Vf gurami. skal man medisinere for sikkerhets skyld? hva skal man ev bruke?

Jeg har 2 VF Perlegurami som nå går i karantene. Jeg har hørt at mange andre som kjøper VF fisk ofte medisinerer de for sikkerhets skyld da de ofte drar med seg parasitter osv fra det fri.

Jeg lurer derfor på om jeg skal gjøre det på mine og ev hvilken medisinering. Dette er jo gurami og de skal gå sammen med andre guramier som kan være ganske skjøre av seg. Om det skulle bryte ut noe i "hovedkaret" hvor de andre går hadde det vært veldig leit.

Jeg vet ikke helt hvor jeg egenltig skal poste denne linken, sykdom vs labyrintfisk, men håper modorator kan flytte om det blir helt feil..

Tenkte det kanskje blir litt spesielt når det er snakk om guramier, da de ofte er mer utsatt, men mulig jeg er helt på jordet her...?
Ingen som har noen råd?
Ofte går fisk i karantene hos leverandør og blir medisinert før de går ut i handelen. Men det er alltid litt usikkert hva som har skjedd underveis.

Hvis du ikke vet hva du skal medisinere mot må du evt. eliminere alt og bruke mye forskjellig medisin. Medisinering kan også være en belastning på fisk. Jeg ville ikke ansett vf fra Imazo/TAM som mer eller mindre utsatt for sykldom enn annen fisk derfra.Jeg ville latt de gå uten medisinering så fremt du ikke ser noen tegn til sykdom.
OK, da lar jeg de gå uten medisinering
Disse er virkelig sky av seg og det er ikke mange ganger jeg ser dem. Det at de er så sky i karantenetida synes jeg er vanskelig da jeg vanligvis klarer å se om fiskene er ok og da kan jeg ev medisinere osv om jeg ser noe....

Jeg tenkte ev esha exit og esha 2000 om jeg skulle ha medisinert.
Tilfeldig bekjentskap
© Irene Nyrud
Reklame for plussmedlemskap