Hvordan ser en naturlig/vill kampfisk/betta splendens ut?

Jeg har prøvd å søke litt rundt, men klarer ikke å finne svar på dette: Hvordan ser naturlige/ville (hann-)kampfisker som lever i sitt opprinnelige område ut? Altså en som ikke er oppavlet til å få lengst mulig og fargerike slør. Flott med bilder!
Plakatkampfisk
Jeg tror nok plakatkampfisk er det nærmeste du kommer. Jeg vet ikke om det egentlig er noe særlig igjen av den opprinnelig opprinnelige kampfisken i det fri heller. Jeg har hørt at de innfødte desverre har gjort noe som jeg selvfølgelig ikke kommer på hva var:p

Her er en kort snutt med et par...
<embed src="http://www.youtube.com/v/BOXT3gRP1e0&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed>

Her er en i lek
<embed src="http://www.youtube.com/v/h7bhbndsloE&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed>
MarenB
Jeg vet ikke om det egentlig er noe særlig igjen av den opprinnelig opprinnelige kampfisken i det fri heller. Jeg har hørt at de innfødte desverre har gjort noe som jeg selvfølgelig ikke kommer på hva var:p


Sluppet ut avlsvarianter i naturen?

Uansett om de har gjort dette, påvirker det stamformen lite. Avlsvarianter av dyr og planter som slippes ut i naturen, går tilbake til naturformen i løpet av få generasjoner.

Dette skjer fordi seleksjonspresset kommer tilbake for fullt, og fordi de fremavlede egenskapene ofte er recessive. Og kanskje av et par andre grunner til, som jeg ikke kommer på.
Hos splendens er de lange finnene dominante, og at de innfødte slipper ut avlsvarianten er pågående, siden mange av dem er buddhister, og dermed ikke avliver fisker de ikke vil avle videre på og ikke får solgt, de slipper dem heller ut i naturen slik at de skal få leve.

Har hørt rykter om at det fremdeles skal finnes en ren variant hvis man går langt inn i jungelen, flere timer fra nærmeste bebyggelse, men har fremdeles til gode å finne noen som har den varianten, til tross for at jeg lette lenge og spurte flere eksperter i Thailand i fjor.
Mvjnz
Hos splendens er de lange finnene dominante, og at de innfødte slipper ut avlsvarianten er pågående, siden mange av dem er buddhister, og dermed ikke avliver fisker de ikke vil avle videre på og ikke får solgt, de slipper dem heller ut i naturen slik at de skal få leve.

Aha, slik var det ja Visste bare ikke at det var buddhister og gjort som en "god gjerning".
Litt OT, men Maren, hva slags flyteplanter er det du har i akvariet med plakatene?
Stine Sofie
Litt OT, men Maren, hva slags flyteplanter er det du har i akvariet med plakatene? :)

Det er vel vanlig pistia og en del andemat. Noen av pistian her har veldig lange røtter da. Mulig det er fordi jeg ikke gjødsler noe særlig i dette karet, jeg vil heler at de skal vokse i lengden enn i mengde
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap