Info angående kampfisk lek og bygging av skumrede.

Hei.

Jeg har 2 kampfisk i et 112 liter akvarium, som er godt beplantet med flyteplanter etc. For ca 3 måneder siden kjøpte jeg en kampfisk han og ca 1,5 måned seinere en kampfisk hunn. Idag la jeg merke til at en av dem har laget skumrede. ( da det er fullt av vannbobler på overflaten av vannet) Det jeg lurer på om dette er tegn på at det blir lek på de snart?

Grunnen til at jeg spør er at de har ikke laget skumrede før i karet, og håpte kanskje at grunnen til at det ble laget nå er fordi de det vil bli lek snart.

Håper på svar
Det er hannen som lager skumrede. Du kan lese om kampfisk og andres oppdrettserfaringer her
Er det kun hannen som kan lage skumrede? Har en hunn i et 60l akvarium, og her har det nå kommet skumrede. Dette er nyoppsatt akvarie, og har kun hatt denne hunnen i dette akvariet.
MrE
Er det kun hannen som kan lage skumrede? Har en hunn i et 60l akvarium, og her har det nå kommet skumrede. Dette er nyoppsatt akvarie, og har kun hatt denne hunnen i dette akvariet.

Min erfaring med hunner som bygger skumrede er at jeg har en hoe som har bygd sitt eget skumrede, ikke så veldig stort, men hver gang de har lekt. Så stjeler hun de egga som han ikke fåt tak i og putter de i sitt eget. Det er en genial dame det der.
Her er tre bilder som viser Tupsi med sine egg. Ho la de midlertidig oppå et blad, så når de var ferdig så laget ho et lite reir rundt. Hang under og passa på...
Oy
Heidi Ingdal
[QUOTE=MrE]Er det kun hannen som kan lage skumrede? Har en hunn i et 60l akvarium, og her har det nå kommet skumrede. Dette er nyoppsatt akvarie, og har kun hatt denne hunnen i dette akvariet.

Min erfaring med hunner som bygger skumrede er at jeg har en hoe som har bygd sitt eget skumrede, ikke så veldig stort, men hver gang de har lekt. Så stjeler hun de egga som han ikke fåt tak i og putter de i sitt eget. Det er en genial dame det der.
Her er tre bilder som viser Tupsi med sine egg. Ho la de midlertidig oppå et blad, så når de var ferdig så laget ho et lite reir rundt. Hang under og passa på...

så genijalt

men over til tråden.
jeg mener det er lek som er pågang
Oppdatering:

De har lekt nå, og det har blitt lagt en god del egg.
et lite problem jeg har nå, er at jeg må lage infusorie kultur og mikroorm. Men jeg har ikke tid til å lage mikroorm kultur siden det tydeligvis tar uker før den er oppe og går. Noen som har noen tips angående dette?
gratla
bilder?
Hmm spennende, hos meg er det både hannen og hunnen som steller med eggene. Både han og henne henter egg som faller og putter dem tilbake. Av og til blir hun jaget vekk visst hun blir for mye involvert i dette men ellers for det meste er hun med på arbeidet. Er dette vanlig?
Nei de samarbeidet varte ikke lenge, nå er hun jaget vekk. Og hver gang noen bare kommer i nærheten blir de jaget vekk. Så da er alt sånn som det skal være, hehe. Skal putte ut noen bilder etterhvert .
Gratulerer med egg Har sjølv dretta kampfisk eit par gonger, men føler eg treng litt meir informasjon for å kunne gje gode råd. Har du td. tenkt å la yngelen gå i samme akvarium som foreldrene etter at dei har klekt? Korleis ser akvariet ut? Er det mykje planter, har du andre fiskar?

Som første fôr kan du godt bruke eit finknust tørrfôr som td. Sera micron. Ellers er yngelen flink til å finne småknask inne blant flyteplanter og mose. Hos meg vaks faktisk ein god del yngel opp utan mi hjelp i det heile
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap