- Hjem
- Forum
- Labyrintfisk
- Hjelp...høygravid perlegurami under innkjøring av nytt kar
Hjelp...høygravid perlegurami under innkjøring av nytt kar
Heisan!
Mine bange anelser ble bekreftet i dag. Min perleguramihunn er høygravid, eller jeg tror ihvertfall hun er høygravid. Gravid er hun. Vokst jevnt i mageomkrest siden jeg fikk henne. Yngling har jeg ingen erfaring med. Blir litt komplisert dette når karet mitt ikke er ferdig innkjørt. Det er godt med flyteplanter i karet, men ser ikke noe såkalt skumrede. Leste for noen tid tilbake en annen tråd her hvor en hadde fått yngel av perlegurami - mener å huske at på bildet som da var vedlagt krydde det av yngel. Uansett, jeg har en ganske fin rot i bakkant av karet som lager en litt romslig naturlig hule. Det er dit de "trekker seg tilbake" innimellom. Legger ved 2 bilder.
Spørsmålet er hva gjør jeg nå?
Vil hun føde selv om det ikke er noe skumrede blant flyteplantene?
Hva slags mat må jeg forberede å skaffe til yngel?
Må jeg kjøpe et nytt lite akvarium til yngelen ellers så blir det spist opp?
Jeg har noen glassabbor, corydoras og kileflekkrasbora i karet i tillegg til perleguramiparet.
Mine bange anelser ble bekreftet i dag. Min perleguramihunn er høygravid, eller jeg tror ihvertfall hun er høygravid. Gravid er hun. Vokst jevnt i mageomkrest siden jeg fikk henne. Yngling har jeg ingen erfaring med. Blir litt komplisert dette når karet mitt ikke er ferdig innkjørt. Det er godt med flyteplanter i karet, men ser ikke noe såkalt skumrede. Leste for noen tid tilbake en annen tråd her hvor en hadde fått yngel av perlegurami - mener å huske at på bildet som da var vedlagt krydde det av yngel. Uansett, jeg har en ganske fin rot i bakkant av karet som lager en litt romslig naturlig hule. Det er dit de "trekker seg tilbake" innimellom. Legger ved 2 bilder.
Spørsmålet er hva gjør jeg nå?
Vil hun føde selv om det ikke er noe skumrede blant flyteplantene?
Hva slags mat må jeg forberede å skaffe til yngel?
Må jeg kjøpe et nytt lite akvarium til yngelen ellers så blir det spist opp?
Jeg har noen glassabbor, corydoras og kileflekkrasbora i karet i tillegg til perleguramiparet.
Postet 08.03.10 kl 19:54
Postet 08.03.10 kl 19:56
Jaja...
OK...hun er full av egg. Gi heller nyttige tips.
Postet 08.03.10 kl 19:58
kanskje du finner noen tips her
Postet 08.03.10 kl 22:26
Vel, fisk som legg egg blir aldri gravide, men legg egg om forholda er rette for dette. Slik som du beskriv akvariet ditt tvilar eg på om det blir verken egglegging eller skumrede. Første bud når det gjel labyrintfisk er å ha stilleståande vatn( utan sirkulasjon i overflata iallefall) då dette øydelegg skumrede. Dessuten pleier dei ikkje å like å ha andre fisk i karet.
Postet 08.03.10 kl 22:42
Det er vanskelig å se på bildet hva årsaken til kulemagen kan være, men som du allerede har fått svar på så blir ikke eggleggende fisker gravide.
Da er det to årsaker igjen å velge mellom:
hun er syk (svulst og en rekke andre sykdommer kan gi oppsvulmet buk)
hun er rett og slett overvektig (pga mye mat)
Så da er vel egentlig spørsmålet ; hvordan er dine fôringsrutiner i dette akvariet? Hva gir du fiskene dine å spise, og hvor ofte/hvor mye pr gang?
Da er det to årsaker igjen å velge mellom:
hun er syk (svulst og en rekke andre sykdommer kan gi oppsvulmet buk)
hun er rett og slett overvektig (pga mye mat)
Så da er vel egentlig spørsmålet ; hvordan er dine fôringsrutiner i dette akvariet? Hva gir du fiskene dine å spise, og hvor ofte/hvor mye pr gang?
Postet 08.03.10 kl 22:55
Postet 08.03.10 kl 23:29
Oppfølging
For-rutinene er 1 max 2 ganger om dagen. Vil ikke fore for mye siden karet er under innkjøring.
Lite sannsynlig at hun er full av mat siden hannen er like ivrig på å spise som hunnen, og han viser ingen endring i mageomkrets.
Leste meg litt opp via google. Anbefaler grunt vann, stillestående uten sirkulasjon for ikke å ødelegge et evt. skumrede. Varmt skal det være også - underkant av 30 grader. Dunkel belysning.
Uansett, kjøpte et brukt 40 liters i går. Setter de over og ser hva som skjer.
Hannen har begynt å bli veldig orasnje-aktig i bukfargen sin.
Er det noen som kan si meg hvor lenge jeg skal/kan forvente at det tar før jeg evt. kan si "falsk alarm?
Lite sannsynlig at hun er full av mat siden hannen er like ivrig på å spise som hunnen, og han viser ingen endring i mageomkrets.
Leste meg litt opp via google. Anbefaler grunt vann, stillestående uten sirkulasjon for ikke å ødelegge et evt. skumrede. Varmt skal det være også - underkant av 30 grader. Dunkel belysning.
Uansett, kjøpte et brukt 40 liters i går. Setter de over og ser hva som skjer.
Hannen har begynt å bli veldig orasnje-aktig i bukfargen sin.
Er det noen som kan si meg hvor lenge jeg skal/kan forvente at det tar før jeg evt. kan si "falsk alarm?
Postet 10.03.10 kl 17:37
Postet 10.03.10 kl 18:16
40 l
Tok 20 l fra Lido karet og 20 nye l fra springen. Ikke utslag på nitritt, fin pH, GH og kH. Tror ikke ammoniakk-toppen blir noe problem siden det bare er 2 perlegurami i 40 liter.
Fagbøkene anbefaler zeolitt for å binde opp ammoniakk og nitritt. Får se det an.
Når man leser om perlegurami-habitatet er de ikke akkurat vant med gode forhold: grumsete, grunt, store døgnsvingninger i temp. og lite oksygen
Fagbøkene anbefaler zeolitt for å binde opp ammoniakk og nitritt. Får se det an.
Når man leser om perlegurami-habitatet er de ikke akkurat vant med gode forhold: grumsete, grunt, store døgnsvingninger i temp. og lite oksygen
Postet 10.03.10 kl 18:58
Postet 10.03.10 kl 20:15
Den Glade AmatørTok 20 l fra Lido karet og 20 nye l fra springen. Ikke utslag på nitritt, fin pH, GH og kH. Tror ikke ammoniakk-toppen blir noe problem siden det bare er 2 perlegurami i 40 liter.
Det er ingen hjelp å flytte over akvarievann med tanke på å unngå nitritt og ammoniakk. "Brukt" akvarievann har overhodet ingen betydning. Det er filterets bakterier som sørger for å bryte ned de giftige stoffene ammoniak og nitritt til det mer ufarlige nitrat. Det er for tidlig å måle nitritt enda. Mål heller ammoniakk i dagene som kommer. Det dukker opp forbløffende fort i et nyoppsatt akvarium der det er fisk fra dag en.
Postet 10.03.10 kl 23:34
Endret: 10.03.10 kl 23:35
Har selv et parr med perleguramier, der hunnen har vært "trill"rund over buken i lang tid, ihvertfall i 8-10 mnd, hvorfor vet jeg ikke, men egg er det ihvertfall ikke.
Kona har drettet guramier, men det var dverg guramier og på den hunnen så så man ihvertfall ikke på at hun hadde egg.
Tipper at det er et eller annet "galt"med henne jeg, slik som det er med hunnen min.
Kona har drettet guramier, men det var dverg guramier og på den hunnen så så man ihvertfall ikke på at hun hadde egg.
Tipper at det er et eller annet "galt"med henne jeg, slik som det er med hunnen min.
Postet 11.03.10 kl 08:31