Veldig mørk blågurami

Heisann, jeg har et 160l kar med blant annet 3 Blåguramier (1 mann, 2 damer).
Hannen er blitt utrolig mørk for tida (Vakreste fisken i akvariet når han er så mørk), selv om det endrer seg fra tid til tid. Han virker også roligere mens han er mørkeblå, men det kan være innbilning. Er det noe forklaring på dette?

I tilegg virker den minste hunnen veldig blek og tynn. Bør jeg ta henne i et annet kar for å avlaste henne litt? Hun er en god del yngre og mindre enn mannen og den andre hunnen.
Siden du spør om avlastning på den ene hunnen; maser han veldig på henne? Blir hun utslitt? Får hun lov til å spise av hannen og den andre hunnen? Hvis ikke så bør du gi henne (og den andre hunnen) en mulighet for å komme unna i form av flere trygge gjemmesteder; mange planter, flyteplanter og røtter. Kan nesten ikke bli nok gjemmesteder med guramier

Blåguramier er ikke av de snilleste og selv om du har et kar av grei størelse kan det likevel oppstå problemer hvis du ikke har sørget for nok gjemmeplasser eller har fyllt karet ditt for fullt med andre fisk (? - og evt hva slags andre fisk?)
takk for svar.

Det er svært få problemer med Guramiene og de andre fiskene mine. Har faktsik aldri sett han (eller noen av dem) jage noe rundt på noen av de andre fiskene. (Om noe, så var guppyene mine, som nå er borte, de som plagde guramiene mine). Og mannen jager bare rundt på den største av dem, og litt på den minste. Men den lille er for tida mye for seg selv, og virker ikke helt i humør på å ta mat heller. Ho virker temmelig deprimert eller noe. Jeg tror ikke jeg har for få planter heller. Akvariet mitt er nesten dekket av planter, så det er fullt av grønt og gjemmesteder.

Men jeg har også et annet sprøsmål; Mannen min har begynt å blåse bobler opp i akvariet, og om jeg har skjønt rett så vil det si at hunnen min skal snart legge egg, eller har jeg tatt helt feil? Jeg vet ikke helt, siden han har vel lagd 3 reder nå. Ett som forsvinner i løpet av natten, og et som han har i midten av akvariet (han lagde det i natt, og er nå i gang på å lage det som forsvinner hele tida) Jeg har minst mulig vannbevegelse, og har snudd "pumpestrømmen" inn mot glassed slik at det ikke skal ødelegge redet. (Jeg har også tatt ut 30l av karret, som er 160l. Er det for lite? Vil ikke ta ut for mye, siden jeg har jo andre fisk i karret også)
Men er det noe galt med at han lager flere reder? Er det vanlig? Og vet vet noen hvor lang tid det tar ca fra han begynner på redet til hun eventuelt legger egg?
Du kan lese om oppdrett her. Jeg vil tro han bygger nye reder fordi de andre blir ødelagt? Det er god hjelp med høye planter som ligger litt utover vannflata, eller enda bedre, noen flyteplanter av den store typen. Feks Ceratopteris pteroides eller Pistia stratiotes.
Kan vel også hende hannen er ung og må øve seg noen ganger før han får til å bygge et bra skumrede
Ja, det er 2 reder oppe nå, og det ene begynner å bli temmelig stort nå, mye større enn noen av de andre var. Skal lese lenken du ga meg, tusen takk.
Dette er veldig ergelig syntes jeg. Sneglene mine går og spiser opp skumredet til guramien min! Er det meningen han skal gjøre noe mot dette? I så fall gjør han ingenting.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap