Jeg er urolig overfor han kampfisken.

Han kampfisken jeg har fikk litt større akvarie. Første to dagene Så var han etter de tre damene. No er han bare i den ene planten som ligger på toppen. no ganger ligger han på siden på toppen på vannflaten. Planten heter Ceratopteris
Vanskelig å svare på uten mere informasjon...
-hvor stort kar hadde du han i?
-hvor stort kar har han nå?
-oppfører de andre fiskene seg rart? hvor mange fisker har du?
-hvor gammel er fisken?
-hvordan er vannverdiene dine?
-hadde du, og har du toppglass på karet?
-er det nye karet godt nok innkjørt før du puttet oppi fisk? (minst 5 uker)
-har fisken noen sykdomstegn, forskjell i farge/finner osv?
-tilvendte du han det nye vannet, eller bare puttet du han fra et kar til det andre?

+++ mange andre faktorer som kan spille inn her.. Men om fisken ligger på siden og dupper i overflaten over lengre tid er den nok døende.
Cosmo
Vanskelig å svare på uten mere informasjon... -hvor stort kar hadde du han i? litt over 7liter ca -hvor stort kar har han nå? 45 liter -oppfører de andre fiskene seg rart? Nei de er helt normale. hvor mange fisker har du? 3 ho kamfisker 2 sommerfugel(huser ikke resten på det navne) og hankampfisken -hvor gammel er fisken? vet ikke. -hvordan er vannverdiene dine? Hvordan måler jeg det -hadde du, og har du toppglass på karet? Hva er toppglass -er det nye karet godt nok innkjørt før du puttet oppi fisk? (minst 5 uker) Jeg fikk beskjed av de jeg kjøpte akvaiet at jeg skulle vente til kvelden og ta han oppe i først og de andre time etterpå. -har fisken noen sykdomstegn, forskjell i farge/finner osv? Fargen er helt normal. -tilvendte du han det nye vannet, eller bare puttet du han fra et kar til det andre? ja jeg tilvente han i det vannet. +++ mange andre faktorer som kan spille inn her.. Men om fisken ligger på siden og dupper i overflaten over lengre tid er den nok døende.
Ok, prøver å hjelpe deg utifra den infoen jeg har..

1) Karet ditt er alt for lite for så mange fisker som du har. Kampfisker skal ha minst 60 liter, men de kan nok klare seg i en 45 liter HVIS det ikke er noen andre fisker der. Hvis det er Sommerfuglciklider du har så skal disse ha dobbelt så stort kar, og de passer dårlig sammen med kampfisker som skal ha HELT andre vannverdier.. Det kommer til å ende med at enten alle kampfiskene, eller alle sommerfuglene dør ganske snart. Ville derfor gitt sommerfuglene tilbake til butikken!

2) Vannverdiene må du sjekke regelmessig, SPESIELT ved oppstart.. Når du kjøper et nytt kar, skal det stå TOMT i 4-5 uker før du putter oppi noen som helst fisk, rett og slett fordi karet da er full av gift som ikke forsvinner før etter en måneds tid. Vannverdiene kan du sjekke ved å ta med litt akvarievann til dyrebutikken og be de sjekke det der, eller kjøpe deg et testesett selv. Sjekk at PH, hardhet osv passer til hva kampfisken trenger, og at det ikke er Nitritt eller Ammoniakk i karet som er giftig for fiskene.

3) Du har selv postet denne tråden under "labyrintfisk" og jeg regner dermed med at du vet hva dette betyr? Toppglass er lokket på akvariumet. Kampfisker er avhengige av å ha glass-lokk siden de er labyrintfisker. Hvis du ikke allerede har lest noe om Kampfisk, bør du gjøre det med en gang. Her står det også om labyrintorganet.

Konklusjonen min er nok at karet ditt ikke er innkjørt, og dermed full av nitritt og ammoniakk (GIFT) som kan gi alle fiskene dine en langsom død, desverre.. Du bør få testet det så snart som mulig, men det kan være for sent.. Prøv iallefall å få vannverdiene opptil hva som er bra for kampfisken, og kvitt deg med sommerfuglene.
Cosmo
Ok, prøver å hjelpe deg utifra den infoen jeg har.. :) 1) Karet ditt er alt for lite for så mange fisker som du har. Kampfisker skal ha minst 60 liter, men de kan nok klare seg i en 45 liter HVIS det ikke er noen andre fisker der. Hvis det er [URLBLOCK1] du har så skal disse ha dobbelt så stort kar, og de passer dårlig sammen med kampfisker som skal ha HELT andre vannverdier.. Det kommer til å ende med at enten alle kampfiskene, eller alle sommerfuglene dør ganske snart. Ville derfor gitt sommerfuglene tilbake til butikken! 2) Vannverdiene må du sjekke regelmessig, SPESIELT ved oppstart.. Når du kjøper et nytt kar, skal det stå TOMT i 4-5 uker før du putter oppi noen som helst fisk, rett og slett fordi karet da er full av gift som ikke forsvinner før etter en måneds tid. Vannverdiene kan du sjekke ved å ta med litt akvarievann til dyrebutikken og be de sjekke det der, eller kjøpe deg et testesett selv. Sjekk at PH, hardhet osv passer til hva kampfisken trenger, og at det ikke er Nitritt eller Ammoniakk i karet som er giftig for fiskene. 3) Du har selv postet denne tråden under "labyrintfisk" og jeg regner dermed med at du vet hva dette betyr? Toppglass er lokket på akvariumet. Kampfisker er avhengige av å ha glass-lokk siden de er labyrintfisker. Hvis du ikke allerede har lest noe om [URLBLOCK2], bør du gjøre det med en gang. Her står det også om labyrintorganet. Konklusjonen min er nok at karet ditt ikke er innkjørt, og dermed full av nitritt og ammoniakk (GIFT) som kan gi alle fiskene dine en langsom død, desverre.. Du bør få testet det så snart som mulig, men det kan være for sent.. Prøv iallefall å få vannverdiene opptil hva som er bra for kampfisken, og kvitt deg med sommerfuglene.

Jeg fikk beskjed av de jeg kjøpte akvariet av at Jeg kunne vente til kvelden etter å ha hatt filteret på i ca 7 timer. og det gjorde jeg.

Foresten har tråden blitt flyttet hit. Jeg laget tråden på nybegynnere
Jeg fikk beskjed av de jeg kjøpte akvariet av at Jeg kunne vente til kvelden etter å ha hatt filteret på i ca 7 timer. og det gjorde jeg.

Da har de lurt deg, beklager. Anbefaler deg å lese disse artiklene her på akvaforum:
- Oppstart av akvarium
- Vannverdier
Har du noengang testet ph og nitritt-verdiene i vannet ditt?
skal inn i morgen. Var så sein ferdig på jobb i dag. I natt har det vært tre fisker som har dødd i akvariet. Og han kampfisken døde og. Jeg er litt trist og sov ikke godt i natt. Det som er mest merkelig er at de tre ho kampfiskene viser ingen tegn som de tre andre fiskene. De ho kampfiskene sirkulerer rundt og den båten og leker seg i borte med den ene planten som ligger på bånn. Krysser fingran for at de skal leve videre..

"Joda, bare putt fisken oppi i kveld du. Kjøp gjerne med noen fler, jo fler fisk du har i akvariet jo fortere blir det godt innkjørt"

Hmmm... Noen som kjenner seg igjen i slike griske dyrebutikk-utsagn? B)
Sats på kampfisken du, sommerfuglene vil trenge større kar.
Det skal jeg. Skal li ett større akvariet senere men trenger noen par tusen..
Inaktiv bruker
Hei
stå på, det blir bra til slutt. fikk mye hjelp her inne selv med min 60 liter. se på min akvarielink så kan du lese litt der. noe av det samme
Tilfeldig bekjentskap
© Nadia Oslund
Reklame for plussmedlemskap