Funker det å ha 2 kampfisk i et 41l

Hei Har fått et 41liters akvarium,Det er en plante og 1 Divved cr 20cm i akvariet.Skal kjøpe 2 nye planter.Men da lurer jeg på om jeg kan ha 2 kampfisk i det karet?
Nei, det funker dårlig. De vil drepe hverandre, så hold deg til 1 kampfisk.
Hvis du har en av hvert kjønn kan det gå bra, men bør ha mange planter som hoa kan gjemme seg i evnt.. Eller ha et annet karr som du evnt kan flytte en av de over i.
Det kommer helt ann på 'personligheten' til kampfisken.
Enig med at 2 hanner blir litt vel mye, men mulig et av hvert kjønn. Men, da mener jeg mulig. Du bør ha en nødløsning hvor du kan flytte en av fiskene om det ikke går. Det er vel egentlig bare å prøve.
Jeg har selv hatt et par i 60L og det har gått bra, men når det ble reir og egg ble hannen litt i hissigste laget. De har yngelet sammen og jeg har yngel på 1uke++ nå
hun sa da ikke at hun skulle ha 2 kampfisk hanner?
Jeg har 2 kampfisk hunner og det går kjempe bra, men hos meg gikk det ikke med en gutt og en jente
Det somer viktig og vite er hvordan de lever i det fri.De lever i rismarker, hannen har territorier og hunnen vandrer. Hannen vil ha et skumrede klar i tilfelle hunne kommer inn og når den først kommer så kan parringsrituale virke som en voldtekt. Deretter vil hannen passe på eggene og prøve og drepe alle inntrengere, inkludert hunnen. Tingen er at kampfisken er en veldig god pappa (fram til yngelen blir frittsvømmende) men en veldig dårlig mann(make)

Og det som også er viktig og vite er at hannkampfisk ser alltid på hverandre som inntrengere i deres territorie og vil prøve og drepe hverandre. Det er derfor de heter kampfisk

Har fire hunner selv men lar de ikke gå med mannen. En eller annen gang vil det gå for hardt for seg og det er like greit og unngå
Jeg vil bare legge til egen og noen andres erfringer også. Stort sett er det veldig lenge siden kampfisken levde på rismarkene og flere ting har forandret kampfisken til den den er i dag

Jeg vet det kan gå hardt for seg v lek, men det har jeg ikke opplevd enda og jeg kjenner heller ingen andre som har opplevd det. Men det har alltid vært viktig å følge med hvordan ting går i fall det skulle gå skjeis!
Hannen lokker hunnen til seg og etterpå vil han gjerne få være i fred og passe på egg og yngel, plukke de opp når de faller ned osv. Jager ev fiender som kan være hunnen.

Jeg fikk frittsvømmende yngel for ei drøy uke siden og jeg tok ut hannen først i går og jeg har aldri sett han spisen en eneste yngel. De har faktisk svømt rundt han, men likevel har han ikke gjort de noe når jeg har sett.
Det med at hannen spiser alle frittsvømmende yngel med en gang er veldig forskjellig og kampfisker er veldig forskjellige idivider generelt! Enkelte vil helst gå for seg selv, mens andre trives med hverandre. Kampfisk er jo en fisk som egentlig ikke trenger mye selskap pga opprinnelsen, så jeg tror ikke vi skal ha dårlig samvittighet om vi ser en enslig kampfisk i et kar (ikke glass!) selv om det ser stusselig ut

Planen min var å ha et "familiekar", men det var et større kar enn 41Liter, så det hadde neppe fungert i ditt.

Dette ble litt utenom det du kanskje lurte på, så det ev beklager jeg!

Her er en filmsnutt fra lek hos meg...

<embed src="http://www.youtube.com/v/h7bhbndsloE&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed>
Tusen Tusen takk for Svarene. Men cr for 3 uke siden kjøpte jeg 2 planter.Men den ene gikk i oppløsning og den andre holder på og visne.Men ogsån planter børte jeg ha da.Trengerjo litt når jeg skal ha kampfisk
Jeg har 3 kampfisk i min 43 liter; 1 hann og 2 hunner. Men det var ikke bare bare å sette dem sammen. Du kan lese mer inne i profilen min på Betta Splendens karet
Jeg er helt grønn når det gjelder kampfisk men det er veldig interessant altså....Jeg har holdt på i 5 månder nå og dette bli morsommere og morsommere.
Jeg kjøpte først Lois og Daniel og så kjøpte jeg Tulle og to damer til.Jeg hadde ingen ambisjoner om at de skulle legge egg osv, for hvis de gjorde det så ville det være en bonus for meg....Men det var nettopp det de gjorde legge egg....Hva gjør jeg da? Så leste jeg litt om oppdrett osv om dette og fant ut at det opplegget der orker jeg ikke. Men så leste jeg om familiekar og at yngelen blir sterkere og sunnere aav å vokse opp sammen med sine foreldre.....så det ble familiekar på meg....
Da måtte jeg finne to som kunne gå i 30 litern på skrivepulten som var tiltenkt Lois min nydelige røde kampfisk. Så valgte jeg ut Tulle som dame til han. Disse satte jeg oppi karet samtidig så de var like ukjente begge to. De var på juli de flyttet sammen og har gått sammen siden og det har ikke vært noe slossing eller fysisk vold. Han kan jage henne før lek men aldri fysisk i kontakt. Når leken er ferdig så går hver til sitt og de lever i hvert sitt hjørne på karet. Kommer ho for nære så vrenger han gjellene og setter etter henne men stopper opp når han ser ho svømmer bort. Han har aldri angrepet henne fysisk. Etter den første lekingen ble det 3 yngel som vokste opp, to hanner og 1 hoe. De levde sammen med mor og far helt til karet ble for lite. Så det har vært flere forsøk og de leker faktisk i dag pluss at det er foreløpig 4 yngel oppi der som klekte for ca en uke siden. Så lois er en familie mann....

Så har jeg en 60 liter som ogaå ble satt opp for 5 månder siden og i den gikk Daniel og Tupsi. De lekte fort og mange ganger de også. Så jeg har etter 5 månder ca 10 yngel som levde sammen med foreldrene til de ble kjønnsmodne. Da jeg så den største hannen begynte å bygge skumrede og den ene søstra hans var leksklar ...da skilte jeg de. Daniel døde like før dette så det var trist da for han var veldig snill hanne han også. Så de som går i 60 litern nå er Hans og Grete og en av Hans søster som er yngel enda. Hans er veldig lik faren sin Daniel og heldigvis så hadde jeg kjøpt inn noen ct hoer så jeg fikk plassert da Grete hos han.Har ikke sett disse to har lekt enda og jeg ser også at Hans ikke er voldelig og hissig til dem.
Så har jeg en 60 liter til som familiekar og der går Redlips en hanne jeg kjøpte etter at Daniel døde. Der går Blåveis en av de ct hoene jeg kjøpte, sol og måne som er søsken men hoer begge to. Redlips har lekt med alle sammen oppi der men han har spist opp alle eggene hver gang. Skal prøve å finne ut hvem som er favoritten hans og ha bare de to sammen.
Så det går an å ha familiekar også...men man må se på hannen nøye i flere dager for å se om han setter etter de for å skremme eller for å skade. Mine er veldig snille.
Den søsken flokken jeg hadde gående sammen i 5 månder var det tre hanner i og 6-7 hoer i også...det gikk fint det også helt til de ville legge egg......
Tilfeldig bekjentskap
© Kent Evenrud
Reklame for plussmedlemskap