Kampfisk oppførsel.

Hei.

Min samboer har akkurat fått en Kampfisk. Vi kjøpte den i en dyrebutikk hvor den ble holdt i et knøtt lite "Akvarie", om det kan kalles det. Var maks 1-3 liter. Uansett, selv der oppførte den seg merkelig, den la seg inntil åpningen til neste kar. Og der lå den bare helt stille, beveget seg ikke i det hele tatt.

Etter den kom i våres kar, har den også valgt å bare ligge helt stille et aller annet sted, den svømmer ikke rundt eller noe som helst. Er dette normal oppførsel? eller er det bare effekten av å ha vært i verdens minste kar i ubestemt tid?

Kampfisk bor gjerne i små flasker tett i tett hos oppdretter. Og så i små kar i butikkene. For noen kampfisk kan nok det være en stor overgang når de slippes ut i større akvarier. Noen trenger litt tid på å bli husvarm mens andre er tøffere og vil utforske sitt nye hjem med en gang. Gi den litt tid og sørg for at den har mulighet til å føle seg trygg hos dere. At den ikke settes sammen med fisk som kan mobbe den og at det helst er noen gjemmeplasser i form av tette planter og evt huler.
Takk for kjapt svar Lisbeth

Eneste fiskene vi har som jeg tror kan være i veien er:
Seks stykk guppy (voksne, flere yngel), men så langt har de ikke gjort den noe. De har latt han være i fred. Vi har også flere fisker i akvariet men de er bunnfisker.

Vi har masse planter pluss to huler. (Se bildene på profilen, visst du har lyst.)
Jeg sjekket karet ditt i din profil før jeg svarte De fiskene du har passer helt fint med kampfisk både med hensyn til vannverdier og oppførsel. Men som du selv sier er ikke guppy helt passende i dette oppsettet. De kan finne på å nappe halen til kampfisken. Så lenge du ikke ser at de er bortpå kampfisken er det nok heller at den trenger litt tid for å bli husvarm

Liten oppdatering, jeg har fjernet guppyene så nå er kampfisken våres konge i dette karet. Noe som begynner å bli ganske tydelig :P.
Men idag begynte han å gjøre noe merkelig, han går bort til bakrunnen hvor det ser ut som han ser seg selv og han blir veldig aggresiv ser det ut som, og han blåser opp gjellene sine. Kan høres merkelig ut men det virker som han tror det er en annen han i karet. Og dette har han gjort i 30 minutter nå.

Noen som har opplevd noe lignende? Legger ved bilde da han gjør akkurat dette. (Elendig kvalitet, tatt med mobil)
Yngve
Liten oppdatering, jeg har fjernet guppyene så nå er kampfisken våres konge i dette karet. Noe som begynner å bli ganske tydelig :P. Men idag begynte han å gjøre noe merkelig, han går bort til bakrunnen hvor det ser ut som han ser seg selv og han blir veldig aggresiv ser det ut som, og han blåser opp gjellene sine. Kan høres merkelig ut men det virker som han tror det er en annen han i karet. Og dette har han gjort i 30 minutter nå. Noen som har opplevd noe lignende? Legger ved bilde da han gjør akkurat dette. (Elendig kvalitet, tatt med mobil)


Ja, det er vanlig at de gjør dette når de ser speilbildet sitt. Derfor er det greit å kunne bruke en bakgrunn som ikke reflekterer fisken så veldig, siden den kan bli ganske stresset av å må jage vekk "de skumle inntrengerne" hver gang han snur seg. Jeg har blåmalt papir til bakgrunn, og det har ingen kampfisker reagert på
Liten oppdatering.

Jeg har prøvd å feste bakgrunnen skikkelig, men den er fortsatt på utsiden av akvariet så jeg tror det er en årsak til at det blir speilbilde. Grunnen til at den er på utsiden er fordi jeg fylte opp akvariet med sand/vann/planter før jeg kjøpte bakgrunn. (Dum feil jeg vet det.)

Kampfisken går stadig vekk ned til det samme område for å se på seg selv og hisse seg opp. Vil dette stresse kampfisken så mye at det kan skade han på et vis? Og hva kan jeg gjøre?
Fjernet hele bakgrunnen, det har roet han ned. Det begynte å bli altfor gale, han var stresset konstant.
De bruker mye energi på å blåse seg opp hele tiden for å skremme bort "den andre hannen" så veldig bra du fjernet årsaken til speilinga. Men hvis du nå ikke har noen bakgrunn ser det kanskje litt nakent ut? Bruk et mørkt farget papirark eller som meg, mal bakveggen svart. Gir god dybdeeffekt, fargene på fisk og planter vises også godt mot nøytral bakgrunn
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap