Kampfisk og reker/rekeyngel

Jeg har hatt en kampfisk sammen med to reker i en 63 liter i to dager nå, og det har gått kjempebra til nå. Han bare svømmer bare rett forbi de selv om rekene sitter godt synlig på rota eller en av plantene. Betyr det at kampfisken er "rekesikker", eller kan han plutselig ombestemme seg senere?

En annen ting jeg lurer på er om det vil være trygt å ha rekeyngel sammen med ham, eller har de lettere for å bli til fôr? En av rekene er nemlig gravid, og jeg vil jo gjerne at de skal vokse opp så jeg har litt mer enn to stakkars reker...
Hvilke reker er det snakk om? Jeg ville ikke ha stolt på at kampfisken ikke skal forskyne seg med reker når den finner det for godt, spes om det er snakk om de små typene.
Kirsebærreker... Har ikke sett den ene reka på en stund, så kanskje har han ombestemt seg allerede. Den gravide har jeg flyttet fordi filteret ikke er yngelsikkert.
Kirsebærreker er flinke til å gjemme seg i mose og ganske kjapp på labben, men kampfisken har nok mulighet til å forskyne seg, så det forundrer meg ikke om den ene reka er borte.
Da får jeg håpe at ungene til den siste reka overlever, så skal de få bo sammen med coryer i stedet. Det burde jo gå bra.
Mine coryer tar ikke reker i alle fall, så det burde gå helt fint!
Krystallreker
Hiver meg innpå her med et spørsmål, håper ikke trådstarter har noe imot det..
dette gjelder vel da krystallreker også da? Ikke sammen med kampfisk, altså? Krystallreker er vel omtrent samme str som kirsebærreker.
Bare lurer jeg, skal flytte kampfisken til et litt større kar, men der går altså noen krystallreker.
det går bra helt til den dagen kampfisken finner ut at de er mat. da forsvinner de temmelig fort.

Corydoras derimot er totalt rekesikre
Plussmedlem
Er rekene kjappe på labben, kan kampfisken slite med å ta de. Men jeg er rimelig sikker på at eventuelt rekeyngel trenger meget godt med gjemmesteder skal de ha en sjanse i "karet" til å overleve å bo med en kampfisk.
Oki, da er saken biff, krystallrekene blir flyttet til et annet kar først.
Takk for hjelpa!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap