:( ". Navnet passer klekkelig til fisken min. Jeg legger med noen bilder av Mr. Wu og Betta Kittet for de som lurer på hva i svarte dette er for noe."> :( ". Navnet passer klekkelig til fisken min. Jeg legger med noen bilder av Mr. Wu og Betta Kittet for de som lurer på hva i svarte dette er for noe.">

Møt kampfisken 'Mr. Wu'

Selv om jeg har drevet aktivt med akvarium som hobby i over 10 år nå, så er det enda lenger siden vi hadde Kampfisk. Vi hadde en hann for 15/16 år siden. Men jeg husker lite av den.

I ettertid har jeg vært en av dem som har ropt høyest i rommet av akvarister, når temaet om hvorvidt gullfisk skal holdes i bolle, eller kampfisk i små kopper har kommet opp. Jeg synes det er dyreplageri.
Men i dag har jeg selv falt for fristelsen for å kjøpe Kampfisk, og å holde den i - etter mitt syn - en heller liten beholder.
Det er langt mellom dette akvariet og et glass. Det må jeg få si med en gang. Dog det er fremdeles lite. Jeg har tenkt å se hvordan det går. Så får jeg heller gi den større plass hvis samvittigheten blir for dårlig.
Jeg har friår fra skolen for å jobbe og har flyttet til ett sted hvor jeg rett og slett ikke har plass til å ha noen av akvariene mine. Siden jeg har jobb kommer jeg meg ikke like ofte hjem for å besøke min mor (hvor alle akvariene mine står) som tidligere, og savnet etter å sysle med akvariet har begynt å ta på. Abstinensene har blitt for sterke. I dag tok jeg en tur innom dyrebutikken for å "ta en titt".
Der ser jeg som vanlig kampfisker og kampfisk akvariene som har blitt "in" de siste årene.

Har aldri egentlig sett så mye på kampfiskene. Har sett på større og kjappere fisk som er beregnet for større kar. Men i dag var det altså Kampfiskene jeg tittet på. Dyrebutikkene selger noen bittesmå kar. Jeg vet ikke hvor store. Toppen 2 liter. Små kvardrater. Jeg tenkte som så at "jeg har jo ikke plass til et slikt en gang!" Plutselig oppdager jeg noen litt større akvarier i samme serie. MYE større er de ikke. Men det er litt større. Og har en form jeg mener passer kampfisken bedre. Disse er høyere, lengre, og smalere. Nettopp siden de er smalere passer de veldig fint i vinduskarmen min!
I nøden spiser fanden fluer. Fristelsen ble for stor, og jeg kjøpte et eksemplar av akvariet og den flotteste kampfiskhannen jeg har sett.
Med i dette settet fulgte en neve sand, 5 sorte dekorative steiner, kampfiskmat og vannforbedringsmiddel. Dette er altså det du får når du kjøper ett "Betta Kit."
I tillegg til Betta Kittet kjøpte jeg en plante. Rett og slett fordi at jeg tenkte at såpass kunne jeg unne Mr. Wu.

Mr. Wu lå i en liten pose og fløt bekymringsløst rundt omkring i akvariet hvor plantene oppbevares, sammen med noen andre hanner mens de kikket på damene som svømte omkring under dem.

Da jeg kom hjem satte jeg opp akvariet, og etter noen timer kunne Mr. Wu slippe ut. (Ja, egentlig skal det jo ta lengre tid før man setter nedi fisk, men det er altså slik det apparantly gjøres når du kjøper ett Betta Kit!!)

Mr. Wu svømmer nå interessert rundt omkring i den nye bopælen sin. Langt mer aktiv enn det han var i posen i dyrebutikken.
Planen er etterhvert å fylle en stor vase jeg har (5-6 liter) og sette den på et bord jeg snart får. Denne vasen skal jeg fylle med vann og planter, og deretter få tak i ett par-tre damer jeg kan putte nedi. Innimellom kan kanskje Mr.Wu komme på paringsvisit.
Men før jeg går til innkjøp av noe sånt skal jeg se hvordan det går med Mr. Wu.


For de som lurer på hvorfor i helsike jeg kaller fisken Mr. Wu:
Jeg har for tiden Deadwoodmaraton, og i denne serien har vi en Mr. Wu. Mr. Wu er en sinna jævel som selger Opium og mater grisene sine med døde mennesker. Det eneste han sier på engelsk er: "Cocksuckah! White cocksuckah! > ". Navnet passer klekkelig til fisken min.

Jeg legger med noen bilder av Mr. Wu og Betta Kittet for de som lurer på hva i svarte dette er for noe.


*gapskratt*....fantastisk å humor og kreative sider akvariefolka har

Lykke til med Mr. Wu.. Ille moro med bilder
Inaktiv bruker
Det var en veldig fin kampfisk ja.

Men, jeg vil gjerne høre fortsettelsen når du skal fortelle om hvordan du lar den komme på parringsvisitt i en 5 litersbolle med 3 hunnkampfisker
Selvfølgelig skal vi følge Mr. Wu og Kampfisk oppdrettet!
Nå har jeg greid å lure inn 6 literen min - til nå brukt som rekeakvarie i den samme vinduskarmen. Dette karet har både filter, lys og varmekolbe. Så på mange måter er dette mye bedre. Men jeg skal se hvordan temp holder seg i den nye karet før jeg flytter den.
Dersom han kan fortsette å være i Betta Kittet skal jeg skaffe en annen hann og ha i 6 literen. En rival. Var nemlig en veldig flott blå hann i butikken også. Han må uansett finne seg i selskap av reker. Jeg ELSKER de søte små rekene.
Min kjæreste og samboer er dog uenig med meg. Han mener Mr. Wu heller burde hete Al. Etter Al Swearagen. Bordelleier og streng halikk i samme TVserie. Han mener jeg burde kalle Mr. Wu for Al, og den nye hannen for "Cy Tolliver", som i serien er Al's store rival som driver bordell med mye finere damer enn Al, rett over gata. Fæle greier.

Det frister å endre navnet. Men Mr. Wu har så herlig en klang..
Mr. Wu/Al har nå vært igjennom sin første natt i Betta Kittet, og det ble en veldig kald en.
Da jeg stod opp i morges viste tempen 14(!) grader i stua (Det går mot vinter ja!!) og Mr. Wu/Al (bør kanskje ha en avstemning på navnet på fisken) var temmelig rolig der han stod i vinduskarmen.
Fortere enn Seabiscuit tok jeg varmekolben fra rekeakvariet og satte det over til Wu, og etter et kvarters tid begynte det å bli liv i Betta Kittet igjen.
Mr. Wu er overalt i kittet nå, lykkelig over å ha fått varmen i kroppen igjen.

Jeg trenger altså to små varmekolber til. Slik at både Wu og rekene har, samt at damene også må ha en kolbe etterhvert.

Dersom noen vet om noen som selger små varmekolber så si ifra!
Mr. Wu bruker nå en som er 25 W. og som er veldig liten og smal. (merket Scuba) Mange andre 25 watts kolber jeg finner er dobbelt så tjukke.
Trenger en smal og kort kolbe jeg da altså.

Legger med et bilde av Wu som koser seg i varmen i vinduskarmen.
Inaktiv bruker
Da hadde du flaks - at fisken din overlevde 14 grader. For kampfisk tåler egentlig ikke slike temperatursvingnger og så lav temperatur uten å dø.

Nei de gjør ikke det. Som er en av grunnene til at jeg finner det rart det ikke er med en slags liten varmekolbe i disse akvariene. Så små akvarier blir jo kalde veldig fort hvis temperaturen i rommet går kraftig ned.

Han virker uansett veldig kvikk nå! Så jeg tror han kom godt fra det.
Du vet at man ikke skal ha akvarium i vinduet pga dette er en mye kaldere plass enn resten av rommet? Glasset har som regel samme tempratur som ute. Så til nærmere vinduet til kaldere er det.
Vinduskarmen var eneste ledigste plass gitt!
du bør prøve og finne en ny plass til Mr. Wu etter hvert Jeg hadde bollen til kampfisken Sjur i vinduet en periode, ble litt for kaldt for han der, så endte opp med og flytte han til et skap som er 140 høyt Trives mye bedre nå
Tipper det går bra så lenge det er en varmekabel oppi karet.

Får se hvor mye det blir plass til på bordet når det kommer i hus!
I løpet av helga har det skjedd ting. Jeg har nå to små varmekolber, - en i hvert akvarium og jeg har fått tak i enda en hann. "Cy Tolliver". Samboeren vant slaget, og Mr. Wu er nå omdøpt til Al.
Derimot heter en reke som går sammen med Cy, nå Mr. Wu. Pga bartene.

Det går bra med dem. De er aktive begge to, og innimellom når de ser hverandre (akvariene står ganske nær hverandre) skyter de ut finnene og flotter seg. Al ser ut til å være den mest agressive av dem. Cy gir ofte en lang en i Al, og svømmer rolig til den andre siden av dusken med Javamose slik at han slipper å se den røde fisken.

Jeg synes de har vært treige til å spise mat når de har fått det. Jeg antar Kampfiskene ikke akkurat får mat daglig når de er i disse små posene i dyrebutikken, og at det er årsaken. Hvem vet når de fikk mat sist? Først i dag har feks Al spist litt. Etter hele 5 dager.
Cy har ikke spist noe enda. Men reker sørger for at maten ikke går til spille.
Jeg antar Cy begynner å spise etterhvert han også.

I går kveld oppdaget jeg at Al hadde store prosjekter på gang i det lille Betta Kittet.
Han bygger reir. Han jobber med det ennå, og det bare vokser og vokser.
Et riktig så fint skumreir har det blitt!!

Jeg må inrømme at samvittigheten tunger litt siden de går i veldig små akvarier.
Jeg merker at Nano-kar ikke er helt min gate. Dette til tross, farter de livlige rundt omkring, og det virker i det minste som om de har det bedre enn i posene i dyrebutikken.
Dette er kanskje en brannfakkel, men selv om de ikke akkurat bor i en asiatisk risåker så er det ikke sikkert de har det så ille? Kampfisken er jo ikke akkurat den som forflytter seg mest av fiskeartene.

Vi får se hvordan det går. Akkurat nå virker de ihvertfall mye mer livlige enn de man ser i dyrebutikken. Jeg trodde alltid at Kampfisker var übersløve fisk, men disse er jo stadig på farten.
Jeg legger med bilder av Cy Tolliver, og av mesterverket til Al.
Inaktiv bruker
Det at de ikke spiser må da være et tegn på at de ikke trives eller? Mine kampfisk spiste som bare det, uansett hvor mye jeg foret dem også Men, det spørs nok også på hva slags for du gir dem.

Merkelig at de ikke tar rekene da.. kampfisk pleier å drepe reker nemlig.
Embla Ofelia
Det at de ikke spiser må da være et tegn på at de ikke trives eller?


Mjaa, jeg antar en fisk som ikke trives ofte ikke spiser noe. Men det jeg forbinder med en fisk som vantrives er at den gjerne gjemmer seg, er blass i fargen og slapp og livløs. Den ser rett og slett syk ut. Ta Kampfiskene i Dyrebutikkene feks. Ofte i Kopper med null innredning, varme osv. De ligger gjerne livløse på bunnen. Spør du i butikken får du høre at Kampfisken trives så lenge den har hele kroppen dekket av vann...

Disse kampfiskene svømmer - trass de små "akvariene" - aktivt rundt, følger med på det som skjer utenfor akvariet, og flotter seg for hverandre når de ser hverandre.
Idag spiste begge to godt også.

Al har forøvrig jobbet opp et kjempeskumrede nå.
Og i dag morges hadde jammen Cy begynt å bygge skumreir også!

Edit: Jeg visste ikke at Kampfisk var glad i reker? :o
Alle 4 rekene lever fortsatt. Men de er kanskje for store for at han bryr seg om å prøve å ete dem?
Kan også nevnes at de har en stor dusk javamose å gjemme seg i.
Når dette er sagt, jeg har observert han følge med på dem. Men ikke snappe etter dem.
Inaktiv bruker
Jeg hadde også en kampfisk, men når jeg flyttet han over i et større akvarie sammen med guppy/ maller / gullfisk begynte han å spise og drepe alle de andre fiskene mine. Så han ble solgt...


Kjempe fin kampfisk du hadde! lykke til med kampfisk oppdrett, Skal følge med
Inaktiv bruker
Joda de tar reker av og til. Men, min kampfisk tok bare noen helt i begynnelsen. De smakte sikkert ikke som forventet Så tok han en en annen gang da han ble litt stressa. Kun fordi han var stressa da jeg drev og skulle fange noen andre fisk i karret.
Men, de store amanorekene tok han ikke. De er jo ca 5.5 cm.

Jeg hadde en kampfisk i noen måneder i 43 liter med veldig mye spennende innredning, planter, mangrovegreiner osv og han lagde aldri skumrede. Ingen tvil om at han trivdes, men merkelig nok lagde han altså ikke noe skumrede.
Kanskje fordi han var for opptatt av sitt eget speilbilde. Hele dagene svømte han som en gærning frem og tilbake da han så speilbildet sitt i akvarieglasset. Det akvariet han var i hadde nok ekstra god speilrefleks kan man si..så han trodde vel at det var en annen hanne han jaget

Inaktiv bruker
Charlotte Ødegaard
Jeg hadde også en kampfisk, men når jeg flyttet han over i et større akvarie sammen med guppy/ maller / gullfisk begynte han å spise og drepe alle de andre fiskene mine. Så han ble solgt... Kjempe fin kampfisk du hadde! lykke til med kampfisk oppdrett, Skal følge med :)


Jøsss! Så merkelig det var. Min gikk sammen med både ancistrus og neontetra mm! Men, han brydde seg aldri om andre fisker.

Men, guppy og slørhaler skal de jo ikke gå sammen med, for de er for fargerike og har vel litt slør på halen osv og kampfiskene ser slike som rivaler

Så den tok også mallene dine?
Inaktiv bruker
Den to den ene men den andre mallen fant vi aldri igjen...

Men Elvis( Kampfisken`s navn) hadde litt av en tempramagng....Men han kom i et bedre hjem...Håper bare det ikke er et sånt " Betta kit"

Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap