Trussel for kampfisk?

Har en 80L.
Der suser det for øyeblikket 4 platy, 11 glødebåndstetra og en kampfiskjente.

Har to kampfisker til, men de går i hvert sitt kar. Har lyst til å prøve å putte hannen i 80L Sammen med frøkna. Men vil den se på orangefargen til platyen som en "trussel"?
Vil helst ikke stresse kampfisken. Så spør før jeg gjør et forsøk. Det går jo bra med jenta. Men hun er jo gjerne litt roligere av seg, og jeg vet jo at kampfisk er svært territoriale av seg.
Det er ett godt beplantet kar. Så muligheten for å gjemme seg om det skulle være nødvendig er jo der.
Du kan godt prøve og sitte og følge med hvordan det går, ev ta han ut om natta. Det kan godt gå bra nå, men når han har laget reir og ev parret seg så kan han bli rimelig hissig, så det spørs hvor stor del av karet som blir igjen etter at han har tatt "sitt" område. Det kan gå begge veier, det er bare å prøve.
Egentlig var ikke dette svaret du var ute etter, så håper andre kan svare på de andre fiskene
Jeg vil tro dette går bra, sånn egentlig
Tror det vil gå fint, hadde en kampfisk med platy i en 20l gikk helt fint til jeg tok inn en større platy (var nesten på sørrelde med kampfisken så det ble vel en trussel samtidig som den var ny). Men når kampfisken er sist inn så er den vel ikke så hissig, tror jeg.

Gjør som MarenB sier, følg med i starten Lykke til
Tenkte det kunne være lurt å spørre først. Karene sto ved siden av hverandre uten bakgrunn på i dag. Og kampfiskhunnen fikk leksdrakt. Det var utrolig pent å se på. Så tenkte jeg skulle prøve. Ville bare være sikker på at det går først. :P Vil ikke ta noen unødige sjanser.
Da må du nok regne med at det blir lek ganske fort når de møtes. Anbefaler deg å dekke til slik at de ikke ser hverandre da hannen kan bli rimelig stresset av det, men det ser du jo selv om han er

Lykke til!
Platy og kampfisk går fint ilag, det har jeg hatt selv uten problem!
Fant ut det jeg og. Kampfiskhannen går pent i 80L nå. Suser rundt og viser seg frem for jenta. Ingen stresser hverandre, jager hverandre eller noe. Alle svømmer fredelig side om side. ^^
Tilfeldig bekjentskap
© Christoffer Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap