Bruk av "terminalia catappa løv" i 33l uten å senke ph`n for mye for pygmegurami

Jeg har 5 pygmeguramier gående i 33L karantenekar. Her ser det ut som de trives som plummen i egget
Jeg skulle gjerne ha lagt noe catappaløv oppi da den fungerer positivt på helsa til pygmeene.
Jeg har brukt disse løvene i de 2 andre karrene jeg har,62L og 110L. Dette har ført til ganske stor ph-forandring. i 62L har ph`n sunket med litt over 1 og ligger nå på 6,5. I 110L har den sunket med litt mer enn 1/2 og ligger nå på 7.

Jeg er derfor litt redd for å putte dette løvet i en 33L da de ikke skal ha PH under 6... Jeg kan ev klippe opp ett blad for så å putte det oppi. PH`n i dette karet er på litt over 7,5 så det er langt ned til 6, men siden forskjellen er såpass stor i de større karene så blir jeg litt skeptisk...
Som du er inne på kan man fint dele opp et slikt løv. Men husk også at effekten med ph er størst til å begynne med. Så blir det vannet ut og tynnet ut etterhvert som man bytter vann. Du kan bløtlegge løvet litt først i en bøtte og få vannet ut effekten noe, før du bruker løvet i det lille akvariet.

Bare brekk opp eller klipp løvet i passende biter.

Men et spørsmål bare; er ikke pygmegurami veldig glad i lav ph da? Det er vel bare positivt at ph blir lavere, så lenge det går gradvis og ikke for brått?

PS!
Iflg denne siden trives de med ph helt ned til 5.5
Fiskebasen er ett godt utgangspunkt, men jeg har jo erfart mange ganger at det står noe annet andre steder, så det er jo ingen fasit her på AF

Når jeg legger litt løv oppi til dem, vil da PH`n synke gradvis slik at de tåler det, eller vil det gå for fort? Jeg har lite peiling på PH`senkning med løv må jeg innrømme..:/
Fiskene takler greit at Ph går ned en grad i døgnet (dette kan gjøres i løpet av en time..). 1 grad tilsvarer 10 ganger surere vann, det sier seg litt selv at senker man 2 grader (100 ganger surere), blir det rimelig tøft for fiskene.

Du får ikke Ph så fort ned med løv, om så var skulle vi nok alle ha brukt det som jobber med å senke Ph'n.

Men det er brukt til å senke Ph i akvarier. link
Jeg vet heldigvis dette med surere vann, derfor må jeg være sikker før jeg putter noe i karet. Men det virker som at en liten bit går bra Jeg får prøve meg forsiktig frem
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Beurling Løland
Reklame for plussmedlemskap