Rød kampfisk begynner å bli "grå i håret"

Hei,

Jeg har hatt en rød kampfisk-hann et halvt års tid. Den har trivdes godt ser det ut til, og spiser mat når den blir fôret. Den har vært nokså hissig på en gul platy-hann i lengre tid, så jeg var i dyrebutikken og fikk råd om å handle "kampfisk akvarie".

Jeg steilet litt da leg leste i en annen tråd at kampfisken skal ha minst 60 liter. Jeg har en liten firkantet "monter" med ett speil i - maks 2 liter. Kampfisken har vært der mesteparten av tiden. Spist mat, og bresket seg med sitt eget speilbilde. Gjemt seg i hulen sin innimellom, og svømmer litt rundt.

Det som nå har skjedd er at den har begynt å bli litt pistrete og grå. Finnene er ikke lengre helfarget. Den spiser mat når den fôres, og jeg har skiftet vann ca. annenhver dag med én kopp vann hele tiden (etter ekspertisehjelp fra dyrebutikken).

Er fisken min i ferd med å bli gammel?

Vidar
Jeg ser for meg at det må være ganske tortur for en fisk å måtte se seg selv i speilet 24/7, og tro at det er en annen kampfisk som er ute etter territoriet hans.
2 liter? Eneste som passer i en 2 liter er en liten pestsnegle.

Kampfisker kan trives (mener jeg) i mindre akvarier en 60 liter.
Men 2 liter var litt drøyt.

Men over til spørsmålet, forer du variert?
Får den nok lys, osv?
Gammel er den i hvert fall ikke, om du har hatt den i et halvår.

Her kan du se hvor gamle diverse arter har blitt i akvarier hos medlemmer her på AF. Her er kampfisk oppført med en alder på 4 år. Og dette er kun førstehåndserfaringer hos medlemmene her.

Om den har en sykdom (type finneråte?), eller om det er snakk om noe annet, er ikke godt å si.
Sparesset
Jeg ser for meg at det må være ganske tortur for en fisk å måtte se seg selv i speilet 24/7, og tro at det er en annen kampfisk som er ute etter territoriet hans. 2 liter? Eneste som passer i en 2 liter er en liten pestsnegle. Kampfisker kan trives (mener jeg) i mindre akvarier en 60 liter. Men 2 liter var litt drøyt. Men over til spørsmålet, forer du variert? Får den nok lys, osv?

Kanskje den har såpass erfaring på sine eldre dager at den har endelig forstått at det er speilbilde )?

Den får lys, men står ikke i vinduet der sola står på. Jeg har et 4-armers taklys med relativt kraftige LED-spottere, og den ene spotteren lyser rett på dette akvariet et par timer om morgenen, og nesten hele kvelden etter jobb.

Den fôres ikke etter klokka, men omtrent en gang om dagen - oftest på ettermiddagen etter jobb. Det hender jeg fôrer både morgen og ettermiddag.

Skulle den fått mer?

Skulle jeg kanskje puttet den i det andre akvariet på 45 liter med de andre fiskene (6 stk kobbertetra og to albinomaller). Nitrittmålet er knall gult på skalaen . Der er det gjemmesteder og mer vegitasjon, men pumpa roterer vannet hele tiden da. Kampfisker liker vel stille vann?

Vidar
Nåja, jeg har opplevd hanner som liker litt støm i karet også.
Den vil nok da holde seg i områdene uten særlig strøm i karet, så synes du bør prøve dette. Varier foret litt, og prøv med en bit squars.
Har den "pels" på finnene? Eller svømmer den unormalt?
Sparesset
Nåja, jeg har opplevd hanner som liker litt støm i karet også. Den vil nok da holde seg i områdene uten særlig strøm i karet, så synes du bør prøve dette. Varier foret litt, og prøv med en bit squars. Har den "pels" på finnene? Eller svømmer den unormalt?

Squars? skal prøve det. Den svømmer ikke unormalt. Virker pigg når jeg prøver å berøre den. Den har for øvrig alltid vært veldig tam - at den ikke er så redd for å bli tatt på, men liker helst å komme seg unna.

Den har muligens begynt å skakke litt på seg, og ligger for det meste stille i vannskorpa. Før svømte den rundt og var mer aktiv, men har i grunn vært rolig som sagt og hvilt på bunnen eller oppå et blad i vannet.

Jeg prøver å putte den i det andre karet.

Vidar
Det ville jeg nok satset på ja, bedre plass og varme vil den nok ikke lide av.
Yess, variert fôr med grønnsaker er vist dessverre sunt både for mennesker og fisk (:
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap