Det kan faktisk være en fordel at de ikke er for like i størrelse og alder, fiskene, for så er "hierarkiet" på en måte bestemt, og de behøver ikke måle krefter for hardt for å finne ut hvem som er sjefen. Slik fungerer det i alle fall i mye av dyreverdenen - uten at jeg kan si med sikkerhet at atferden vil være lik for fisk.
Jeg mener at jeg ser det samme når det gjelder ancistrusene mine, at den minste og yngste er veldig forsiktig i forhold til den store, samtidig som det er tydelig de synes det er greit å ha en artsfrende.
Jeg tror en slik introduksjon av ny fisk faktisk vil være mest påkjenning for den nye fisken, så det er den du skal tenke mest på - at den ikke er for liten og ikke blir jaget av "gamla". Noen "forpostfektninger" må du nok regne med, men hvis akvariet er stort nok til at de kan søke bort fra hverandre ved behov, tror jeg ikke du skulle behøve frykte full krig.
Jeg har hatt to perlegurami-hunner i samme kar uten at de var særlig aggressive mot hverandre. Det er hannene som er på høgget blant guramiene, er min erfaring. Men jeg har ikke erfaring med å plassere nye guramihoer i kar med eldre hoer, så kanskje andre har bedre tips å komme med.
Lykke til, uansett!