Sår :o

Hei :- )
Idag morges så jeg at dverggurami hannen min hadde fått et sår, rett over den ene gjellen.
Han hadde det ikke kvelden før.
Kommer såret til å gro og alt bli bra igjen?

Tusen takk for svar! :- )
Såret har ikke grodd enda.. Kan det være en slags sykdom?
Så her om dagen at han ''klødde'' av seg et skjell på trerota. Men det var lengre bak enn der såret er. Er han syk?
Blir veldig glad for svar :- )
hadde en molly med sår. brukte eisha2000 og såret grodde. Tok lang tid da. Holder på å mister de siste skjellene nå. Det har sikkert gått 2-3uker.
Kan ikke hjelpe deg mer enn det.... Lykke til
Okey :- )
Noen flere som har erfaring med dette?
Andrine :- )
Okey :- ) Noen flere som har erfaring med dette?



sjekk ut denne ettsiden og se om det er noe som ligner. gjør du det så sjekker du ut artikkelen om sykdom i akvariet med forslag til medisinering .




sykdom i akvariet
Det var enenste tuberkolose som lignet, men bare såret. Ikke noen av de andre symptomene. Heldigvis :- )
Ser ut som om såret er blitt større :o Men han virker helt fin ellers .
Andrine :- )
Det var enenste tuberkolose som lignet, men bare såret. Ikke noen av de andre symptomene. Heldigvis :- ) Ser ut som om såret er blitt større :o Men han virker helt fin ellers .


får du tatt et bilde?
Nei, men skal prøve å få tatt ett.
Såret har foressten blitt større o:
Her kommer bildene : )
Sorry for at de ble litt uklåre, men det var det beste jeg fikk til..
Er det noen som vet noe om dette eller i det hele tatt har noe å si om det?
Blir veldig glad for tips og råd : )
i og med at såret ikke gror så er det noe bakriellt kommet i det...... er det ett knuffe sår eller kamp sår så leges det normalt i løpet av noen dager..... etter to-tre dager ser man stor bedring...... her må du medisinere karret ditt og kan anbefale deg å bruke " aquafuran " med virkestoffet nifrupirinol..... dette brukes av oss som driver med tropheus når vi får tarminfeksjoner som en del av en behandling.... utenpå pakken som du får i stort sett alle akvarie butikker er det bilde av en fisk med tilsvarende sår som din fisk....

Når du medisinerer tar du først ett 50% vannbytte..... Har i medisinen og lar den virke i 3 dager, og så ett 50% vannbytte igjen...... under medisinering og hvertfall en uke etter forer du meget moderat.....

Håper dette hjelper deg.... lykke til...
Tusen takk for svar! : D
Skal prøve aquafuran ; )
Dyrebutikken hadde ikke medisin mot bakterier i sår :[
Hun mente det var ett bitesår, men det tror ikke jeg. De andre guramiene bryr seg ikke om han en gang, og jeg har aldri sett at de har slåst!
Og såret har blitt større.. Og mye mer strek rød-rosa farge. o:
Jeg har ikke peiling på hva jeg skal gjøre, og mamma mener jeg skal ta han vekk...
Han virker kanskje litt sånn bortevekk, fisken. For han holder seg mest i bakgrunnen, under rota eller bak en plante. Men han spiser!
Og jeg er litt redd for at det skal smitte over på de andre fiskene, kan det gjøre det?

Det at han gjemmer seg synes jeg er et dårlig tegn...
Hva med å prøve Esha 2000? Den er grei å bruke om man får sår på fisken (kutt) for at det ikke skal bli infeksjon. Noen må korrigere om det blir feil.
Det er en veldig "snill" medisin og vanlig i handelen, men jeg lurer på om det kan ha gått for langt?

Ville ellers kanskje ha vurdert å legge ut en tråd under "sykdom" for å få hjelp
En del guramier har dessverre lett for å være bærere av en form for virus. Dette utvikler seg til sår på fisken. Det ser ut til å være enkelte gurami-arter som er hardest rammet, men jeg klarer ikke huske hvilke arter det er.
Det finnes noen gamle tråder om akkurat dette gurami-viruset her på Akvaforum. Skal lete og se om jeg finner det.

I mellomtiden kan du undersøke bildegalleriet til JBL Online Hospital, og se om du kan finne diagnose som kunne passe der.
NB! Vær forberedt på at det ikke er noe pent syn. Det er en del deprimerende bilder der, av meget syk fisk.
Dvergguramien er nok av den typen som er hardest rammet.... Det er kanskje den som er mest utsatt for sykdommer osv slik jeg har forstått det.
Tilfeldig bekjentskap
© Runar Heskestad
Reklame for plussmedlemskap