di.


Jeg vet at jeg desverre ikke får gitt Sjokoladeguramiene det vannet de trenger, men jeg får ikke forandret noe selv om jeg veldig gjerne skulle ha gjort det! Catappa blader venter jeg på i posten

Jeg har vel egentlig kommet frem til pygmegurami, og da er de i samme familie i alle fall. Corydorasen tror jeg går helt greit sammen da de har litt forskjellige plasser i akvariet og ser at det er mange andre som har det samme. De jeg tenker mest på er nok sjokoladene, men de er så nye at jeg foreløbig ikke vet helt hvordan det går. Men de ser ut til å trives bedre nå, etter 1 1/2 døgn De svømmer som et gammelt ektepar
Tilfeldig bekjentskap
© Mark Sabaj Pérez, ANSP & All Catfish Species Inventory
Reklame for plussmedlemskap