Tufs kampfiskhanne

Hei!

Kjøpte en kampfisk for en måneds tid siden, og satte han først i en 60 liter sammen med 15 kardinaltetra og 6 panda corydoras. Fisken så ut til at den trivdes og koste seg den første uken. Så ble han bare mer og mer sky og gjemte seg gjerne bak varmekolben og kom kun fram når det var foringstid. Akvariet er godt beplantet og har en javamose-tunnel og en rot som fungerer som gjemmested.

Jeg tenkte at kanskje kampfisken var litt stresset pga alle de andre fiskene og flyttet han over i en 40 liter. Der er det et par reker, og 4 guppy-yngel. I dette akvariet er det ikke mange planter, men en javamosedekt rot som spenner seg rundt omkring i hele akvariet, samt to lave planter og noen flyteplanter. Her ble kampfisken enda tristere og i går ettermiddag lå den og hvilte på varmekolben. Den kommer knapt fram for å spise, og bare når jeg lokker med mygglarver. (Han spiste alt han fikk i det andre akvariet). Temperatur en i 60 literen lå på 24 grader, og i 40 literen 22-23 grader. Det er ikke særlig til strøm i noen av akvariene, mtp kampfisken, og vannverdiene er det ikke noe i veien med.

Hva kan jeg gjøre for å redde stakkaren?
Ingenting ut fra det du forteller skulle gjøre at kampfisken din skal mistrives. Nå er jo kampfisker veldig forskjellige. Noen er i mye bevegelse, mens andre ligger her og der og slapper av. Kanskje han er veldig glad i varme? Ikke vet jeg.

Jeg har hørt at kampfisker blir passive hvis det er for kaldt vann, og at temperaturen bør ligge på 26-28. Vet ikke om det er noe i det, men mine har hvertfall temperatur på 27 og de ser ut til å trives bra Det går jo an å prøve og se om det gjør noen forskjell?
Siden det ser ut som om han helst vil bo inni varmekolben kan jeg skru opp varmen når jeg kommer hjem og se om han blir noe friskere i formen. Takk for tips!
Men hvor mange grader er det natt og dag? Sjekk nå det før du skrur opp varmen
I dag tidlig lå tempen på mellom 22 og 23 grader. Akvariet står på kjøkkenet, så temperaturen der er nokså stabil. Lyset under kjøkkenskapene fungerer som akvarielys, tror ikke de varmer så forferdelig mye i akvariet. Det er kanskje 1 grad forskjell fra midt på dagen til midt på natta tenker jeg.
Hvis tempen er så lav ville jeg skrudd opp varmekolben ja
Tilfeldig bekjentskap
© TorillNB
Reklame for plussmedlemskap