Knurregurami sammens med andre fisker.

Hei!

Jeg leser at knurregurami holder seg i topp og mellom-sjiktet, og ser i basen under 'akvarier med denne fisken' at de holdes både med guppy og div.

Hvilke andre fisker har dere dem sammen med?
Hvilke bunnfisker feks?
Du kan jo se hva jeg mine sammen med. Profil 450L
Jeg ville ikke hatt de sammen med levendefødene fisk, heller ha de sammen med fisk som vil ha samme vannverdier. Knurregurami skal ha bløtt vann mens levendefødende skal ha ganske hardt vann. Corydoras og Otto er helt ypperlige romkamerater til disse guramiene.
Hei og takk for svar!

Har alltid ønsket meg Knurregurami eller Kampfisk, men har ikke helt bestemt hvilken. Trenger også litt god planlegging i den forbindelse, flytting av fisk og sånn så jeg ikke plasserer feil fisk ilag.
Har kikket på noen profiler, men blir litt forvirret, virker som folk har de sammens med 'alt mulig'. Så var bedre å spørre her.
Jeg er fortsatt på tenkestadiet.. ler.
Sirra
Hei og takk for svar! :-) Har alltid ønsket meg Knurregurami eller Kampfisk,


To sterke kandidater det der ja Jeg har begge deler, i hvert sitt kar. Tror vel egentlig du kan ha disse i samme kar hvis det er plass nok.
Knurreguramiene mine er veldig underholdende, stiller seg opp mot hverandre og "knurrer". Mye liv i dem og er nok en fisk det er ganske lett å få i lek.

Kampfisken er jo nydelig og har masse personlighet. Når kampfisken min er mett etter foring svømmer han bort til hjørnefiltermatta, klemmer seg inntil, sprer finnene og lar seg suge fast. Han digger å henge og hvile seg på filtermatta Aldri opplevd noen fisk gjøre noe lignende
Ler.. artig kampfisk du har!

Karet er ikke så stort, 160 L. Men har et 92-liters og et 60-liters + et 28 liters også for å omrokkere i.
Foreløpig har jeg flyttet guppyene til 92-literen. Så det som er igjen i 160-literen er noen Corydoras, noen Kuhlii-ål og én og annen tetra (noe som fulgte med karet.. men bare 3 stk, 1 av hver art liksom).
Men vet altså ikke om jeg vil ha en fargerik kampfisk el noen knurreguramier.

Knurreguramier høres veldig interessant ut, men samtidig er jo kampfisk så nydelig også.
Valgets kval.. flirer.
Hei, ikkje meininga å kuppe tråden. Men kvar har de fått tak i knurregurami? Eg har vert på samtlige butikker her i Trondheim, og ingen har eller pleier å ta inn.

Min erfaring med knurregurami er at den generelt er snillare mot andre fiskar enn det kampfisken er. Den kan nok ta små yngel og reker slik som kampfisken, men det virker som den krever eit mykje mindre territorium rundt skumredet sitt. Den er heller ikkje lika hissig mot anna fisk og dermed ein betre kandidat for selskapsakvariet etter mi meining.

For å få oppdrett er det viktig med mykje flyteplanter og ikkje så alt for mykje strøm i vatnet. Hos meg var det overraskande mange yngel som vokste opp i selskapsakvariet, men eg skal innrømme at eg på den tida hadde eit ekstremt tettplanta akvarium. Spesielt var det mykje flyteplanter med lange røtter.

Anna fisk i akvariet var små tetraer av typen Nannostomus, apistogramma, cory og ancistrus.
Jeg haqdde knurregurami en stund sammen med Skjørtetetra og det gikk helt fint. Min erfaring er at knurreguramiene er i hele karet, både høyt og lavt. Jeg hadde en hanne(bilde av han i fiskebasen) som ble diger, og han var ganske territoriell ovenfor andre knurreguramier, men tetraene lot han være.
ViBi
Hei, ikkje meininga å kuppe tråden. Men kvar har de fått tak i knurregurami? Eg har vert på samtlige butikker her i Trondheim, og ingen har eller pleier å ta inn.


Både Trichopsis pumila og Trichopsis vittata er nå på imazo-listen som de fleste butikkene kan bestille fra.

Selv synes jeg Trichopsis pumila - Pygmèguramien er finest og også den minste.
Takk for svar Fekk endå litt meir lyst på etter å ha lest i tråden her
Hei ViBi.
Fikk ikke tak i knurreguramier vi heller her oppe. Ingen brukte å ta dem inn, sa de.
Trist, jeg ønsket meg virkelig disse artige fiskene, kjenner heller ingen som driver oppdrett på dem.
Her er varenummer og beskrivelse på fisken.
023.0132 MORRANDE GURAMI M Trichopsis vittata
023.0143 PYGME GURAMI M Trichopsis pumila

Prøv å få butikken til å bestille med varenummer så kanskje de finner ut at de kan skaffe alikevel. I verste fall får du få de sendt ra noen som kan finne de i en butikk et annet sted. Det er fremdeles ikke for kaldt, men blir det snart.
Var i butikken i dag faktisk, og dei er veldig behjelpelige med å bestille. Men Knurreguramien var ikkje på lista deira.

Men når eg ser på bestillingsnummerene dine Humunuku, så står det Pygme forran, og dette vart nevnt. Hm. Får innom igjen å sjekke då kanskje, om det står under Pygme gurami.
Nei jeg får ikke tak i dem. Noen butikker hadde ikke hørt om dem engang.
Trestripet knurregurami heter 'Trichopsis schalleri'. Eneste de har på lista og kan bestille er 'Trichopsis vittata', men det blir jo da ikke den trestripete knurreguramien, den ser litt annerledes ut.
Har avertert inne på rubrikk også, men ikke fått respons.
Ser ut for at den er vanskelig å få tak i.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap