Trenger "roger" hjelp?

Tips ang. "Roger"

Jeg har liten erfaring med fisk, men har tatt i mot "Roger" for å redde han fra tidligere eier som ikke brydde seg. Han bor kun i en bolle, men har fått litt planter og sand. Han bygger skumrede så da har jeg skjønt at han trives. Han bor for tiden alene og kommer nok til å fortsette med det. Kan noen se hviilken rase han er?

De siste dagene har det oppstått noe rart med øynene hans, det ene står utover og er "slørete", det ene øyet spesielt, men ser ut som det samme holder på å skje med det andre øyet. Legger med bilde, men usikker på om det kan tydes her.

Er Roger syk og bør/kan det behandles?

Han spiser normalt, men er mindre aktiv og lager ikke skumrede mer. han har ikke noe varmekolbe eller eget lys, men står i stuen med normalt lys. Bytter ca 1,5 dl av vannet hans hver dag.




Roger er en Kampfisk hann.
Jeg har selv Kampfisk, en hann og en hu i et 120liters akvarium
sammen med andre fisk.
Hva du enn gjør ikke kjøp en til hann, kjøp heller en hu hvis du skal ha en til
Det kan være "pop eye", søk på dette og se om det kan ligne. Om det er det, så er det viktig med rent vann, dvs ta flere delvannsbytter i en periode.
Du bør nok bytte mer vann, for "Pop-eye" er noe som ofte oppstår ved dårlig vannkvalitet.

Han burde selvfølgelig hatt et større akvarium med filter, men regner med du gjør så godt du kan i den situasjonen du har havnet. Pass på at vannet ikke blir for kaldt...
Aquagal
Hva du enn gjør ikke kjøp en til hann, kjøp heller en hu hvis du skal ha en til:)


I en liten bolle bør du verken kjøpe hunn eller hann, 2 hanner sloss til en dør (eller begge av utmattelse) en hann og en hunn: hannen dreper hunnen hvis hun ikke kommer seg vekk når han vil ha henne vekk. I en bolle er det ingen steder å rømme..

Ja Roger trenger hjelp. Bytt mere vann. Og skaff et termometer så du kan finne ut om det er for kaldt. Hvor mange liter er bolla på?
Har skrevet ut og lest ut alt jeg kan finne om vannkvalitet og pop-eye, ja det er helt sikkert dette! Bollen hans er på ca.50-60 liter tenker jeg. Skal se om jeg ikke får invistert litt mer i Rogers liv Trodde aldri man kunne bli så glad i en liten fisk!
Elisabeth Berge
Bollen hans er på ca.50-60 liter tenker jeg.


50-60L?? Det er den største bolla jeg har hørt om

Kan du ta et bilde av hele bolla, der kampfisken også syns?
på finn.no og rubrikken her inne kan du sikkert få tak i et billig og brukt akvarium til Roger. Så flott at du har overtatt ansvaret for denne nydlige skapningen og gjør så godt du kan for at han har det optimalt.
Her står det en god del nyttig om kampfisk:

Og i artikkelen Sykdom i akvariet står det litt om pop-eye.
50-60 liter var å ta hardt i ja.. Vi sier ca. 8 liter tenker jeg! La med et tidligere bilde.

Roger er svært mye dårligere, helt passiv, begge øyne er popeye og han bare gjemmer seg og vil ikke komme frem for å få mat. 2 dagen uten mat nå, hvor lenge klarer de seg uten? Han har også blitt blassere i fargen lille gutten.

I dag har vi skiftet ut alt vannen og vasket grusen. Grusen luktet råttent så den er nok årsaken bak dette.. Har skiftet endel vann jevnlig, men ikke tømt alt og vasket grusen på snart 5 mnd. Håper han kommer seg nå, bør kanskje gi han et par dager nå med rent vann, kjøper inn antibiotika i morgen! Har fått et akvarie på ca. 60 liter av en kamerat, så får starte innkjøring av det til uken og sette meg inn i dette også! Ikke bare bare dette her..
Siden du bor i oslo så håper jeg noen av akvaristene der vil være behjelpelig med filterguffe til deg slik at roger kan fort få litt sårt trengt plass, bedre vannkvalitet osv.

Håper Roger vil bli frisk igjen. Han har ikke skade av noen dager uten mat. Fisk overlever en god stund uten mat.

Flott at du tar så godt vare på fisken og prøver alt du kan for å ordne opp. Håper du også får en god interesse av denne flotte hobbyen. Finnes jo fisker du kan ha i tilegg til Roger når han er frisk og akvariet skikkelig innkjørt.
jeg ville forresten også hatt kasta den grusen fra bollen og starta med nytt bunnlag. Enten grus eller sand. sand fra biltema er veldig fin og billig. kjekt å tenke over det hvis du siden vil ha mer fisker etc. alle fisker kan leve med sand i akvariet. ikke alle kan leve med grus.

Elisabeth Berge
50-60 liter var å ta hardt i ja.. Vi sier ca. 8 liter tenker jeg! La med et tidligere bilde.


Ajj, nei det der var ikke store bolla, tror egentlig ikke den er på så mye som 8L heller?

Men å ta ut alt, vaske det og kun gi helt nytt vann er desverre ikke lurt heller. Men det er klart, hvis det luktet råttent av sanda...

Jeg ville heller ikke hatt bolla så utsatt stående. Blir det ikke mye mas rundt den der den står?

Håper fisken klarer seg, men nå er det nok mange odds i mot...
Roger har flyttet inn på badet, er litt varmere der og en stor benk.
Bør jeg gi Roger noe antibiotika kanskje? Tenkte meg til dyrebutikken i morgen, men vet ikke om jeg stoler på de som jobber der.. Har fikset akvariet i dag, kanskje lurt å fylle på vann allerede i dag? Kan jeg da fylle på sand og planter i etterkant?

PS: TUSEN TAKK for alle svar og hjelp!!
esha 2000 er en bredspekter medisin. men om den vil hjelpe roger er ikke godt å si siden han mest sannsynligvis lider nå pga feilhold. Men jeg tror neppe det kan skade han å medisinere han,

legg også ut en post ang om noen hae filterguffe du kan få i osloområdet. eller spør i en akvariebutikk. filterguffe er noe som man får fra filteret i filterpumpene. det er ingen vits i å handle remedier fra dyrebutikken som skal hjelpe på dette.disse funker ikke.

og les tråden her om innkjøring av akvariun. og kjøp inn dråpetester for ph og nitritt i allefall. da kan du teste de basic verdiene i akvariet. jbl sine er gode. strip tester er ikke pålitelige så styr unna de. sorry for mye feilskriving her. har et sovende barn på fanget og skriver med en hånd
sand først. så vann. husk at du må ha en varmekoble og termometer. planter kan du ta siden. sjekk plantebasen under kunnskap øverst til høyre her og let litt etter planter som du liker og se ann om de er enkle å holde. planter som vokser relarivt fort er en god ide i starten
og for å mase litt til. så kjøp inn en bøtte som du kun bruker til akvarier. såpe i bøtta er nemlig fy fy.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap