Kampfisk par i 60 l'ern

Hei jeg lurer på om jeg kan ha et kampfisk parr i en 60L? jeg har ikke satt opp karet enda, men planlegger å ha masse planter, har lest at kampfiskene liker det. jeg skal så klart sette opp akvariet og kjøre det inn i en mnd, før jeg setter i noe fisk!
Med god beplantning så vil det som regel gå fint
Kampfisker kan variere ganske mye fra fisk til fisk. De er åpenbart individer, for noen akvarister har dem til og med i grupper. Som f.eks. Snegle-Heidi Men andre akvarister igjen opplever at de angriper og finnebarberer hverandre fra først dag omtrent.
Det er egentlig vanskelig å forutsi, hva slags lynne og temperament akkurat dine kampfisk vil ha. Derfor må du bare legge to planer
En plan A, og en plan B.

Plan A går ut på å gjøre som du spør om i start-innlegget ditt.
Skulle det ikke fungere, og f.eks. hunnen går løs på hannen eller omvendt, ikke sitt og håp på bedre tider. Da må du sette plan B i verk, og det er å flytte en av dem til et annet akvarium.

Enkelte akvarister gjør en merkelig ting, som jeg håper du ikke gjør; de flytter "den slemme fisken" til en bolle eller en bøtte. Og så holder de den der noen dager for å "straffe" den. Som om fisken skjønner at den blir straffet fordi den var i slåsskamp? Det gjør de aldri.
Så derfor, ha en plan B klar, et annet akvarium du kan flytte en av partene til, hvis det skulle vise seg å bli skjærings mellom de to (forhåpentligvise) turtelduene

Et annet tips er også å vente med å sette de to sammen til f.eks. det er helg. Da har du fri og kan være hjemme mye og observere fiskene, og sjekke at de ikke slåss. Går alt fredelig for seg i hele helgen, kan du slappe av litt mer og dra på skolen igjen på mandags morgen uten altfor store engstelser
Men hold øye med dem likevel, ting kan forandre seg med tiden.
Inaktiv bruker
er selv nybegynner, men har altså tre kampfisk sammen. to hunner og en hanne. det fungerer helt fint. han jager dem endel, men de bytter på det. når det er nok sier hunnen ifra og han slutter for en stund. jeg har fått mange planter, og de gjemmer seg litt der. det samme gjør han. så her fungerer det fint.

hannen har allerde begynt å skumme, men det er litt for mye sirkulasjon i karet til at det blir et rede. jeg skal ligge inn en liten sånn isopor ting slik han han kan få lage dette redet sitt
Jeg prøvde meg på "familiekar" på 62L, men endte med å måtte ta ut hunnen når det ble skumrede med egg og etter hvert yngel. Hannen var på henne hele tida og hun fikk litt finneskader. Jeg tok henne ut før det ble for ille, men om jeg ikke hadde gjort det er det mulig han ville ha tatt livet av henne tilslutt. Som Mona sier, så er disse helt forskjellige når det kommer til personlighet.

Paret jeg hadde kom faktisk fra "snegle-Heidi", et par hun hadde, men hannen har hun fått tilbake og han går ikke sammen med andre kampfisker i et så lite kar som 60liter pga temperamentet. Det ble altså ikke noe av "familiekaret" mitt.
Min erfaring er at det går som regel greit å ha et kampfiskpar sammen i kar over 100 liter. Har aldri hatt slossing med par i 128 litere, men en del knuffing i mindre kar.

Syns kampfisker trenger minst 50 liter hver :o)
mine erfaringer varierer. Som de andre skriver: Kampfiskers lynne varierer fra individ til individ, og hos noen svinger det heftig humørmessig.
I utgangspunktet bør du ha 1 kar klart til hver eneste (voksne) kampfisk. Før eller siden kan det bli nødvendig å skille de selv om de går bra sammen nå. 60 liter er i minste laget, men hvis de er rolige og aksepterer hverandre kan det gå en stund. Men ha likevel et kar klart i tilfelle.

Det eneste karet jeg har flere kampfisk i akkurat nå, er en 80 liter der en hann og en hunn går sammen med noen sorte noentetra som de ignorerer. Hunnen har tidligere vært helt umulig å avle på, da hun har skamfært 3 hanner hittil. i 80 literen hos denne hannen har hun ikke vært aggressiv i det hele tatt. Han er også overraskende snill, så de får ha det slik til gemyttene evt forandrer seg. To måneder uten slåssing så langt...
vurderer nå å gjøre om 120Lern min om til Kampfisk apartement
men må få solgt et leksparr med paleet i såfall
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap